Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein van Catania naar palermo. - Forum Wereldfietser

Fiets in trein van Catania naar palermo.

Beste fietsers,

Wie weet de prcedure om je fiets mee te nemen in Italië?
Van Catania naar palermo om iets specifieker te zijn.
Gezien de afstand zal het geen boemeltje zijn.
Hoe zit het met:
* Waar fietskaartje kopen?
* Fiets in het zelfde rijtuig of in speciale wagon?
* Fietslogo op rijtuig?
* Fietstassen er af?

John.
Hoi John,

Het traject wat je wil reizen heb ik niet per trein afgelegd maar ik heb wel andere routes getreind in Italië.
De kaartjes heb ik bij een loket gekocht. Mijn ervaringen met loketmedewerkers in Italië is helaas niet best. De meest positieve ervaring is een niet-welwillende medewerker maar kijk niet raar op wanneer je een haantje treft met een houding van; waar haal je het lef vandaan om je in mijn koninkrijk te begeven. En wanneer jij denkt dat ik hier zit om een stukje dienstverlening te leveren dan heb je het mis.

Op de treinen staat niks aangeven zodat we het perron op en neer moesten fietsen op zoek naar een plek waar de fietsen de trein in konden. Wat natuurlijk boze perronopzichters opleverde ook al stond er niemand meer op het perron.
De fietsen moesten in een ruimte in de voorste wagon die werd afgesloten. De conducteurs lieten duidelijk merken dat ze het veel gedoe vonden om de fietsen mee te nemen en als er niet toevallig twee andere fietser op het perron hadden gestaan waarvan er eentje zich goed verstaanbaar kon maken in het italiaans hadden ze ons volgens mij graag laten staan.

Een keer was de wagon redelijk toegankelijk met de fiets. Een andere keer moesten de fietsen in een bagagecompartiment waarvan de instap zeker anderhalve meter boven het perron zat en er slechts een miniscuul opstapje was om naar binnen te komen. Voor beide ritten gaat bovenstaande ervaring met het personeel op.

Wat de kosten voor het meenemen van de fietsen waren weet ik niet meer. Volgens mij viel dat heel erg mee. :lol:
Dit is een stuk van Italie waar eventuele regels irelevant zijn. Er is overigens wel een echte website van Trenitalia: http://www.trenitalia.com/cms/v/index.j ... 16f90aRCRD
Wim
Wij hebben dit jaar een 4tal keren gebruik gemaakt van de trein in Italie:
Onze ervaringen:
- koop fietskaartjes vooraf bij loket, zitten niet in automaat, zijn langere tijd geldig dmv stempelautomaat prijs € 3,50 ongeacht afstand en route;
- Fiets kan meestal mee in regionale treinen, kijk op symbool op planborden, of zie ook site DB;
- speciale plek voor fietsen zit of voor of achterin trein;
- vraag even na bij spoorpersoneel waar je het beste kunt gaan staan;
- wagon zit bij treinen met motorwagen aan de ander kant, dus niet bij de motorwagen (of noem je zo iets de loc)
-we hebben tassen er nooit afgehaald, soms wat duwen en hoog tillen met z'n tweeen;
- de regionale boemeltjes zijn qua tillen en ruimte helemaal ideaal;
- we hebben ook een enkele keer de fiets gestald in een wagon die daar niet voor bedoeld was, conducteurs deden niet moeilijk bleven vriendelijk;
- al met al ervaringen zeer positief

zie ook:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... talie.html