Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenblad vervangen door groter exemplaar - Forum Wereldfietser

Buitenblad vervangen door groter exemplaar

Ik heb een nieuwe Giant Expedition met een Shimano XT crackset FC-M770 44-32-22.
Deze heeft voor mij twee nadelen.
1) Ik heb liever grotere bladen. Volgens de Shimano site is de FC-M771 speciaal voor trekkingfietsen bedoeld en de M770 voor mountain bikes. Waarom heeft Giant in hemelsnaam voor de mountain bike versie gekozen en niet voor de trekkingversie op hun trekking stokpaardje??
Maar goed de M771 heeft dus 48-36-26 bladen. Een hele nieuwe crankset lijkt me een beetje zonde en overbodig (ze zijn op de bladen an, volgens mij identiek).
Kan ik nu gewoon die grotere bladen op mijn crankset intalleren? De voorderailleur zou tot 48t moeten gaan volgens de Shimano site.

Het gaat mij vooral om het buitenblad, maar ik kan me voorstellen dat als ik die vergroot, ik ook beter het middenblad kan vervangen door de 36 versie, anders wordt de overgang zo groot tussen die twee en misschien ga ik dan mijn middenblad wat vaker gebruiken, want 32 vind ik echt veel te klein voor normaal gebruik.
De 22 mag wat mij betreft blijven zitten, want die gebruik ik toch praktisch nooit.

2) Een tweede reden voor de wissel zou zijn dat er voor de M771/ 48T buitenblad een chainguard beschikbaar als optie zou moeten zijn (zie foto). Dat lijkt me toch wel praktisch. Nu blijft mijn broek soms aan de tandwielen haken, vooral als ik geen buitenblad rij.
Afbeelding
1) Gewoon vervangbaar.
2) Even bij de fietsenmaker vragen. Het gaat immers om de steekcirkel :wink:.

De 22 is zeer praktisch als je bijvoorbeeld met 30-35 kilo bepakking 4 dagen omhoog (zonder een vlakke of omlaag-onderbreking) gaat fietsen van 0 naar 4500 m hoogte :wink:.
En voor mensen die geen Tour de France-conditie hebben is die ook zeer bruikbaar in alle heuvel- en bergachtige gebieden. Zoals... eigenlijk alle landen in de buurt behalve Nederland.
Voordeel van een groter kettingblad is dat deze minder snel slijt dan een met minder tanden.
44 tanden als grootste blad is echter zo gek niet; 44x11 als zwaarste verzet is zelfs meer dan voldoende voor een vakantiefiets. 48x11 is niet zinvol op een zwaar beladen vakantiefiets.
De meeste cassettes beginnen helaas met een 11, vandaar. Je kunt wel een 48 blad toepassen als je een cassette neemt die begint vanaf 13 (is weer moeilijker te vinden en vaak duurder dan een standaard 11-32 cassette).
Tijdens fietsvakantie heb ik niet echt zwaarder dan 44x11 nodig, maar ik gebruik de fiets ook om dagelijks mijn dochter van school te halen en af en toe lekker een stukje te touren en dan is 44x11 wel erg licht.

Bovendien is er voor het 44 blad geen shimano chainguard als optie en voor de 48 wel (beetje vreemd).
Ik wil niet een echte kettingbeschermer, zo'n ronde ring (als op de foto) lijkt me prima en meer dan zat.
Zul je voorzichtig zijn met je knieen? XT cranks hebben verwisselbare bladen (maar 4 tandjes meer is nu ook weer niet een heel groot verschil). Shimano mtb deraileurs houden ervan een verschil van 12 t te hebben tussen middelste en grootste blad, dus het is verstandig ook het midelste blad te vervangen. Zelf ben ik erg gesteld op kettingbladen van Specialites TA, maar om je de waarheid te zeggen zou ik de bladen die je hebt gewoon laten zitten.
Mijn broek bescherm ik door hem in mijn sokken te steken.
Wim
Drie losse XT-bladen kosten bij elkaar ook weer zowat hetzelfde als een crankset. Een andere optie is dan bijvoorbeeld een LX setje -die is er alleen met 48 blad- aan te schaffen. De lagers kun je dan laten zitten en je wisselt in ca. 4 minuten (als je tussendoor nog koffie drinkt :wink: ) je crankstel om. Als je op vakantie gaat monteer je je XT crankstel weer. Is maar een idee.
Ja misschien laat ik het wel zitten. Een nieuw 48t blad kost minimaal 75 euro en dan nog een middenblad en die chainguard, wordt wel een dure grap. Misschien kijk ik het nog een kaartje aan, of kan ik het altijd nog vervangen door iets anders als de bladen versleten zijn...

Probleem is meer dat het middenblad eigenlijk te klein is, waardoor ik wellicht te vaak (praktisch altijd) het buitenblad gebruik.

Jouw idee is ook wel het overwegen/onderzoeken waard Pedelman!

Broek in sok kan, maar is niet altijd mogelijk/praktisch/charmant. Ik gebruik deze fiets ook voor dagelijks verkeer.

Pijn mijn knieën heb ik gelukkig niet vaak. Maar wellicht is mijn spieropbouw wat anders dan anders aangezien ik praktisch geen kuitspieren heb (door een aangeboren afwijking (klompvoet)). Dus misschien hebben mijn bovenbeenspieren dat gecompenseerd. :)
Past dat op mijn bestaande buitenboord Holotech II lagers? Of is dit een complete crank met lagers en al?

Ik heb nog niet heel veel verstand van cranks en zo (en ook niet van Duits)... :oops:
Een vierkante as combineert niet met buitenboordlagers, maar dat is eerder een voor- dan een nadeel.
Dit is een heel nieuw cranksetel en dat zou ik niet doen. Gewoon oprijden, en dan eventueel iets groters. Of een oude derdehands racefiets om mee te spelen. Er zijn vaak voor weinig geld heel leuke te krijgen.
Wim
JesseL schreef:Past dat op mijn bestaande buitenboord Holotech II lagers? Of is dit een complete crank met lagers en al?

Ik heb nog niet heel veel verstand van cranks en zo (en ook niet van Duits)... :oops:
Bedoelde: monteer de kettingbladen van deze set en zet de cranks op marktplaats.
Bedoelde: monteer de kettingbladen van deze set en zet de cranks op marktplaats

4 tientjes voor drie kettingbladen en broekbeschermer= goeie deal 8)
(weliswaar geen XT, maar toch goed voor een acceptabel aantal km's)
Maar passen die bladen op mijn bestaande crankset?
Jazeker. :)
Is ook na te kijken in:
http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp
Ik heb geïnformeerd bij verschillende webwinkels en van één kreeg ik dit antwoord:
Helaas is het niet mogelijk om op een FCM770 cranckstel met 44tanden, een tandwiel te plaatsen met een chainguard. Daarvoor zit te weinig ruimte tussen kettingblad en cranckarm.

Als u dus een 48tands wilt rijden zult u een compleet cranckstel moeten kopen met 48/36/26 tanden.
Dit terwijl een andere winkel schreef dat het geen probleem is.

Nu wordt ik toch een beetje huiverig. Ik vind al die opties te duur om zomaar even te proberen. Kan iemand hier uitsluitsel erover geven?
JesseL schreef:Ik heb geïnformeerd bij verschillende webwinkels en van één kreeg ik dit antwoord:
Helaas is het niet mogelijk om op een FCM770 cranckstel met 44tanden, een tandwiel te plaatsen met een chainguard. Daarvoor zit te weinig ruimte tussen kettingblad en cranckarm.

Als u dus een 48tands wilt rijden zult u een compleet cranckstel moeten kopen met 48/36/26 tanden.
Dit terwijl een andere winkel schreef dat het geen probleem is.

Nu wordt ik toch een beetje huiverig. Ik vind al die opties te duur om zomaar even te proberen. Kan iemand hier uitsluitsel erover geven?
Ik ga naar de winkel met mijn fiets en zeg: ik wil dat.
Als het dan achteraf niet past, ga ik terug om te wisselen of terug te geven. Ze moesten me maar het juiste meegeven...

Als je een vaste fietsenmaker hebt, waar je materiaal koopt, helpt die je doorgaans graag met wat uitleg. Zelfbouwers maken reclame, kopen deftige materialen, rijden doorgaans veel km met de fiets en zorgen toch niet voor extra werk...
Webwinkel praat onzin! Crankarmen zijn identiek voor een FCM770 en FCM771-K (de laatste is met 48-36-26 tandwielen en kettingrand). Steek is in beide gevallen 104mm, kettinglijn eveneens (50mm). 44 tands zal passen evenals 48 met kettingrand en vv.
JesseL schreef:Ik heb geïnformeerd bij verschillende webwinkels en van één kreeg ik dit antwoord:
Helaas is het niet mogelijk om op een FCM770 cranckstel met 44tanden, een tandwiel te plaatsen met een chainguard. Daarvoor zit te weinig ruimte tussen kettingblad en cranckarm.

Als u dus een 48tands wilt rijden zult u een compleet cranckstel moeten kopen met 48/36/26 tanden.
Dit terwijl een andere winkel schreef dat het geen probleem is.

Nu wordt ik toch een beetje huiverig. Ik vind al die opties te duur om zomaar even te proberen. Kan iemand hier uitsluitsel erover geven?

een 44t met plestik randje past op een 770, ik zie niet in waarom de 48T variant dan problemen zou geven
Ik heb alleen geen 44t met plastic randje kunnen vinden. Dat was juist mede een overweging om mijn huidige 44t te vervangen door een 48t met randje.