Additionally, paste this code immediately after the opening tag: titanium frame - Forum Wereldfietser

titanium frame

Ik ben van plan om halverwege volgend jaar een nieuwe fiets te kopen.

Ik heb nu een Koga Globetraveller, bouwjaar 2007.

Er zitten inmiddels behoorlijk wat beschadigingen op/ aan (door vervoer per vliegtuig/ trein) en zand, pekel etc. hebben ook geen goed gedaan aan het frame.

Ik gebruik de fiets dagelijks voor woon-/ werkverkeer en vakanties. Ik fiets ca. 10.000 p.j.

Is een titaniumframe, zoals bijvoorbeeld de ID Worx ti-rohler heeft, beter bestand tegen krassen, zand, pekel etc.

Wegen de hogere aanschafwaarden op tegen de voordelen van titanium.

Edwin
Als je zoveel fietst onder dergelijke omstandigheden dan is een Rohloff SON Magura fiets met ook verder degelijke afmontage aan te bevelen. Ook een goed stalen frame hoort een hoop te kunnen doorstaan, en kun je desgewenst elke 20000 km opnieuw laten spuiten. Na ongeveer 20000 km is jouw fiets echter weliswaar misschien iets minder mooi, maar nog zeker niet versleten. Ik zou hem dus gewoon oprijden. Dat lukt je vast snel genoeg.....
Potje verf om aan te stippen doet wonderen. Goedkoper ook trouwens.
edwinvanooijen schreef: Is een titaniumframe, zoals bijvoorbeeld de ID Worx ti-rohler heeft, beter bestand tegen krassen, zand, pekel etc.
Ligt aan de finish van het frame. Als de oppervlakte behandeling geschuurd is kun je relatief eenvoudig met een Scotch pad alle krassen op het frame weer egaal maken. Bij een gestraalde finish moet je het hele frame weer laten glasparelen.
Bij Van Nicholas en Idworx is een schuursponsje voldoende.
Sorry, bericht verwijderd.

Ik wil niet dat leden meeliften op mijn informatie die ik ze gratis verstrek.
Sorry, bericht verwijderd.

Ik wil niet dat leden meeliften op mijn informatie die ik ze gratis verstrek.
Ik ben nog niet zo overtuigd van een rohloff naaf boven xt derailleur. Met mijn verzet rijd ik al jaren naar volle tevredenheid en heb ik de zwaarste colls in de Pyreneeen en Alpen beklommen. Ook heeft mijn Shimano dynamo mij nog nooit in de steek gelaten en bevallen mijn shimano V-brakes mij ook prima.

Dat is zeker niet de reden tot vervanging over te gaan.

Het gaat mij meer om het frame. Dit is van aluminium met een blanke lak laag. De blanke lak is er hier en daar af waardoor het aluminium lelijk wordt.

Overigens heb ik dat minder met mijn atb die ook van aluminium is, maar
niet voorzien van een blanke laklaag. Deze is inmiddels redelijk oud en helpt zelfs een schuursponjes niet meer.

Ik dacht dat titanium wellicht een oplossing zou zijn.

En Leo, als je je kennis niet wilt delen met anderen, dan kun je je beter afvragen wat je op dit forum doet.
Nu ben ik wel heeeeeeel nieuwschierig wat die informatie nu was :lol:
Leo is boos, maar we weten niet waarom. Het lijkt te maken te hebben met het feit dat er een verenigingsgedeelte is met extra informatie. Meer weet ik ook niet. Ik heb het hem gevraagd.
Wim
edwinvanooijen schreef:En Leo, als je je kennis niet wilt delen met anderen, dan kun je je beter afvragen wat je op dit forum doet.
Kan je toch zien hoe vervelend het is voor leden om informatie van 'niet leden' niet te kunnen zien. :twisted:

Maar Edwin, krasbestendigheid zou niet mijn motivatie zijn om voor een titanium frame te kiezen. Ik zou voor titanium kiezen omdat:

+ Sterk. Titanium frames zijn erg sterk en zijn moeilijker te beschadigen door bruut geweld. Normaal gesproken gaat een titanium frame een heel mensen leven of nog langer mee. Metaalmoeheid is vele malen kleiner dan staal of aluminium.
+ Comfort. Titanium heeft een lage dichtheid, waardoor het een flexibel materiaal is. Dit geeft een hoog comfort nivo, wat je vooral aan het einde van de dag zal merken als je minder moe bent van het rijden over al die hobbels en ruige terrein.
+ Licht. Titanium is licht, veel lichter dan staal en zelfs lichter dan sommige aluminium frames. Voor veel wereldfietsers zal dit niet zo belangrijk zijn. Maar voor degene die grote afstanden met grote hoogte verschillen willen overwinnen is iedere kg minder reuze meegenomen.
Tevens is gewicht belangrijk als je de fiets intensief voor woon-werkverkeer gebruikt zoals ik doe. Bij iedere kg minder ga je weer 1 km/h harder, wat bij lange afstanden wel eens heel veel voordeel en tijd kan opleveren.

Dus Edwin, kan ik je misschien zo overhalen om toch voor titanium te kiezen? :D
LeovanLierop schreef:+ Licht. Titanium is licht, veel lichter dan staal en zelfs lichter dan sommige aluminium frames. ... iedere kg minder reuze meegenomen.
Hoeveel kilo wou je besparen? Een stevig uitgevoerd aluminium frame weegt 1,5 kg. Een forse vork een kilo.
Leon
2 kilo zou mooi zijn. Maar dan vergelijk ik titanium met een stalen frame vanwege de vergelijkbare rijeigenschappen.