Traject: Dax - Lille - Kortrijk - Antwerpen - huis
Datum: augustus 2009
Vervoerstarief fiets: Standaard TGV reserveringstarief voor fietsen, internationale CIV fietstarief
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, reservering (TGV)
Ervaringen: TGV met fietsafdeling uitgezocht vanaf Dax naar het noorden (Lille), TGV kaart+ fietsreservering gekocht via Treinreiswinkel. In Dax aan het loket gevraagd of er nog speciale procedures oid zijn. Medewerkster zegt dat er een hoes om de fiets moet, want in het reserveringssysteem staat het fietsicoontje met een heel dun vierkant eromheen. Ik heb eerder op internet goed mijn best gedaan en de SNCF folders gelezen. Die melden niks over hoezen in combinatie met een TGV inclusief fietsafdeling.
We negeren dus de hoes en staan de volgende dag lekker vroeg op het perron (nou ja, in noodgevallen hebben we het tentzeil en wat tape dus we kunnen altijd nog een mooie hoes improviseren). Perronchef vind alles best, maar de conducteur van de trein aan de andere kant van het perron vraagt wat we van plan zijn met de fietsen, hij meldt dat het echt zo niet kan zonder hoes en zwaait afkeurend met zijn vinger. Deze trein vertrekt voordat de TGV aankomt.
We staan redelijk exact op de plaats waar ook de ingang van het koprijtuig waar de fietsenafdeling te vinden is. In principe is er plaats voor een viertal fietsen hangend in een rek maar omdat een aantal Franse fietsen incl. hoes in de weg staan en er ook twee Duitsers met fietsen in de trein aanwezig zijn is het fietsen plaatsen wat onhandig, het hok is eigenlijk vol. Uiteindelijk "smijt" ik onze fietsen bijna letterlijk de voormalige keuken in en stapelen we de tassen in het bagagerek. Nou ja, smijten, ik zet de andere fietsen strak in het hoekje en druk onze fietsen zo bij dat er nog met goed fatsoen bij de bagage gekomen kan worden.
De machinist heeft ons gadegeslagen, maar met geen woord gerept over het hoesfenomeen. Als we staan te wachten tot de scrimmage voorbij is om als eerste te mogen instappen komt de conducteur op ons aflopen en heeft maar 1 vraag "Vous avez un reservation?". Wij antwoorden bevestigend en de man loopt weer terug langs de trein om het instappen te begeleiden.
Onderweg naar Lille worden de kaartjes zonder blikken of blozen geknipt door dezelfde conducteur (volgens mij de Chef du Train). Als een stuk verder er andere conducteurs de trein overnemen, komen die ook langs om kaartjes te knippen en vragen of die fietsen van ons zijn maar praten verder nergens over.
Ik meende mij te herinneren dat Lille Europe en Lille Flandres vlak bij elkaar lagen, maar dat niet van te voren gechecked. Na wat zoeken op Lille Europe bleek dat idd zo te zijn en fietsen we dus de paar honderd meter naar Lille Flandres via het voetgangersgebied.
Na een half uurtje gewacht te hebben vinden we het perron voor het NMBS boemeltje naar Kortijk en met behulp van de conducteur staan onze fietsen in de bagage afdeling. Net voor vertrek komen er nog twee oudere dames bij die ook onderweg zijn richting Amsterdam. Samen met de conducteur hebben we de fietsen in rap tempo binnen staan. In Kortrijk is de overstap richting Antwerpen erg krap, zeker omdat onze trein aan het ene uiteinde van perron staat en de trein naar Antwerpen redelijk ver naar achteren op een ander perron staat. Gelukkig regelt "onze" conducteur dat we via het spoor mogen oversteken ipv via de spoortunnel. Ook de conducteur van de trein naar Antwerpen helpt weer met de fietsen en komen we een anderhalf uur later mooi op tijd aan in Antwerpen alwaar we wat eten. De Benelux die we uiteindelijk pakken heeft natuurlijk een vertraging van een kwartier, die uitloopt tot een half uur in Nederland, maar dat hoort er wel een klein beetje bij.
--
Andreas
Datum: augustus 2009
Vervoerstarief fiets: Standaard TGV reserveringstarief voor fietsen, internationale CIV fietstarief
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, reservering (TGV)
Ervaringen: TGV met fietsafdeling uitgezocht vanaf Dax naar het noorden (Lille), TGV kaart+ fietsreservering gekocht via Treinreiswinkel. In Dax aan het loket gevraagd of er nog speciale procedures oid zijn. Medewerkster zegt dat er een hoes om de fiets moet, want in het reserveringssysteem staat het fietsicoontje met een heel dun vierkant eromheen. Ik heb eerder op internet goed mijn best gedaan en de SNCF folders gelezen. Die melden niks over hoezen in combinatie met een TGV inclusief fietsafdeling.
We negeren dus de hoes en staan de volgende dag lekker vroeg op het perron (nou ja, in noodgevallen hebben we het tentzeil en wat tape dus we kunnen altijd nog een mooie hoes improviseren). Perronchef vind alles best, maar de conducteur van de trein aan de andere kant van het perron vraagt wat we van plan zijn met de fietsen, hij meldt dat het echt zo niet kan zonder hoes en zwaait afkeurend met zijn vinger. Deze trein vertrekt voordat de TGV aankomt.
We staan redelijk exact op de plaats waar ook de ingang van het koprijtuig waar de fietsenafdeling te vinden is. In principe is er plaats voor een viertal fietsen hangend in een rek maar omdat een aantal Franse fietsen incl. hoes in de weg staan en er ook twee Duitsers met fietsen in de trein aanwezig zijn is het fietsen plaatsen wat onhandig, het hok is eigenlijk vol. Uiteindelijk "smijt" ik onze fietsen bijna letterlijk de voormalige keuken in en stapelen we de tassen in het bagagerek. Nou ja, smijten, ik zet de andere fietsen strak in het hoekje en druk onze fietsen zo bij dat er nog met goed fatsoen bij de bagage gekomen kan worden.
De machinist heeft ons gadegeslagen, maar met geen woord gerept over het hoesfenomeen. Als we staan te wachten tot de scrimmage voorbij is om als eerste te mogen instappen komt de conducteur op ons aflopen en heeft maar 1 vraag "Vous avez un reservation?". Wij antwoorden bevestigend en de man loopt weer terug langs de trein om het instappen te begeleiden.
Onderweg naar Lille worden de kaartjes zonder blikken of blozen geknipt door dezelfde conducteur (volgens mij de Chef du Train). Als een stuk verder er andere conducteurs de trein overnemen, komen die ook langs om kaartjes te knippen en vragen of die fietsen van ons zijn maar praten verder nergens over.
Ik meende mij te herinneren dat Lille Europe en Lille Flandres vlak bij elkaar lagen, maar dat niet van te voren gechecked. Na wat zoeken op Lille Europe bleek dat idd zo te zijn en fietsen we dus de paar honderd meter naar Lille Flandres via het voetgangersgebied.
Na een half uurtje gewacht te hebben vinden we het perron voor het NMBS boemeltje naar Kortijk en met behulp van de conducteur staan onze fietsen in de bagage afdeling. Net voor vertrek komen er nog twee oudere dames bij die ook onderweg zijn richting Amsterdam. Samen met de conducteur hebben we de fietsen in rap tempo binnen staan. In Kortrijk is de overstap richting Antwerpen erg krap, zeker omdat onze trein aan het ene uiteinde van perron staat en de trein naar Antwerpen redelijk ver naar achteren op een ander perron staat. Gelukkig regelt "onze" conducteur dat we via het spoor mogen oversteken ipv via de spoortunnel. Ook de conducteur van de trein naar Antwerpen helpt weer met de fietsen en komen we een anderhalf uur later mooi op tijd aan in Antwerpen alwaar we wat eten. De Benelux die we uiteindelijk pakken heeft natuurlijk een vertraging van een kwartier, die uitloopt tot een half uur in Nederland, maar dat hoort er wel een klein beetje bij.
--
Andreas