Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon rohlofnaaf, makkelijk/moeilijk? - Forum Wereldfietser

Avaghon rohlofnaaf, makkelijk/moeilijk?

Volgende week krijg ik mijn avalon aangemeten.
Tiwjfel nog tussen LX afm of rohllofnaaf.

Waarom twijfel over rohlofnaaf
1. ben zelf niet zo technisch en niet iem die veel tijd kan/wil besteden
aan onderhoud

Bijv bij lekker band achter, is dan wiel er makkelijk in en uit te krijgen?

2. Of wordt het alleen maar makkelijker omdat er minder onderhoud is?

Gr
Jeroen
Als hij echt stuk is, dan valt er weinig aan te repareren.
Voor noodreparaties kun je wat spulletjes meenemen. Verder is het alleen 1x per jaar olie wisselen. Ik rij er nu 2 jaar mee en heb er nog nooit wat mee gehad. Maar goed, dat zegt niets als je in de rimboe zit en de tandwielen vallen eruit...

Met een snelspanner gaat het wiel er net zo makkelijk uit. Je moet alleen 2 extra kabeltjes losklikken.

Als je het geld ervoor (over) hebt, dan zou ik gaan voor de Rohloff. Je (fiets) leven wordt er een stuk prettiger door.
Rohloff:
Het werkt altijd, en als het niet werkt, is er iets grondig mis. Dat komt gelukkig zelden voor.
Onderhoud is zelf te doen en schijnt een peulenschil te zijn. Na het vervangen van tandwielen en ketting kun je zo weer door. Zorg wel voor een derailleuroogje aan het frame als je ver van de communicatiemiddelen zou komen. In alle andere gevallen is nieuwe onderdelen laten komen makkelijker dan het om laten bouwen naar derailleurfiets.

Derailleur:
Behoeft veel meer onderhoud, m.n. schoonhouden en kabeltje strakker zetten.
Na vervanging van een cassette+ketting moet vaak wel weer opnieuw alles ingesteld worden. En opnieuw na een stukje fietsen omdat het moet inwerken op elkaar.

Heb je ook al aan de Fietsreparatiecursus gedacht? :wink:
In de praktijk is het enige wat je moet doen eens per 5000 km of eens per jaar (wat maar het eerste komt) de olie verwisselen. Zie hier http://www.thorncycles.co.uk/downloads.html voor een heldere video. Eens per langere tijd moet ook de shifterkabel vervangen worden. Ik heb dat nog niet bijde hand gehad, maar ik ben er niet bang vor. Je kunt het ook preentief laten doen. Alles bijeen is het een heel stuk minder en makkelijker onderhoud.
Wiel eruit halen is anders dan met een cassette, maar niet moeilijker (integendeel). Tandwielen hoef je ook minder vaak te vervangen (zo zelden dat je het ook kunt laten doen).
Als er echt iets mis is heb je wel een probleem, maar daar zou ik me niet druk over maken, want daarvoor komen echte problemen te weinig voor. Als je met een auto reist heb je dat probleem ook.
Voor een vakantiefiets zie ik echt alleen maar voordelen, behalve als de prijs een rol speelt. Ik zie nog wel een plaats op de markt voor goedkopere vakantiefietsen met Deore niveau afmontage, maar eerlijk gezegd niet erg meer voor XT derailleur fietsen met ook andere dure onderdelen.
Wim
Nou Wim. Bij Santos is er ca. € 900 verschil voor een fiets met XT, SON, Tubus en Magura, vergeleken met een fiets met Rohloff met SON, Tubus en Magura...
Dat is nogal een verschil in aanschaf! Maar worden er veel kilometers mee afgelegd, dan zal de Rohloff uiteindelijk wel voordeliger zijn.
Santos is er ook wel erg duur mee. Bij een Avaghon Series is het verschil slechts 450 euro.
Ik bedoelde overigens niet dat er geen prijsverschil meer zit tussen een xt fiets en een R fiets. Dat is er, maar ik bedoelde slechts dat ik de voordelen zo groot vind dat ik het het prijsverschil waard vind (zeker als dat 450 euri is).
Wim
Ik zou ook echt voor de Rohloff naaf gaan.
Zoals Wim e.a. al aangaven heeft het voor een vakantiefiets (en wat mij betreft ook voor de woon/werk fiets) louter voordelen. Het is het prijsverschil zeker waard.
Voor die € 650 verschil en weinig ervaring met onderhoud, zou ik ook zeker voor Rohloff gaan. Zeker met de lage prijs die ze er voor vragen!
Wim schreef:In de praktijk is het enige wat je moet
* eens per 5000 km of eens per jaar (wat maar het eerste komt) de olie verwisselen.
* Eens per langere tijd moet ook de shifterkabel vervangen worden.
* Wiel eruit halen is anders dan met een cassette
* Tandwielen hoef je ook minder vaak te vervangen
Moest ook niet af en toe de ketting gespannen worden?
En de eerste oliebeurt was toch eerder?

Het voordeel van een derailleurfiets is dat de fietsenmaker om de hoek hem waarschijnlijk ook kan onderhouden.

Leon
Of dat een voordeel is valt nog te bezien.
en welk schakelmechanisme pas bij mij als a technicus?
1.intern
2. extern
Wat is makkelijkste? Voor onderhoud en wiel eruit halen
jgense schreef:en welk schakelmechanisme pas bij mij als a technicus?
1.intern
2. extern
Wat is makkelijkste? Voor onderhoud en wiel eruit halen
Ze zullen je bij ReCycle waarschijnlijk vragen of je linksachter een standaard wilt hebben; dat kan niet worden gecombineerd met extern schakelmechanisme. Tenminste, niet als deze op de gebruikelijke manier wordt gemonteerd. Ik zag laatst hoe de schakelkabels in plaats van horizontaal ook omhoog langs de achtervork kunnen lopen.
jgense schreef:en welk schakelmechanisme pas bij mij als a technicus?
1.intern
2. extern
Wat is makkelijkste? Voor onderhoud en wiel eruit halen
Extern is simpeler sleutelen en handiger als je niet zulke sterke vingers hebt
Vincent Schol schreef:Ze zullen je bij ReCycle waarschijnlijk vragen of je linksachter een standaard wilt hebben; dat kan niet worden gecombineerd met extern schakelmechanisme.
Afbeelding

Is toch niet zo moeilijk lijkt me :D
m-gineering schreef:
Vincent Schol schreef:Ze zullen je bij ReCycle waarschijnlijk vragen of je linksachter een standaard wilt hebben; dat kan niet worden gecombineerd met extern schakelmechanisme.
Afbeelding

Is toch niet zo moeilijk lijkt me :D
Ja, zo kan het dus ook. Maar met de standaard die ze standaard leveren bij ReCycle kan het blijkbaar niet. Misschien omdat die bij het inklappen teveel naar binnen valt. Ik zal het volgende keer eens vragen als ik daar ben.
Toch een berichtje met een wat andere toonzetting. Toe ik recent een nieuwe fiets kocht, twijfelde ik eveneens tussen een Rohloff en een SLX. Het prijsverschil was iets van 900 euro. De verkoper merkte op, dat àls je ergens op wil bezuinigen, dat je dat dan op de versnelling moet doen. Eigenlijk ben ik het daar wel mee eens. En eigenlijk vind ik 900 euro gewoon heel veel geld: iets van een derde fiets. Voor een versnelling?

Ik heb eens een berekening gezien dat je na pakweg 50.000 kilometer het prijsverschil er wel weer uitfietst. 50.000 kilometer. Tsja. Voor de meeste wereldfietsers is dat natuurlijk peanuts, maar ik haal zelf misschien 4000 per jaar. Daarbij moet ik zeggen dat ik al heel lang met een derailleur-versnelling rijd, en eigenlijk nooit problemen heb gehad.

Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor een SLX-versie. Overigens zou mijn keuze wel anders zijn uitgevallen als ik mijn fiets kocht voor dagelijks gebruik.

Groet,
Robert
900 euro verschil is ook belachelijk.Verder heeft het geen zin als je een lullig grof frame koopt. Het gevoel van de fiets zit in het frame, en daar zou ik inderdaad mee beginnen. Zelf heb ik voor het interne mechanisme gekozen, omdat het er strakker uitziet. Overigens betekent mijn voorkeur voor de Rohloff naaf niet dat ik er een bestaande goede fiets om zou vervangen.
Wim
Vincent Schol schreef:
jgense schreef:en welk schakelmechanisme pas bij mij als a technicus?
1.intern
2. extern
Wat is makkelijkste? Voor onderhoud en wiel eruit halen
Ze zullen je bij ReCycle waarschijnlijk vragen of je linksachter een standaard wilt hebben; dat kan niet worden gecombineerd met extern schakelmechanisme. Tenminste, niet als deze op de gebruikelijke manier wordt gemonteerd. Ik zag laatst hoe de schakelkabels in plaats van horizontaal ook omhoog langs de achtervork kunnen lopen.

Hallo allemaal,

Omdat ik extern schakelmechnisme heb (gebruikvriendelijker maar iets duurder dan intern) heb ik een hele degelijke gazelle poot die wijdt uitstaat, een beetj ezoals bij een motor, onder mijn cranckstel. Met voor- en achtertassen staat ie als een huis, en altijd beter dan een standaard achter, die ik vroeger had.
Rob W
Ik heb een externe schakelbox in combinatie met een ESGE standaard op een stalen 26 inch Santos Travelmaster. Geen probleem. Je moet wel de standaard uitklappen om goed bij de schakelbox te kunnen.
volgens mij is de standaard die op de foto getoond wordt van een idworx-rohloff en niet van een avaghon.
een externe schakelbox maakt bandenwissel ook veel makkelijker. vooral als je 3 lekke banden op 1 dag rijdt.
mij bevalt de avaghon rohloff uitstekend, met hebie standaard :)

walter