Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano "waslijnen" en een stuurtas - Forum Wereldfietser

Shimano "waslijnen" en een stuurtas

Op het moment rij ik op een Koga Randonneur met Shimano LX afmontage en een recht stuur. Nu heb ik een racebocht (Nitto Randonneur) gekocht, en ik sta op het punt een nieuwe groep te kopen, Shimano 105 heb ik daarvoor op het oog.

Ik wil graag mijn stuurtas (VauDe Road I) blijven gebruiken, maar maak me een klein beetje zorgen over de schakelkabels van de Shimano STI grepen die dwars tussen de drops van een racebocht lopen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Komen de schakelkabels in de knel met een stuurtas? Kan ik ze eventueel wat langer maken en er omheen leiden? Zo niet, wat zijn dan de opties, en wat beveelt men aan? Ultegra 6700 grepen? Die zijn fiks duurder. Wachten op de 2010 105 groep, die waarschijnlijk ook de schakelkabels onder het stuurlint laat lopen?

.tsooJ
Waarschijnlijk heb je goede redenen om je LX groep in te ruilen voor een racefietsgroep, maar je zou ook kunnen overwegen om bar-end shifters te gebruiken en je schakelgroep te behouden i.c.m. remmen die geschikt zijn voor je V-brakes..
Afbeelding
Dan krijg je iets dergelijks en is ook geschikt voor stuurtasmontage.

Groet
Eric
Cross commandeurs (bar end) zijn inderdaad betrouwbaarder en goedkoper. Ze werken ook met mtb voorderailleurs. Met de Tektro remgrepen voor v brakes spaar je ook weer mooi geld uit.
Wim
Het grootste pluspunt lijkt mij dat je een MTB-achtige versnellingsgroep houdt met het bijbehorende voordeel bij het klimmen met bagage en V-brakes met de bijbehorende remkracht in de afdaling....

Groet
Eric
Nog wat toelichting: mijn fiets stamt uit 1994, en de gemonteerde LX groep ook. Vervanging is dus sowieso aan de orde. Ik rij nu met cantilever remmen, en dat wil ik ook blijven doen. Met wat rekenwerk (Sheldon's gear calculator) heb ik bepaald dat ik met een 3x10 groep van 30-39-50 voor en 12-27 achter op ongeveer hetzelfde bereik uitkom als ik nu met m'n 3x7 22-32-42 voor en 11-21 achter heb, met iets meer ruimte en wat kleinere stappen. Ik schakel veel, héél veel, om de cadans gelijkmatig te houden. Dat is mijn bezwaar tegen buiscommandeurs.

Ik ben dan ook niet zozeer op zoek naar advies aangaande te kiezen oplossingen, maar vooral wil ik gewoon weten of iemand ervaring heeft met STI grepen in combinatie met een stuurtas.

.tsooJ
Alien schreef:Nog wat toelichting: mijn fiets stamt uit 1994, en de gemonteerde LX groep ook. Vervanging is dus sowieso aan de orde. Ik rij nu met cantilever remmen, en dat wil ik ook blijven doen. Met wat rekenwerk (Sheldon's gear calculator) heb ik bepaald dat ik met een 3x10 groep van 30-39-50 voor en 12-27 achter op ongeveer hetzelfde bereik uitkom als ik nu met m'n 3x7 22-32-42 voor en 11-21 achter heb, met iets meer ruimte en wat kleinere stappen. Ik schakel veel, héél veel, om de cadans gelijkmatig te houden. Dat is mijn bezwaar tegen buiscommandeurs.

Ik ben dan ook niet zozeer op zoek naar advies aangaande te kiezen oplossingen, maar vooral wil ik gewoon weten of iemand ervaring heeft met STI grepen in combinatie met een stuurtas.

.tsooJ

Ik zou dan zelf voor 30-40-50 gaan, dat rijdt net een tikkie prettiger dan 30-39-50. Ik kom regelmatig mensen tegen die een stuurtas tussen de waslijnen kunnen frotten. Dat zijn dan vrijwel zonder uitzondering kleine stuurtassen (iets van 6 liter). Een enkele keer kom ik een rijder tegen die de Shimano kabels heeft vervaken door Nokon kabels en dan het geheel heeft gelegd waar het hoort, onder het stuurlint ;).
Maar als je toch alles wilt vervangen, waarom zet je er dan niet gelijk Campagnolo op? Dan ben je van het waslijnen probleem af.
Alien schreef:Op het moment rij ik op een Koga Randonneur met Shimano LX afmontage en een recht stuur. Nu heb ik een racebocht (Nitto Randonneur) gekocht, en ik sta op het punt een nieuwe groep te kopen, Shimano 105 heb ik daarvoor op het oog.

Ik wil graag mijn stuurtas (VauDe Road I) blijven gebruiken, maar maak me een klein beetje zorgen over de schakelkabels van de Shimano STI grepen die dwars tussen de drops van een racebocht lopen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Komen de schakelkabels in de knel met een stuurtas? Kan ik ze eventueel wat langer maken en er omheen leiden? Zo niet, wat zijn dan de opties, en wat beveelt men aan? Ultegra 6700 grepen? Die zijn fiks duurder. Wachten op de 2010 105 groep, die waarschijnlijk ook de schakelkabels onder het stuurlint laat lopen?

.tsooJ
Afbeelding

Of het wil ligt aan de afmetingen van de tas, de positie en de breedte van het stuur.

Als je de ruimte hebt kun je ook proberen met pijpjes van V-brakes de kabel uit de weg te krijgen.
Ivo Miesen schreef:Ik zou dan zelf voor 30-40-50 gaan, dat rijdt net een tikkie prettiger dan 30-39-50.
Hoe dat zo?
Ik kom regelmatig mensen tegen die een stuurtas tussen de waslijnen kunnen frotten. Dat zijn dan vrijwel zonder uitzondering kleine stuurtassen (iets van 6 liter).
Mijn stuurtas is niet groot, maar steekt best een endje naar voren vanwege de KlickFix bevestiging.
Een enkele keer kom ik een rijder tegen die de Shimano kabels heeft vervaken door Nokon kabels en dan het geheel heeft gelegd waar het hoort, onder het stuurlint ;).
Heb ik ook gezien. Mooi spul, die Nokon kabels, maar hoe zit dat met vervanging onderweg? Als ik de binnenkabel eruit trek en er een nieuwe in wil schuiven, stuitert er dan niet een berg alu busjes om m'n voeten? Is de Teflon liner genoeg om de boel bijeen te houden?
Maar als je toch alles wilt vervangen, waarom zet je er dan niet gelijk Campagnolo op? Dan ben je van het waslijnen probleem af.
Inderdaad. Maar ik ben niet zo thuis in dat Italiaanse spul. Triples zijn dun gezaaid bij Campa, nietwaar? Wat is dan hun vergelijkbare groep met de 105, qua prijs en prestatie?

.tsooJ
Alien schreef: Maar ik ben niet zo thuis in dat Italiaanse spul. Triples zijn dun gezaaid bij Campa, nietwaar? Wat is dan hun vergelijkbare groep met de 105, qua prijs en prestatie?

.tsooJ
equivalent is ongeveer Veloce, maar wat mij betreft zijn die Italianen compleet de weg kwijt. (11 speed, de goedkope naven van vorig jaar nu een dure naam geven, stunts met 'Shimano' voorderailleurs gecamoufleerd met onbegrijpelijke benamingen, unieke boutcirkels, carbon bla bla)
Alle groepen zijn wel triple compatible, maar ik vond de Campagrepen niet fijn schakelen (met name de voorderailleur) op een beladen vakantiefiets. Je ratelt je de pleuris
Da's duidelijke taal. Of toch grotendeels... :)

Zou je ook zo'n kort-maar-krachtige recensie van SRAM kunnen geven?

.tsooJ
Alien schreef:Da's duidelijke taal. Of toch grotendeels... :)

Zou je ook zo'n kort-maar-krachtige recensie van SRAM kunnen geven?

.tsooJ
Truvativ crankstellen hebben voor ongeveer iedere variant een uniek type trapas en de lagers zijn iha niet best. Zou ik niet mee op vakantie gaan.

Shifters zijn er in mtb, mtb-shimano en weg uitvoering. De weggroepen zijn er alleen in 2x10, niet met triples. De shiftratio is uniek Sram race. Hebben ze goede argumenten voor, maar je zit wel aan SRAm gebakken en een MTB derailleur monteren zit er ook niet in

De mtb spullen hebben ook een eigen, unieke shiftratio, dus ook hier eens SRAM, altijd SRAM (Wielen volgen wel de Shimano cassette norm). Shifters etc doen het wel, alleen moet je geen tak in de derailleur krijgen, daar kan een S. beter tegen

De mtb shimano shifters zijn wel OK, als je de onderkant van het aanbod maar links laat liggen
Hm, ik denk dat ik maar bij m'n 105-plan blijf. Ik zal nog eens goed meten en vergelijken, hoe ver die tas nou eigenlijk uit de beugels steekt, en of dat te doen lijkt met die wasllijntjes.

Een nieuwe 105 groep met verborgen schakelkabels komt waarschijnlijk pas in de loop van volgend jaar, dat duurt me te lang. Tegen die tijd kan ik altijd nog besluiten nieuwe shifters te monteren, mocht het een probleem zijn.

.tsooJ
Blijft over mijn vraag naar aanleiding van Ivo's Nokon suggestie: mooi spul, maar is dat wat voor afstandsrijders? Beetje te onderhouden buiten de werkplaats, of rolt dat spul al gauw in een afvoerput zodra je langs de weg de binnenkabel eruit trekt?

.tsooJ
Onder de Nokon segmentjes zit nog een liner, dus zo snel zal de boel niet uit elkaar vallen.

Het kan natuurlijk wel, bij gewone kabel loop je dat risico niet.

Ik denk dat Nokon weinig meerwaarde heeft voor een vakantiefietser, behalve als je rare bochten moet maken met je kabels, maar die zijn vaak te voorkomen.

Sjors
Ik gebruik zelf geen Nokon, heb het alleen bij een aantal randonneurs gezien.
Ik heb weer een duidelijke voorkeur voor Campagnolo. Niet in het minst omdat Campa een stuk minder hard slijt dan Shimano (ooit reed ik met Shimano). Het wat ruwere schakelgevoel bevalt me een stuk beter dan het superlichte van Shimano, daar raak ik mijn gevoel gewoon kwijt. Optisch bevalt me Campa ook een stuk beter. Daarnaat het praktische van het niet hebben van waslijnen. Op het moment dat ik overstapte van Suntour Command naar Ergopower bestond er geen STI voor triples. Toendertijd leverde Shimano die mondjesmaat. Campa funktioneert met alle typen triples die bestaan. Ik heb de meest waanzinnige combinaties gebruikt. Het werkte allemaal prima. Je bent dus qua crankstel helemaal niet gebonden aan Campa.
Qua aantal kransjes ben ik het met Marten eens, Campa is daar door aan het slaan. Ik hou het gewoon bij de oude 9-speed. Nog behoorlijk goed verkrijgbaar op o.a. Ebay (ook nieuw). Daarnaast is 9-speed veel beter uitwisselbaar, zowel Campa als Shimano gebruiken dezelfde kransafstand, je kunt dus de wielen perfect uitwisselen.
30-40-50 bevalt mij beter omdat ik met een 40 net iets beter uit de voeten kom op het vlakke dan met een 39-er. Ik gooi er pas een 39-er op als ik mijn kleine blad moet vervangen door een 26-er (met volle bepakking door berggebieden). Bij een triple kies ik eerst het middenblad, dat moet een combinatie opleveren die ik bij vlak en vals plat gebruik. De andere twee bladen zijn dan voor de uiterste omstandigheden.
Nog weer wat zitten lezen... als ik Marten's triple-verhaal van de M-Gineering site goed begrijp, zou je dus Campa shifters en achterderailleur kunnen plakken aan een verder volledig Shimano afgemonteerde fiets. Hm, da's wellicht ook het overwegen waard.

.tsooJ
Ivo Miesen schreef: Daarnaast is 9-speed veel beter uitwisselbaar, zowel Campa als Shimano gebruiken dezelfde kransafstand, je kunt dus de wielen perfect uitwisselen.
Is niet waar, maar meestal loopt het wel.
Cassette or Freewheel Sprocket Pitch Code
Shimano 8-speed 4.80 S8
Campagnolo 9-speed 4.55 C9
Shimano 9-speed 4.35 S9
Campagnolo 10-speed 4.15 C10
Shimano 10-speed 3.95 S10
Campagnolo 11-speed 3.85 C11

Je kunt ev een Campa 10v shifter combineren met een Shimano mtb achterderailleur en 8sp cassettes
Ik heb de ervaring dat de vorm van de achterpat nog meer invloed heeft op het lopen dan de kleine verschillen. Er zit meestal genoeg speling in het systeem om diverse combinaties goed te krijgen. 9-vits loopt bij mij steeds goed (heb het op 3 verschillende fietsen in combinatie), 8vits heb ik ook al zitten combineren. Er kan veel meer dan de heren van Shimano en Campagnolo zeggen.
ik heb jaren op mijn koersfiets een Ortliebstuurtas tussen de Shim waslijnen gehad;
was wel verplicht de verlenger te gebruiken om voorbij de waslijnen te geraken;
optisch trok het op niks maar ik had wel mijn onafscheidelijke stuurtas bij me!

toen de STI's niet meer zo precies schakelden heb ik ze met veel plezier vervangen door buiscommandeurs (met kliksysteem)
remgrepen zijn nu ouwe Dura Ace's met weggewerkte remkabels: optisch gewoon prachtig, alle waslijnen zijn weg!
En geen verlenger meer nodig.

Wel is er slijtage aan de zwarte zijkanten waar te nemen op de plaats waar de waslijnen tegen de zijkant vd stuurtas wreven.
Ik zou m'n (Klickfix) stuurtas juist liever nog wat dichter bij het stuur en wat lager hebben.

Hier nog een oplossing voor het waslijnen/stuurtassenprobleem:

Afbeelding

.tsooJ