Additionally, paste this code immediately after the opening tag: levensduur stalen kogellagers (van cranckstel) - Forum Wereldfietser

levensduur stalen kogellagers (van cranckstel)

beste mede-fietsers.

Heeft één van jullie enig idee hoeveel km. stalen kogellagers meegaan. Mijn cranckkogellagers zijn nu na 17 duizend km. vervangen (betreft: Avaghon fiets bij Re-cycle te Wageningen) omdat er een tik in zat. Gelijk dan ook maar kogellagers vooras (achter niet want ik heb Rohloff) ging ook niet meer echt soepel, moest paar keer afstellen onderweg. Klopt die kilometerrage bij jullie ook ?

Zie ook (staat bij de recente onderwerpen

http://www.bikeboosting.nl/index.php?lgr

Rob W
Mijn crankstellagers zijn nog nooit vervangen .Nu 30000 km?? :D :D Er is nog geen speling te voelen, en alles loopt nog als een zonnetje :lol:
Zijn er ook nog andere lagers dan stalen?? Oja ,Wellicht keramisch??!! :oops:
alime schreef:beste mede-fietsers.
Heeft één van jullie enig idee hoeveel km. stalen kogellagers meegaan.
Daar is vaak erg weinig van te zeggen. Zolang lagers goed afgesteld zijn, vet bevatten en geen water, is de slijtage te verwaarlozen over vele tienduizenden kilometers.
Zodra er water in komt en roest aan de gang gaat of als de afstelling de fout in gaat kan het binnen een paar duizend kilometer afgelopen zijn.
Met die nieuwerwetse buitenboordlagers heb ik geen ervaring, maar met cartridgetrapaslagers fiets ik sinds 1984 en heb nog geen tikje gevoeld of speling gehad. (75.000, 35000, 18000, 17000 resp 13000 km) Die laatste lagere kilometeraantallen komen omdat ik steeds meer fietsen tegelijk bezit.
:wink:
Lagers van voorwielen heb ik wel eens van nieuwe conussen moeten voorzien na 5 à 10.000 km. Achterwielen doen het bij mij meestal 3x beter.
Leon
Ok, dan valt het bij mij wel mee, om niet te zeggen: het is normaal bij 17.000 km
Rob W
Ik trap wel eens een lagertje (of twee :lol: ) kapot. Komt vooral voor wanneer we met onze fietsen door rivieren sleuren, door moerassen. Water en stof is voor elke lager desastreus. 17000 km vind ik in die omstandigheden niet gek. Voor normaal gebruik kan dat veel meer zijn (het dubbele).