Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visa Regelen Thailand, Laos en China - Forum Wereldfietser

Visa Regelen Thailand, Laos en China

Hallo wereldfietsers,
Ik ga samen met een vriend van mij een flinke reis maken terug naar Nederland. We willen in Malijsie beginnen. Vliegen naar Kuala Lumpur en dan naar het noorden via Thailand, Laos en China. Mijn vraag is: is het handig om de visa's tot en met China alvast in Nederland te regelen? Ik las dat je als je bijvoorbeeld Thailand binnenkomt over land je maar een visum voor 14 dagen krijgt. Het plan is om in 3 maanden de grens van China te bereiken. Voor China hebben we flink wat tijd nodig om uiteindelijk via Kirgistan verder te reizen..

ben benieuw wat jullie suggesties zijn,

Bas
Een visum op voohand regelen heeft als voordeel dat je je niet meer met die bureaucratie hoeft bezig te houden onderweg. En je hebt zekerheid dat je een visum zal vast krijgen.

Malaysia is 90 dagen bij aankomst dacht ik.

Voor Thailand kan je waarschijnlijk rekenen op 60 dagen. Hierover zou ik niet twijfelen en meteen hier aanvragen.

Om van Thailand naar China te fietsen kan je door Laos (15 dagen on arrival?) of, met de boot langs de mekong vanuit chaensean door niemandsland naar guanlei of jinhong. (er zijn ook andere opties: via vietnam of met het vliegtuig, eventueel via hong kong of macau-> air asia vliegt goedkoop tussen bangkok en macau - zie onder voor een goeie reden om dit te doen).

Chinese visums blijven tot 90 dagen na aanvraag geldig voor binnenkomst. Reken op 2 weken tussen aanvraag (visums hebben vaak als startdatum de datum van aanvraag) en aankomst in malaysia, en dan blijven er 2 en een halve maand over om china te bereiken. Een chinees toeristenvisum heeft maximaal recht op 90 dagen verblijf (dit moet je expliciet vragen op het consulaat - anders zul je de standaard 30 dagen krijgen). In china kan je een visum 2 keer verlengen, telkens met 30 dagen. Reken hiervoor op een week doorlooptijd tussen aanvraag en verlenging. China doet meestal niet moeilijk over visums, dus een visum vanuit bangkok of laos lijkt me ook wel mogelijk. Reken wel op een paar dagen voor visumaanvraag. Vraag is natuurlijk of je daar 90 dagen zal krijgen. Chinese ambassades buiten je thuisland doen wel eens moeilijk over meer dan 30 dagen. Maar met een maand + 2 verlengingen fiets je wel tot in hong kong.
Een andere optie is vanuit ZO azie naar hong kong te vliegen. Hong kong (en ook macau) is de snelste, gemakkelijkse en goedkoopste plaats voor chinese visums. Daar krijg je zonder problemen 3 maanden (zie bv http://www.fbt-chinavisa.com.hk/).
Er is ten slotte ook de optie om aan de grens tussen Laos en China een niet verlengbaar 15 dagen geldig visum te kopen. Niet meteen voldoende om china door te fietsen, maar eventueel wel voldoende om naar hong kong te reizen met openbaar vervoer (fiets kan je zonder problemen ergens in China achterlaten) en daar een nieuw 3 maand visum aan te vragen.
Je kan natuurlijk hier een visum aanvragen, en, als blijkt dat je china niet op tijd zal bereiken, je visum laten vervallen en een nieuw kopen onderweg. Sommige landen of consulaten zijn echter niet geneigd om dicht opeenvolgende toeristenvisums uit te reiken. In Hong Kong is dit geen probleem, maar ik weet niet hoe het consulaat in bangkok of laos hierop zullen reageren.

Suggestie voor chinees visum: als je heel zeker bent tijdig in china te zijn: hier regelen. Anders onderweg regelen, er zijn genoeg opties. Visum aan de grens tussen laos en china zou ik wel niet riskeren als er andere opties zijn.

Oh, misschien een disclamer: info en ervaringen dateren van 2006 en visumregels durven wel eens te wijzigen.
Voor Thailand geldt dat als je per vliegtuig het land binnenkomst je vier weken in het land mag verblijven zonder visum. Je vult in het vliegtuig je landingskaartkaart in en je krijgt bij de Immigration op de luchthaven een stempel in je paspoort.
Kom je over land Thailand binnen (bijvoorbeeld vanuit Maleisie, Cambodja of Laos), dan krijg je een stempel in je paspoort dat slechts veertien dagen geldig is. Dit is om te voorkomen dat niet-ingezetenen van Thailand, zonder langere verblijfsvergunning, maar die wel langer willen verbijven, iedere keer even de grens overgaan, om vervolgens weer een extra maand te kunnen verblijven in Thailand.

Voor meer infortmatie:
De Koninklijke Thaise Ambassade in Den Haag
of:
Het Koninklijk Thais Consulaat
De Lairessestraat 143
1075 HJ Amsterdam
Tel: 020 465 1532
Fax: 020-465 1543
Email: RTCG@hetnet.nl
Internet: http://www.thaiconsulate-amsterdam.org
Open elke werkdag van 10:00. tot 13:00 en van 14:00 tot 15:00 op afspraak.
De de Lairessestraat 143 is gelegen vlak bij het Hilton, bijna op de hoek van de Lairessestraat / Lassusstraat, met halte Valeriusplein voor de tramlijn 16, richting Amsterdam Centraal Station
Heel erg bedankt voor de nuttige informatie! Hier kan ik wat mee...