Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verbogen derailleurophanging - Forum Wereldfietser

Verbogen derailleurophanging

Het uiteinde van de achtervork van een Cannondale mtb is verbogen na een val, gepaard met een forse tik op de derailleur. Is dit weer goed krijgen? Zo ja hoe?
Indien het een alumuniumframe is dan is de fiets voorzien met een verwisselbare achterpad (het deel waar de derailleur vast zit aan het frame)en die kun je vervangen. (Ik heb zelfs een reserve bij me als ik op fietsvakantie ga).
Heb je een stalenframe dan dient de achterpad gericht te worden en heb je speciaal gereedschap nodig. Dit kun je het beste door de fiets speciaalzaak laten doen.
Jan Eleveld schreef:Het uiteinde van de achtervork van een Cannondale mtb is verbogen na een val, gepaard met een forse tik op de derailleur. Is dit weer goed krijgen? Zo ja hoe?
Nee*) heb je, ja kun je krijgen
Afbeelding

Onderweg heb je natuurlijk niet het echte gereedschap bij je om een verbogen derailleuroog te richten. Maar het kan ook met wat je wel bij je hebt:

* Zet het achterwiel achterstevoren in de fiets om ruimte te maken, steek de spanner weer van de niet-derailleurkant door de naaf en weer vast
* Schroef de derailleur los, kabel etc kun je gewoon laten zitten
* Schroef je voorwiel (veertjes even opzij leggen) aan de pad. Als het tegenzit, dat ligt aan de naaf en de dop van de snelspanner, moet je misschien nog een afstandshouder (bv een dikke moer zoals hier, wat ringetjes, of een vlak stuk gereedschap) gebruiken
* Buig aan het voorwiel totdat het weer evenwijdig aan het achterwiel staat. De krachten zijn laag, dus het voorwiel heeft hier geen moeite mee
* Trek de derailleur bij het vastschroeven weer goed naar achteren, zodat de nok aan het draaipunt achter het uitsteeksel op het derailleuroog past

*) breekt de pad af dan moet je alsnog naar de cannondale dealer voor een nieuwe (voor zover ik weet doen alle C 'dales aan een vervangbaar patje)
Het kan als het moet ook met een bahco, maar dat is minder subtiel dan Marten's methode.
Leon
Het pad kan vervangen worden, maar het frame-uiteinde lijkt ook enigszins verbogen. Dus maar proberen terug te buigen en hopen dat het alu niet verzwakt. Ik laat het toch maar even een fietsenmaker doen.
Bedankt voor de tips.
Jan Eleveld schreef:Het pad kan vervangen worden, maar het frame-uiteinde lijkt ook enigszins verbogen. Dus maar proberen terug te buigen en hopen dat het alu niet verzwakt. Ik laat het toch maar even een fietsenmaker doen.
Bedankt voor de tips.
Buigen is de pest voor aluminium, en terugbuigen nog erger. Is het een optie om het pad in tegenovergestelde richting te buigen, evt. in gedemonteerde toestand?
Leon