Wat ik er niet leuk aan vind is:
het alu frame
het geintegreerde balhoofd
De cranks met buitenboord lager
Wim
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Als jij er een goed gevoel bij hebt (bij fiets en fietsenmaker) zal je er wel geen buil aan vallen. Het is misschien niet de beste vakantiefiets die er voor geld te koop is, je moet er niet een jaar mee van huis willen, maar voor de gemiddelde fietsvakantie kun je het veel en veel erger treffen.jgense schreef:Hallo
Deze trekkingfiets heeft een verende voorvork.
Is deze dan bij voorbaat ongeschikt voor trekkingsfiets met bagage?
Voor de rest is het de uitrusting erg goed van deze fiets en zeker de prijs/kwaliteit verhouding
Gr
Jeroen
Sinds 2006 rijd ik op een 2005 versie van deze fiets, zonder voorvering en met niet geïntegreerd balhoofdstel. Ik gebruik hem voor fietsvakanties van 2 weken met 16 tot 20 kg bagage en sinds een jaar of anderhalf ook voor woon werk verkeer, ik heb er nu zo'n 14.000 km mee gereden. Voor dit gebruik bevalt de fiets uitstekend. Wel heb ik wat dingen aangepast: een ander stuur (na eerst bar ends en ergo handvaten te hebben geprobeerd) en een ander zadel.jgense schreef:Hallo
Deze trekkingfiets heeft een verende voorvork.
Is deze dan bij voorbaat ongeschikt voor trekkingsfiets met bagage?
Voor de rest is het de uitrusting erg goed van deze fiets en zeker de prijs/kwaliteit verhouding
Er zijn ook aluminium frames die je op maat kunt laten maken, bijvoorbeeld de Snel Explorer Alu.whave schreef:De enige reden waarom ik ooit misschien nog weer over ga op een stalen frame is dat de fietsen die je naar je eigen geometrie wilt laten maken van staal zijn (dat wordt dan denk ik een Avaghon of M-Gineering) en dat staal (bij breuk tijdens een wereldreis) gemakkelijker te repareren is.
Volgens deze thread heeft een Expedition 22-32-44 voorbladen (net als m'n 11 jaar oude Expedition), wat minder tandjes en kleinere versnellingen dan een Sovereign met 26-36-48 voorbladen.JesseL schreef: Als deze cranks hetzelfde zijn als op mijn Giant, lijkt er wel op, dan is dat geen probleem voor klimmen. Ikzelf gebruik alleen buitenblad en alleen bij steile langere klimmen middenblad en alleen met ook nog een zware fietskar erbij binnenblad. Dus zonder fietskar, met normale bagage moet dat prima gaan denk ik.
Ik zou liever een nog groter buitenblad hebben (of een vierde blad erbij), maar die zijn er praktisch niet op toerfietsen helaas.
Nou volgens mij zijn er nog wel wat verschillen tussen die twee fietsen dus om te zeggen dat ze zowat gelijk zijn gaat me wat ver. Of het erg is en de giant een betere fiets is hangt af van je wensen/eisenJesseL schreef:Ik vind hem er zeer aardig uitzien. Alleen zou ik ook voor zonder vering gaan.
Deze fiets lijkt heel erg op mijn Giant Expedition. Wellicht is dat een betere keuze, aangezien die bijna hetzelfde is, maar wel Ergon barends heeft, geen vering en goedkoper is, maar ook XT afgemonteerd. Dus een nog betere uitrusting voor een lagere prijs.
Dit snap ik niet helemaal, bij 44 - 11 zou je met 37-622 banden zo'n 48 omwentelingen per minuut draaien met je pedalen (en met 44 - 14 zo'n 61). Een prettig tempo is voor mij 90, bij 48 zou ik pijn in m'n knieën krijgenJesseL schreef:Ik fiets achter altijd ook op een van de kleinste kransjes. Daarom zeg ik, iets zwaarders zou wel mogen. Bij 25 km/u gaan je benen al met een omwenteling waar omstanders misselijk van moeten worden om naar te kijken.![]()