Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens Souvereign XT - Forum Wereldfietser

Stevens Souvereign XT

Hallo
Deze trekkingfiets heeft een verende voorvork.
Is deze dan bij voorbaat ongeschikt voor trekkingsfiets met bagage?
Voor de rest is het de uitrusting erg goed van deze fiets en zeker de prijs/kwaliteit verhouding

Gr
Jeroen
Wat ik er niet leuk aan vind is:
het alu frame
het geintegreerde balhoofd
De cranks met buitenboord lager
Wim
verder:
Cranckset 26-36-48 is op een 28" ook niet echt geschikt voor steile lange hellingen met bagage, dan wil je lichter, tenzij je een gespierde bikkel bent.
Banden die "extralight" heten zijn meestal niet iets voor een ruw buitenland of veel bagage.
Het stuur is erg basic, geen extra handposities.
Het pompje lijkt me minimaal.
Maar voor de rest is het een prima fiets :D
Leon
jgense schreef:Hallo
Deze trekkingfiets heeft een verende voorvork.
Is deze dan bij voorbaat ongeschikt voor trekkingsfiets met bagage?
Voor de rest is het de uitrusting erg goed van deze fiets en zeker de prijs/kwaliteit verhouding

Gr
Jeroen
Als jij er een goed gevoel bij hebt (bij fiets en fietsenmaker) zal je er wel geen buil aan vallen. Het is misschien niet de beste vakantiefiets die er voor geld te koop is, je moet er niet een jaar mee van huis willen, maar voor de gemiddelde fietsvakantie kun je het veel en veel erger treffen.
Ik rijdt zelf al ruim een jaar op de Rohloff variant van deze fiets rond (en ook zonder verende voorvork). De XT variant is ook zonder verende voorvork leverbaar (kijk onder trekking lite). Ik gebruik hem niet voor vakantie maar voor woonwerk (150 km per week dus al ruim 7000 km op gefiets). Over de geintergreerde en buitenboord lagers heb ik geen klagen die houden zich tot nog toe goed. De extra light banden zijn idd niets waard achter is al vervangen en voor gaat binnenkort gebeuren. Net als de fietspomp die was de 1e keer ook al defect (netjes vervangen door een lezyne pompje voor de helft van de prijs).

Fietsen met veel gewicht (zakje cement, boodschappen voor een week etc ect) gaat ook gewoon goed ook over lange afstanden. Fiets is ook erg rustig net niet echt nerveus. Aan extra handposities heb ik geen behoefte (ook niet aan zo'n gewei voor aan het stuur).

Dus ik zou zeggen ga ervoor gewoon een goede fiets (prijs/kwaliteit is ook erg leuk).
jgense schreef:Hallo
Deze trekkingfiets heeft een verende voorvork.
Is deze dan bij voorbaat ongeschikt voor trekkingsfiets met bagage?
Voor de rest is het de uitrusting erg goed van deze fiets en zeker de prijs/kwaliteit verhouding
Sinds 2006 rijd ik op een 2005 versie van deze fiets, zonder voorvering en met niet geïntegreerd balhoofdstel. Ik gebruik hem voor fietsvakanties van 2 weken met 16 tot 20 kg bagage en sinds een jaar of anderhalf ook voor woon werk verkeer, ik heb er nu zo'n 14.000 km mee gereden. Voor dit gebruik bevalt de fiets uitstekend. Wel heb ik wat dingen aangepast: een ander stuur (na eerst bar ends en ergo handvaten te hebben geprobeerd) en een ander zadel.

Afbeelding

Sommig klein grut was van slechte kwaliteit: bel en reflector achter, maar de meeste onderdelen blijken behoorlijk slijtvast, ook de buitenboord bracket lagers. De conussen van de voornaaf hadden bij mijn exemplaar na 10.000 km wel wat slijtage, om de 5000 km wat vers vet zou dit misschien kunnen voorkomen.

26-36-48 werkt voor mij prima, voor in Nederland gebruik ik er een 12-26 cassette bij, voor in de bergen een 11-34 cassette.

Als je een fijn pompje zoekt: topeak roadmorph is erg geschikt omdat je door het slangetje geen kracht zet op het ventiel (maar op de grond). Qua banden voor op asfalt en af en toe onverhard bevallen 37 mm Marathon Supremes me prima.
Deze Stevens is een prima fiets. Stevens levert goede prijs kwaliteit. Het belangrijkste is dat je zelf lekker op de fiets zit en dus zeker moet proefrijden. Ik fiets zelf al jaren op een Stevens met alu frame en geveerde voorvork (de X6). Voor wat de vork betreft, het is even wennen maar ik fiets er, naast woon/werk, ook gewoon korte vakanties mee met bagage achterop. Voor langere vakanties zou ik zonder geveerde voorvork gaan. Geïntegreerde balhoofdstellen heb ik nog nooit problemen mee gehad en ken er ook geen voorbeelden van maar uitzonderingen bevestigen vast de regel. Een alu frame heeft zich voor mij ook bewezen, er is voor mij geen sprake van minder comfort. Sterker nog, ik heb altijd het gevoel dat de kracht die ik in de fiets stop beter wordt over gebracht vanwege de stijfheid. Als ik op een van mijn fietsen met stalen frame fiets heb ik altijd het gevoel dat ik een dagje in de schoonmaakploeg werk (dweilen en zwabberen :lol: ). Natuurlijk is dan wel de rest v.d. fiets ok, zoals wielen en bandenspanning e.d. De enige reden waarom ik ooit misschien nog weer over ga op een stalen frame is dat de fietsen die je naar je eigen geometrie wilt laten maken van staal zijn (dat wordt dan denk ik een Avaghon of M-Gineering) en dat staal (bij breuk tijdens een wereldreis) gemakkelijker te repareren is. Succes met je keuze.
Ik vind hem er zeer aardig uitzien. Alleen zou ik ook voor zonder vering gaan.
Deze fiets lijkt heel erg op mijn Giant Expedition. Wellicht is dat een betere keuze, aangezien die bijna hetzelfde is, maar wel Ergon barends heeft, geen vering en goedkoper is, maar ook XT afgemonteerd. Dus een nog betere uitrusting voor een lagere prijs.
Edit: Ik zie alleen dat deze hydraulische remmen heeft, de Giant niet...

Als deze cranks hetzelfde zijn als op mijn Giant, lijkt er wel op, dan is dat geen probleem voor klimmen. Ikzelf gebruik alleen buitenblad en alleen bij steile langere klimmen middenblad en alleen met ook nog een zware fietskar erbij binnenblad. Dus zonder fietskar, met normale bagage moet dat prima gaan denk ik.
Ik zou liever een nog groter buitenblad hebben (of een vierde blad erbij :lol: ), maar die zijn er praktisch niet op toerfietsen helaas.
whave schreef:De enige reden waarom ik ooit misschien nog weer over ga op een stalen frame is dat de fietsen die je naar je eigen geometrie wilt laten maken van staal zijn (dat wordt dan denk ik een Avaghon of M-Gineering) en dat staal (bij breuk tijdens een wereldreis) gemakkelijker te repareren is.
Er zijn ook aluminium frames die je op maat kunt laten maken, bijvoorbeeld de Snel Explorer Alu.
JesseL schreef: Als deze cranks hetzelfde zijn als op mijn Giant, lijkt er wel op, dan is dat geen probleem voor klimmen. Ikzelf gebruik alleen buitenblad en alleen bij steile langere klimmen middenblad en alleen met ook nog een zware fietskar erbij binnenblad. Dus zonder fietskar, met normale bagage moet dat prima gaan denk ik.
Ik zou liever een nog groter buitenblad hebben (of een vierde blad erbij :lol: ), maar die zijn er praktisch niet op toerfietsen helaas.
Volgens deze thread heeft een Expedition 22-32-44 voorbladen (net als m'n 11 jaar oude Expedition), wat minder tandjes en kleinere versnellingen dan een Sovereign met 26-36-48 voorbladen.

Je hebt wel sterke benen (of je legt je ketting erg scheef :wink: ) als je altijd op buitenblad 44 rijdt.
cwg schreef:
JesseL schreef:

Je hebt wel sterke benen (of je legt je ketting erg scheef :wink: ) als je altijd op buitenblad 44 rijdt.
Valt wel mee als je een cassette samenstelt die met een 13 of 14 begint ;)
JesseL schreef:Ik vind hem er zeer aardig uitzien. Alleen zou ik ook voor zonder vering gaan.
Deze fiets lijkt heel erg op mijn Giant Expedition. Wellicht is dat een betere keuze, aangezien die bijna hetzelfde is, maar wel Ergon barends heeft, geen vering en goedkoper is, maar ook XT afgemonteerd. Dus een nog betere uitrusting voor een lagere prijs.
Nou volgens mij zijn er nog wel wat verschillen tussen die twee fietsen dus om te zeggen dat ze zowat gelijk zijn gaat me wat ver. Of het erg is en de giant een betere fiets is hangt af van je wensen/eisen

Maar bijv
Remmen > XT V-Brakes vs HS33
Verlichting > ??? batterij vs B&M lampen met een top shimano naafdynamo
Standaard > geen vs Pletscher
Drager > ??? vs tubus logo
Gewicht > 15,1 kg vs 14,1 kg

Welke waarde je is voor iedereen verschillend maar voor mij is de stevens dan toch de betere fiets en ja voor die betere kwaliteits onderdelen betaal je een meerprijs.
Ik fiets achter altijd ook op een van de kleinste kransjes. Daarom zeg ik, iets zwaarders zou wel mogen. Bij 25 km/u gaan je benen al met een omwenteling waar omstanders misselijk van moeten worden om naar te kijken. :wink:

De Giant is trouwens ook uitergust met Tubus dragers en heeft zelfs ene voor drager welke de Stevens niet heeft, scheelt weer 70 euro ofzo. Ook heeft het wel batterijen verlichting, maar wel een hele mooie Luceo lamp van 50 euro en ook gewoon een standaard, dus op de hydraulische remmen en de naaf dynamo na, zijn ze redelijk identiek, met als pre voor de Giant Ergon barends en een Tubus voordrager.

Maar goed ik wilde er geen vergelijkingstopic van maken. Dus wat mij betreft gaat het verder alleen over de Stevens.
JesseL schreef:Ik fiets achter altijd ook op een van de kleinste kransjes. Daarom zeg ik, iets zwaarders zou wel mogen. Bij 25 km/u gaan je benen al met een omwenteling waar omstanders misselijk van moeten worden om naar te kijken. :wink:
Dit snap ik niet helemaal, bij 44 - 11 zou je met 37-622 banden zo'n 48 omwentelingen per minuut draaien met je pedalen (en met 44 - 14 zo'n 61). Een prettig tempo is voor mij 90, bij 48 zou ik pijn in m'n knieën krijgen :wink: .
90 tpm?? Dat is dus per seconde anderhalf keer rond? Daar zou je toch misselijk van worden?
Nee hoor, ik weet mijn toerental niet, maar 48 zou best wel kunnen. Hoe kan je daar simpel achter komen zonder dure cadansmeter?

Ik vind het er altijd zo leip uitzien als mensen met een hele hoge omwenteling fietsen. Alsof ze je de indruk willen geven hard te fietsen, maar dan zoef ik ze voorbij met dubbele snelheid met de helft van de omwentelsnelheid. :lol:
Vooral bij mountainbikes zie je dat altijd.
JesseL schreef:tpm?? Hoe kan je daar simpel achter komen zonder dure cadansmeter?
Minuutje tellen?
48 tpm is stoer, maar voor de meeste mensen alleen een goede combinatie als fysiotherapie voor de knieën in het verzekeringspakket zit. :wink:
Leon