Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Orienteren fietsvakantiefiets - Forum Wereldfietser

Orienteren fietsvakantiefiets

Hallo
Ik ben me aan het orienteren op een fietsvakantie fiets die ik kan gebruiken voor fiets vakanties maar ook om lekker wat savonds mee te fietsen(met wat tempo etc)
Vandaag eens een proefritje gemaakt met een Santos Travelmaster 28.
Wat me opvalt is dat dit soort fietsen erg lijken op fietsgedrag van een ATB.
Brede banden, frame etc.

Is dit bij al dit soort vakantiefietsen? Of is het juist alleen die Santos Travelmaster die zo aanvoelt? Hij had ook beste brede banden..
Soms vraag ik me dan ook af of zo'n fiets ook dan wel fijn is om wat harder te fietsen en bijv gewoon voor woon/werk verkeer

Graag een reactie

Groet
Jeroen
Jeroen, laat je niet leiden door de banden die op een fiets zitten. Je kan er namelijk zo andere opzetten. ;)

Mijn vakantiefiets gebruik ik ook voor woonwerkverkeer. En dit doe ik sindskort ook met bredere banden. Ik kan het je aanraden, je hebt meer grip, hebt veel minder last van hobbels in het wegdek en de rolweerstand is het zelfde. Uiteraard heb je voor woonwerkverkeer niet zo veel profiel nodig.

Het nadeel van de vakantiefiets is dat hij wat robuuster is, dus langer mee gaat. Je kan dan niet zo vaak een nieuwe kopen. :D
Een Santos Travelmaster is inderdaad een stevige ATB-achtige vakantiefiets. Er zijn ook wel lichtere meer racefiets-achtige vakantiefietsen waar je toch wat bagage aan kan hangen. Speur maar eens verder op dit forum.

Het hangt allemaal erg af van je persoonlijke wensen, zowel qua bagagemogelijkheden, favoriete ondergrond, als ook favoriete fietshouding. Misschien kun je iets meer vertellen over het soort gebruik dat je op het oog hebt bij vakanties en daarbuiten. Dan komen er vanzelf meer adviezen.
Je zou een Van Herwerden Roadmaster kunnen overwegen. Het is een stalenfiets die lichter is dan de Santos ca. 14 kg inclusief bagagedragers pedalen etc. etc.

Tip, maak wel vooraf een afspraak als je naar Van Herwerden gaat. Ze nemen uitgebreid de tijd voor je maar zitten ook volgeboekt met afspraken. Als je op de bonnefooi binnenvalt kun je soms wat lang wachten.
Bedankt tot zover.
Hier ff wat meer info over hoe en wat.
Ik word op korte termijn vader en we willen graag volgend jaar lekker op fietsvakantie in nederland en als kind wat ouder is ook in buitenland.
Verder wil ik ook savonds gewoon lekker wat kunnen fietsen op hoger tempo ,wat fiets knooppunten etc. Ook wil ik een fietskar kunnen gebruiken.
Vandaag naar een 2e hands fiets gaan kijken
http://link.marktplaats.nl/270488952 en daar ook ff op gefietst en ik was wel tevreden ermee maar ik had nooit gedacht dat het zo atb achtig zou aanvoelen. Verder woon ik in Weert dus wil het liefst de fiets hier ergens in de buurt kopen of in Maastricht. Wellicht dat iem ook ff mee kan kijken naar die 2e hand fiets.

Graag weer adviezen

Gr
Jeroen
Erg zorgvuldig heb ik het niet onderzocht.
Een fietsverzekering wordt in de regel voor 3 jaar gesloten. Daaruit volgt dat de fiets ongeveer 2 jaar oud is. Op de site van Santos kun je de nieuwprijs voor een fiets zelf opzoeken. Voor een LX afgemonteerde fiets ligt de nieuwprijs rond de Eur 2000,-
Momenteel is de heersende mode in Nederland idd die van de semi-ATB's als vakantiefietsen. Dat is al eens anders geweest. Aan de andere kant van de Noordzee is er een andere traditie. De traditie van de meer racy vakantiefietsen, de klassieke randonneurs.
Je zegt dat je evt. in Maastricht wilt gaan kijken. Jos Evers, de eigenaar van de fietsenzaak aan de Burgemeester Cortenstraat heeft zelf een meer racy uitgevoerde Santos.
Ivo,ha ha, ik heb nog bij je als zaterdagbesteller bij de post gewerkt.
Dank je voor je Evers tip.
Zou je eens naar de marktplaats advertentie kunnen meekijken?
jgense schreef:Ivo,ha ha, ik heb nog bij je als zaterdagbesteller bij de post gewerkt.
Dank je voor je Evers tip.
Zou je eens naar de marktplaats advertentie kunnen meekijken?
Er zullen hier zeker mensen dit een goede fiets vinden. Mijn smaak is ie niet, te log, te zwaar en aluminium.
Ivo, kijk ff naar mijn wensen en doe maar voorstel.
Prijs max 2100 euro en mijn vrouw moet zo'n zelfde krijgen.
En rekening houdend met fietsenzaak in Weert/Maastricht die hem kan onderhouden.
jgense schreef:Ivo, kijk ff naar mijn wensen en doe maar voorstel.
Prijs max 2100 euro en mijn vrouw moet zo'n zelfde krijgen.
En rekening houdend met fietsenzaak in Weert/Maastricht die hem kan onderhouden.
2x exact dezelfde fiets zou ik sowieso al niet doen. Tenzij het om 1-eiige tweelingen gaat. Ieder mens is anders gebouwd. Een fiets moet naar z'n berijder gebouwd worden, niet andersom. Als die 2100 Euro per stuk is dan kun je heel wat leuke dingen doen. Ik zou dan voor een opbouwmodel naar eigen wens gaan, op basis van een fabrieksframe. Jos is dan een goede om je te adviseren. Zeker als het wat racyer mag zijn.

Edit: Bij de prijs van een los Santos frame kun je ook gaan kijken naar de Britse specialisten. Bijvoorbeeld Bob Jackson. Dan moet je wel rekening houden met een wat langere levertijd. Een goede handelaar kan je dan opmeten, gezamenlijk de preciese geometrie bepalen en de framebouwer bout dan de fiets naar jouw maten. De afmontage geschiedt dan ook naar wens.
Als ik 2100 Euro te besteden had zou ik direct voor een maatframe van bijv. Bob Jackson gaan. Dan de rest opbouwen met middenklasse onderdelen.
Voor uitwisselbaarheid van onderdelen hoef je inderdaad dezelfde fiets te kiezen. Als je vaak samen fietsreist is het wel handig om dezelfde wielmaat te nemen. Dan hoef je maar één maat reserve(binnen)banden mee te nemen en kun je bij improvisatie onderweg de lichtste persoon met het zwakste wiel laten fietsen.
Ok bedankt.
Maar kan nog iem een voorstel doen over een andere fiets dan de travelmaster of zou deze het meest geschikt zijn voor mijn doel einden? Graag reactie
Je omschrijving van het gebruik is tot nu toe niet erg specifiek.

Ga je fietskamperen - d.w.z. een behoorlijke hoeveelheid bagage meeslepen?
Ga je een fietskar trekken?
Ga je regelmatig op slechte of onverharde wegen fietsen?
Heb je (misschien nog vage) plannen om een verre fietsreis te maken?
Ben je zwaar 90+ kg)?
Heb je eerder problemen gehad met fietsen die stuk gingen?
Sleutel je zelf aan fietsen? Wil je dat gaan doen?
Hoe belangrijk vind je snelheid?
Hoe belangrijk vind je comfort?
Hoe belangrijk vind je onderhoudsvriendelijkheid?
Heb je lichamelijke beperkingen om rekening mee te houden? (vb. problemen met rug of polsen)
Ben je gewend aan fietsen met een racebocht?
Overweeg je om de fiets voor woonwerk verkeer te gebruiken? Zo ja, hoeveel km per dag en wat voor wegen?
Fiets je graag in de bergen of ga je alleen in vlakke landschappen fietsen?
jgense schreef:Ok bedankt.
Maar kan nog iem een voorstel doen over een andere fiets dan de travelmaster of zou deze het meest geschikt zijn voor mijn doel einden? Graag reactie
Ik gaf al de suggestie voor een Brits frame. Dat kun je dan laten afmonteren bij een goede fietsenhandelaar in jouw omgeving.
Een standaard randonneurframe bij hem is de World Tour:

Afbeelding

Ik heb een naar eigen wensen aangepaste variant die afgemonteerd zo uit ziet:

Afbeelding

Zowel geschikt voor een avondrondje als een grote trektocht. Ook met kinderkar. Eenzelfde fiets kun je in principe ook bouwen op basis van een Santos frame. Ik heb in het verleden zo'n fiets gebouwd op basis van een Duits frame van Fahrradmanufaktur. Dat vond ik toch minder een success (frame was te oncomfortabel). Dat frame ligt nu ongebruikt in het berghok.

Zonder bagage zag die er zo uit:
Afbeelding

Wil je dit in aluminium variant en past de maatvoering van de firma Stevens je zou je kunnen kijken naar hun aanbod, met name de Gran Tourisme

Afbeelding

Gezien de materiaalkeuze kun je ervan uit gaan dat de Stevens minder lang meegaat dan een stalen Santos of Bob Jackson. Dat moet je bij de prijsbeoordeling meenemen.
jgense schreef:Ok bedankt.
Maar kan nog iem een voorstel doen over een andere fiets dan de travelmaster of zou deze het meest geschikt zijn voor mijn doel einden? Graag reactie
Je kan natuurlijk ook een Koga Traveller nemen. Dan houd je nog geld over ook.
Alleen ja, sorry Ivo, hij is van aluminium. :lol:

En voor snelheid in de avond, zonder bagage en met een paar Schwalbe Racers 35-622 ga je volgens mij als de brandweer.
In de vakantie kan je er een paar zwaardere banden op gooien.

Verder is het me niet helemaal duidelijk wat voor wensen je hebt qua frame/stuur.
LeovanLierop schreef: En voor snelheid in de avond, zonder bagage en met een paar Schwalbe Racers 35-622 ga je volgens mij als de brandweer.
Schwalbe Racers zou ik er niet opzetten in Limburg, 1x natte kasseien en je gaat als de brandweer de hekken in. Die dingen hebben echt geen grip op natte natuursteen/kasseien. Panaracer Pasela of Schwalbe Stelvio is een stuk beter voor snelle avondrondjes.
Ik was nog een vraag vergeten: lengte van jezelf en van je vrouw. Als één van beide klein is, past een fiets met 26 inch wielen beter. Als je van plan bent verre lange reizen te maken is dat ook handig, vanwege de ruimere verkrijgbaarheid van die bandenmaat.

Ivo laat je een paar prima mogelijkheden zien. Een fiets die recent hier is besproken is de Surly LHT. Die kun je ook naar wens opbouwen. Er passen brede banden in. Maar voor snelle avondrondjes kun je er ook snelle smallere inzetten.
Afbeelding
Een andere interessante fabrikant is Rotor met bijvoorbeeld zoiets (Rotor Aron, aluminium). Via internet verkrijgbaar of via Elan in Nijmegen.

Afbeelding
Liz hierbij de antwoorden en bedankt dat jullie me zo willen helpen

Je omschrijving van het gebruik is tot nu toe niet erg specifiek.

Ga je fietskamperen - d.w.z. een behoorlijke hoeveelheid bagage meeslepen?
--We krijgen eerste kindje binnenkort, dan zullen afstanden klein zijn op een dag, we rijden dan bijv van jeugdherberg naar jeugdherberg

Ga je een fietskar trekken?
-- ja voor kid

Ga je regelmatig op slechte of onverharde wegen fietsen?
-- af en toe maar 90 procent asfalt
Heb je (misschien nog vage) plannen om een verre fietsreis te maken?
--nee
Ben je zwaar 90+ kg)?
--83 kg
Heb je eerder problemen gehad met fietsen die stuk gingen?
-- nee
Sleutel je zelf aan fietsen? Wil je dat gaan doen?
-- nee erg a technisch dus moet goede fietshandelaar hebben in Weert/Maastricht
Hoe belangrijk vind je snelheid?
-- kzou het fijn vinden om savond een uurtje wat harder te kunnen fietsen wanneer ik niet met kind en vrouw fiets
Hoe belangrijk vind je comfort?
-- heel belangrijk,zker vrouw ivm knieen etc
Hoe belangrijk vind je onderhoudsvriendelijkheid?
-- heel belangrijk omdat ik zelf niet veel onderhoud
Heb je lichamelijke beperkingen om rekening mee te houden? (vb. problemen met rug of polsen)
-- ik niet, vrouw beetje
Ben je gewend aan fietsen met een racebocht?
-- vroeger wel , maar voor vakantiefietsen lijkt me dit niet fijn!
Overweeg je om de fiets voor woonwerk verkeer te gebruiken? Zo ja, hoeveel km per dag en wat voor wegen?
nee
Fiets je graag in de bergen of ga je alleen in vlakke landschappen fietsen?
vooral vlak ivm kid en vrouw
Kmoet overigens zeggen dat de fiets van marktplaats echt heerlijk comfortabel reed! 28 travelmaster. Of ik er ook beetje snelheid mee kan maken zonder bagage bijv uurtje 25 km per uur kan rijden weet ik niet..

Kan er iem eens meekijken naar die advertentie?

Heb idee dat deze nieuw 2000 euro kost.
Slijt een fiets veel met 1000 km. Is het heel erg dat de fiets GEEN beurt heeft gehad?