Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurtas, Vaude/Ortlieb? - Forum Wereldfietser

stuurtas, Vaude/Ortlieb?

Net lekker op gang geholpen met het zoeken naar nieuwe achtertassen. Ook mijn stuurtas is aan vervanging toe.
Ik heb een tijdje met de zoekfunctie gezocht maar kan het zo gauw niet vinden (niet alle 52 en 39 blz bekeken…). Dan maar nieuw onderwerp.

Ik dacht aan:

Ortlieb Ultimate 5 Stuurtas Classic
Vaude Discover Box
Vaude Aqua Box

Ik vermoed dat de discoverybox minder waterdicht is?
Ik heb een agutas bevestigingssysteem. Is het zo dat Vaude erop past en Ortlieb niet?
Ortlieb is goedkoper zonder kaartenhoes en duurder met. Tot nog toe gebruik ik een los kaartenzak met elastiek zo hangt de zak over de tas heen wat, lijkt mij, gemakkelijker te lezen is.
De tas hoeft van mij niet op slot op de houder.

Wat zijn jullie voorkeuren of ervaringen met deze tassen?
Nadeel van de Vaude Discover Box vind ik de sluiting. Het deksel sluit slechts met twee kleine stukjes klitteband.
Hierdoor vliegt de deksel nog wel eens open wanneer je offroad of slecht wegdek rijdt. Zeker wanneer je wat zwaardere spullen in je stuurtas hebt zitten. Juist wanneer het wegdek zo slecht is dat dit gebeurd heb je geen hand vrij om die rondvliegende spullen te gaan vangen...

De tas is wel waterdicht maar heeft als nadeel dat er bij stevige regenbuien water in het deksel komt te staan. Dit komt omdat het deksel van soepel materiaal is gemaakt.
Het vergt op die momenten enig tact om de tas te openen zonder dat je de inhoud van het waterbekken bovenop het deksel in je stuurtas te laten belanden.

Deze dingen zie ik niet terug in de stuurtas van Ortlieb.
Een Fransman die ik in Torremolinos op de boulevard tegenkwam, had een soortgelijke ervaring met zijn VAUDE-stuurtas. Dat het een dure spiegelreflexcamera betrof die een snelcursus luchtacrobatiek kreeg, maakte het geheel er niet vrolijker op.
Het betrof overigens een hobbel op een asfaltweg.

Ortlieb heeft weliswaar een ander (zeker zo degelijk) bevestigingssysteem, maar de tas sluit tenminste wél goed.

Als je van deze basis uit gaat, kun je een keuze maken m.b.t. de kaarthoes en andere luxeproblemen.
Ik heb de Vaude aqua box en die bevalt prima! Die vliegt echt niet open op een hobbel weg en de kaartmap bevalt ook goed. Hij is ook superdegelijk. De Ortlieb ken ik niet goed maar hoor nog wel eens gemopper op de kaartmap.
O, ja je bevestigt hem met het Klick-fix systeem van agu.
Sorry voor de kick, maar ik vroeg me drie dingen af:

1. Ten eerste lees ik dat Ortlieb haar stuurtassen heeft vernieuwd en ik vroeg me af wat nieuw is?

2. Qua sluitingsmechanismen dacht ik altijd dat Vaude iets handiger was, omdat het lastig was de Ortlieb doosjes dicht te maken met die knopjes (zo lijkt dat echter in de winkel, maar dan zijn ze leeg, mogelijk gaat het gemakkelijker als ze vol zijn)?

3. Past een klickfix tas ook in de ortlieb sluiting (ivm compatibilieit met AGU fietstas van vriendin)?
1) moet ik even kijken
2) VAUDE sluit makkelijker, en opent makkelijker (jammer van een dure spiegelreflex op een hobbel, maar geen punt met lichte inhoud)
3) nee.

EDIT:
1) Ik zie alleen optische veranderingen, maar misschien de versteviging in het deksel? Wel handig want die verstevigingen "houden u in vorm", waardoor je niet meer hoeft te sporten om fysiek goed voorbereid op vakantie te gaan!
2) 1 knoopje vastklikken bij ortlieb is voor m'n dSLR al voldoende om op asfalt met hobbels te blijven zitten. Ga je flink offroad met gewicht, dan is een degelijke sluiting onontbeerlijk.
Het probleem van de sluiting van de Vaude-tas ken ik ook. Vorig jaar is door een kuil in de weg ook de complete inhoud van mijn stuurtas op de Tsjechische weg terechtgekomen. Gelukkig heb ik er geen spiegelreflex in zitten maar een compactcamera in een stevige hoes, maar mijn telefoon (gelukkig ook een oudje) is het vanaf dat moment nog slechter gaan doen dan dat 'ie al deed :)

Ik heb een poos een elastiek over het deksel gespannen zodat de tas dicht blijft zitten, maar van de week heeft de schoenmaker er drukknopen opgezet, zodat de tas weer echt goed dicht zit.
Vandaag even bij de winkel langs geweest en volgens mij heeft de Vaude Discover serie nu ook drukknopjes. Niet zulke fijne als Ortlieb, maar wel stevig!