Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geometrie Multicross zorgt voor probleem - Forum Wereldfietser

Geometrie Multicross zorgt voor probleem

Titel aangepast, maar dat lees je verder wel...

Gisteren een bezoekje gebracht aan Biketown van Roseversand. De fiets waar ik al een tijdje een oogje heb op laten vallen was er ook te bewonderen. Het gaat om de Multicross 300 Trekking. Naar mijn mening moet deze fiets voldoen aan de eisen die ik er van stel. Nl, relatief licht en snel, met toch mogelijkheden tot bepakking voor een reis binnen Europa. Woon/werk en wintertraining zijn met dergelijk exemplaar ook mogelijk.
Ik ben er nog niet helemaal uit of de racebocht al dan niet vervangen zou worden door een recht exemplaar. Maar volgens mij doet dit niets af van deze geometrievraag.

Rest mij enkel de vraag welke maat ik dien te nemen. Hier lopen de meningen tussen de verkoper en mezelf toch aardig uiteen.
Verkoper raadt mij een maat 61 met verstelbare stuurpen van 12 cm aan, terwijl ikzelf het eerder op een 59 met zelfde stuurpenlengte hou. Bedoeling is uiteraard dat er comfortabeler dan op een racefiets gereden wordt. Dus veel hogere stuurpositie.
Afbeelding

Bij deze had ik graag de mening van jullie gekregen. Enige vergelijkingspunten die ik heb zijn mijn huidige fietsen. Deze zijn wel racefietsen. Een echte racefiets is die Multicross nu niet, maar de verschillen tussen een maat 61 en mijn huidige maat 56 zijn toch wel frappant.

Hierna de belangrijkste meetgegevens:
Lichaamslengte: 186 cm
Binnenbeenlengte 87.6 cm
Armlengte: 71.4 cm

Momenteel hebben de bovenbuizen van mijn racefietsen een lengte van 57 of 58 cm met stuurpennen van 13 of 12 cm. Frames zijn 56 cm c/c (of 59 c/t). Zadelhoogte is 79 cm (moeder natuur bedeelde me met korte benen tov mijn lichaamslengte).
Als ik mij baseer op deze gegevens lijkt een maat 59 mij een logische keuze. Een maat 61 is volgens mij te lang. Het zadel komt niet ver genoeg uit het frame (er stond een maatje 61 die ik op de juiste zadelhoogte zette).

Ik heb ook nog een oude Gazelle racer die ik ombouwde met een recht stuur met en een omgekeerde 13 cm stuurpen. Het stuur staat op ongeveer dezelfde hoogte als het zadel, en die houding voelt goed aan.

Om mij een eventuele miskoop te besparen had ik graag wat meer adviezen ingewonnen. Alvast bedankt.
Bazooka Joe schreef:Bedoeling is uiteraard dat er comfortabeler dan op een racefiets gereden wordt. Dus veel hogere stuurpositie.

Enige vergelijkingspunten die ik heb zijn mijn huidige fietsen.
Deze zijn wel racefietsen.
Momenteel hebben de bovenbuizen van mijn racefietsen een lengte van 57 of 58 cm met stuurpennen van 13 of 12 cm.

moeder natuur bedeelde me met korte benen tov mijn lichaamslengte.
Het zadel komt niet ver genoeg uit het frame
Als je korte benen hebt is de logische consequentie dat je bovenlijf lang is en je een lang frame kiest, dat hoog is en je zadelpen en dus diep insteekt. Maar dat wil niet zeggen dat ik je het grote frame aansmeer, ik ben het met je twijfel eens.

Ik ga de cijfers van frames en stuurpennen niet optellen/evalueren, maar het lijkt me nogal wiedes dat als je een fiets wilt waarmee je comfortabeler wilt fietsen, dat je stuur dan dichterbij zou moeten zijn (lengte en hoogte) dan bij je andere fietsen. Enkele centimeters in beide richtingen maakt al een aardig verschil. Ga dan uit van de horizontale afstanden midden zadelpen - midden stuurbocht. (het zadel zelf even vergeten, die heb je in verschillende lengtes)
Leon
Als het voorgestelde frame nou een luie zithoek had ten opzichte van je huidige fietsen zou een langere bovenbuis verdedigbaar zijn. Maar 73.5 is niet lui, dus ik zou zeker geen langere bovenbuis nemen dan wat je nu rijdt
Vandaag heb ik deze fiets uitvoerig kunnen testen. Ik kreeg hem in bruikleen van iemand uit m'n gemeente die er verleden maand eentje kocht.

De fiets op zich rijdt goed, eigenlijk heel goed zelfs. Maar voor het doel waarvoor hij zou moeten dienen deugt hij niet.

Na 20 meter fietsen wist ik al meteen dat dit geen fiets voor mij is. Ik vertrok met 2 Ortlieb tassen achterop en kom meteen tot de vaststelling dat mijn hielen de tassen raken (en nog geen klein beetje :cry: ). Dit vind ik echt niet kunnen. Mijn oude omgebouwde Gazelle Trim Trophy (eigenlijk een oude, omgebouwde stalen racefiets) heeft dit niet met dezelfde Tubus Logo.

Dan maar een rondje van 55 km gemaakt zonder tassen, een illusie armer en eer ervaring rijker.
Hmm, bummer...
Welke maat had de fiets waar je op fietste en wat is je schoenmaat?
Maar goed dat je even de tassen uitgeprobeerd hebt!

Groet
Eric
Maat 56 (hoewel ik een 59 nodig heb) van fiets, maar zoals je in de tabel kan zien, zijn alle achtervorken even lang, dus dat maakt niet zoveel uit.
Schoenmaat 45 wat een normale maat is voor iemand van 1.87 m. Daar zou de fiets moeten voorzien op zijn.
De eigenaar van de fiets meet iets van 1.75 meter en heeft hetzelfde probleem.
Misschien mail ik wel eens naar Roseversand. Eens kijken wat zij er op terug hebben.
De achtervork is inderdaad 2,5 cm korter dan de meeste andere fietsen.....

Eric