Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bedrading verlichting - Forum Wereldfietser

bedrading verlichting

Met het korter worden van de dagen, wordt het tijd deugdelijke verlichting op mijn fiets te schroeven.

Een goede koplamp en achterlicht heb ik al: DLumotec Plus en Lumotec Seculite. Nu nog gecombineerd aan een normale dynamo, een SON komt wel een keer als ik aan nieuwe wielen toe ben.

Alles is gemonteerd, ik moet alleen nog de bedrading bevestigen. De beide lampen hebben mooie aansluitpunten (soort contrastekkertjes) waar je een stekkertje overheen kan schuiven. Prima oplossing, die ik ook gebruikte toen de verlichting nog op mijn andere fiets (nu weer atb) zat.

Ik heb echter nog niet kabeltjes met die stekkertjes kunnen vinden. Ik heb al geprobeerd: Halfords, lbs, Praxis. De fietsenmaker vertelde mij dat 'kabeltjes met stekkertjes ouderwets zijn en niet meer gebruikt worden' maar goed, die fietsenmaker zegt wel meer.

Mijn vraag is dus: waar koop ik deugdelijke stroomdraden en stekkertjes om genoemde lampen aan te sluiten?

Sjors
Het kan zijn dat een motorzaak van die stekkertjes in overvloed heeft. Vittorio gebruikt ze ook. In een wip hebben ze zo een vast draadje vermaakt tot een deelbare stroomdraad.

Dus: motorzaken, de betere fietsenzaken, daar zou ik gaan kijken.
Sjors schreef:... aansluitpunten (soort contrastekkertjes) waar je een stekkertje overheen kan schuiven.
Je hebt nog de automaterialenhandel en de electronicahobbyshop, maar wellicht kan een andere eigenaar van zo'n mooie koplamp ons ook verder helpen.
Als kabel gebruik ik liever iets uit de bouwmarkt dan zo'n dun geval van de fietsenman.
Leon
Rose in duitsland misschien, die verkoopt bijna alles ook de lamp en de son naaf

Martin
Heb ook B & M verlichting, wellicht met dezelfde, dan toch met vergelijkbare aansluitpunten.

Wat je nodig hebt behalve draad, zijn kabelschoentjes en een krimptang. Je stript de draaduiteinden, schuift er een kabelschoentje overheen en dat "krimp" je vast met de tang.

Er bestaan prachtige sets van zo'n tang inclusief een assortiment kabelschoentjes, waaronder wellicht de maat die op je lamp past. Maar alleen voor de fietsverlichting zo'n set kopen, heeft weinig zin. Dus eventueel eens de handige Harry's bij vrienden & familie afschuimen.
Sjors schreef:De fietsenmaker vertelde mij dat 'kabeltjes met stekkertjes ouderwets zijn en niet meer gebruikt worden' maar goed, die fietsenmaker zegt wel meer.
Dat moet eerder een ouderwetse fietsenmaker zijn!
Bedankt voor de tips.

Ik denk dat ik binnenkort mijzelf maar met een fles wijn onder de arm uitnodig bij een bevriende kluskoning.

Op zijn keukentafel liggen doorgaans meer printplaten dan etenswaren dus dat moet goedkomen ;)

Sjors
Je fietsenmaker kletst uit zijn nek. Die stekertjes zijn er overigens in meer dan een maat. De kleintjes gebruik je ondermeer voor B&M verlichting. De grotere passen op de SON. Volgens mijn herinnering worden ze bij B&M lampen meegeleverd. Verder slangetjes van krimpplastic en een haardroger of een andere warmtebron. Schmidt heeft speciaal degelijkere kabel.
Wim
Wim schreef:Je fietsenmaker kletst uit zijn nek.
Klopt, de beste man is ook vooral fietsenverkoper. Helaas zit dichtsbijzijnde fatsoenlijke zaak voor mij bijna 20km verderop... Niet echt local voor een lbs :?
(of heeft iemand een gouden tip in Breda?)

Ik neusde net al even op de site van Rose en zag daar het verschil in stekkertjes voor de SON en voor B&M lampen. Het is me allemaal duidelijk, maar ik leg me er nog niet bij neer dat ik enkel via het web aan een paar simpele stekkertjes plus een stuk degelijke kabel kan komen.

Bij de lampen kreeg ik inderdaad kabeltjes bijgeleverd, maar die heb ik weggegooid bij het verwijderen van de verlichting van mijn andere fiets. Niet handig misschien, maar nu niks meer aan te doen. Bovendien waren die toch niet van de juiste lengte geweest en kabels vind ik niet echt iets wat je recyclet.

Sjors