Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stijgingspercentage Kandy-Nuwara Eliya - Forum Wereldfietser

Stijgingspercentage Kandy-Nuwara Eliya

In 2011 of 2012 ben ik van plan om met mijn gezin een fietstocht door Sri Lanka te houden. De kans is erg groot dat we ook Nuwara Eliya aan zullen gaan doen. Ik verwacht dat dit het zwaarste deel van onze route daar zal zijn.

Met een goede kennis heb ik zitten praten over hoe je je daar het beste op voor zou kunnen bereiden. Hij heeft me aangeraden om zo goed als het kan de omstandigheden te trainen die ik daar aan zal treffen. Met name gaat het dan uiteraard om het type klim. Het probleem is echter dat ik helemaal geen enkel idee heb hoe de omstandigheden daar zijn wat betreft fietsen. Het land zelf kennen we wel goed: vanaf begin jaren '80 zijn we er in wisselende combinaties langer en korter geweest.

Mijn vraag is: kan iemand mij vertellen hoe het zit met de stijgingspercentages op het traject Kandy-Nuwara Eliya en hoe de klimmen verlopen: een lange klim of veel korte klimmetjes? Wat maakt hem lastig?
Misschien heb je hier wat aan: http://www.mapmyride.com/

Veel voorpret gewenst!
In google maps werkt de automatische route berekening niet op Sri Lanka, maar Openstreetmap doet het daar wel. Op http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx kan je een profiel laten berekenen. Bij auto routing opties moet je OSM aanvinken ipv Google maps. Onder 'summary' zie je dan een profiel met de volgende data:
Afbeelding
Course Details
Distance 66.83 kms
Estimated Time 3:55:14 (bij een snelheid 15 km/u)
Ascent 1772 meters
Descent 387 meters
Start Elevation 504 meters
Finish Elevation 1889 meters
Minimum Elevation 484 meters
Maximum Elevation 2007 meters
Als ik het goed zie zijn de laatste 17 km een stijging van gemiddeld 6%....
Oké heel erg dank voor de informatie. Ik had geprobeerd hem uit te zetten in Bikemap, maar ik kon geen route uit zetten op dit traject.

Edit: ik heb de route zelf ook met die toaster uitgezet en hem vervolgens alsnog in bikemapnet geïmporteerd. Lijkt me een flinke klim op het laatst. Eens kijken of we daar bijbehorende heuvels/bergen in Europa bij kunnen vinden om op te oefenen.
Hoi,

een paar jaar geleden deze mooie route en beklimming gedaan.
Je schrijft dat je het met je gezin wil doen. Het ligt er natuurlijk aan hoe dat gezin er uit ziet (en welke leeftijden er in voorkomen) of het goed te doen is. Wij vonden het vooral een lange klim (niet zozeer superzwaar). Het voordeel was ook dat hoe hoger je kwam hoe frisser en koeler het werd.
Dus met jonge gezinsleden lijkt het me niet zo super. Boven was de enige plek op SL waar we blij waren met een houtkachele en echte dekens
6% lijkt me prima te doen. Met bagage is 20% ook nog wel te doen, zolang je maar gewoon blijft fietsen. En elk half of heel uur even stilstaat voor een paar minuutjes om bij te tanken (eten, drinken, afkoelen in de schaduw, benen rust gunnen).
Op die manier ben ik ook gewoon 100 km omhoog gefietst in Peru onverhard, alleen was daar het hoogteverschil zo'n 4500 meter.
Theo B schreef:Hoi,

een paar jaar geleden deze mooie route en beklimming gedaan.
Je schrijft dat je het met je gezin wil doen. Het ligt er natuurlijk aan hoe dat gezin er uit ziet (en welke leeftijden er in voorkomen) of het goed te doen is. Wij vonden het vooral een lange klim (niet zozeer superzwaar). Het voordeel was ook dat hoe hoger je kwam hoe frisser en koeler het werd.
Dus met jonge gezinsleden lijkt het me niet zo super. Boven was de enige plek op SL waar we blij waren met een houtkachele en echte dekens
Hoi Theo,

Ik heb het eens bekeken. Onze kinderen zullen dan (2011) 9, 6 en 3 zijn. Die van 9 fietst dan zelfstandig, die van 6 zal dan in de Follow-me achter mijn fiets hangen en die van 3 zal dan bij mijn vrouw op de fiets mee gaan. Dan de bagage nog mee. Al met al een zware combi. Wij overwegen heel sterk om dat stuk met de trein af te gaan leggen. Voor de rest denken we dat deze route met deze combinatie wel goed te doen is. Alleen: over dit stukje heb ik wat twijfels.

We zijn ook benieuwd hoe de reisorganisatie de route zal kiezen. Zij zeggen dat deze geschikt is voor beginnende wereldfietsers, dus ik ben erg benieuwd naar hun oplossing hiervoor.

In Nuwara Eliya ben ik al eens geweest, dus de truien gaan mee daar.
Robertjan schreef:knip Met bagage is 20% ook nog wel te doen, zolang je maar gewoon blijft fietsen. knip
:shock:
Zolang je blijft fietsen is 100% ook wel te doen :wink: ..... Maar meestal is dat blijven fietsen wel een probleem. Langere stukken (kilometers) die steiler zijn dan 10%-12% zijn denk ik voor de meeste fietsers met bagage toch niet echt een pretje meer..... Ik probeer het als het even kan te ontwijken, maar ik kan me een beklimming in Kroatië herinneren om vanaf een veerboot op de doorgaande weg te komen. Dit was een paar honderd meter en er stond een waarschuwingsbordje met 20% bij. Ik kon hier geen meter van trappen en kon mooi de fiets naar boven duwen en zelfs dat was een hele kluif. Ik weet niet precies wat mijn lichtste verzet is(gok 34 achter 24 voor), maar als ik niet meer kan trappen is lopen ook niet echt een optie meer....

Groet
Eric
Nou, ik ben geen Olympische topsporter (al zou ik graag anders geloven :lol:), maar die 4500 hoogtemeters over 100km in 4 dagen waren anders geen enkel probleem. Na een korte pauze heb je altijd de eerste 3 minuutjes even wat melkzuur in de benen, maar daarna gaat het ronddraaien weer gewoon door.
Dat geloof ik graag. 4500 hoogtemeters over 100 kilometers is volgens mij ook een gemiddelde stijging van 4,5% :wink:
Volgens mij is dat de maximale stijging die een ezel etc. een langere tijd aankan zonder te stoppen... Oude wegen zijn volgens mij zelden steiler (over langere afstand, ik heb het niet over Zuid-Limburgse stukjes over zo'n pukkeltje). Het zijn de nieuwerwetse wegen die post-automobiel aangelegd zijn die steiler zijn.... Maar dat is een beredenering die ik in Spanje een keer bedacht heb terwijl ik op een gloednieuwe weg omhoog aan het puffen was, dus absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd....
Ha Guus,

Ik heb mijn dagboek er nog eens op na gelezen. Kandy - NE stond bij ons niet te boek als echt zwaar. Wel:
dat de tocht rampzalig begon, want de ochtendspits in Kandy was niet jofel, het enige lekkere was dat al die uitlaatgassen ons wel wat verwarmden want het miezerde veel die dag.
Ik heb geen kinderen.......maar ik denk dat je gelijk hebt: met jouw gezins & fietssamenstelling lijkt het mee een hell of a job: het is gewoon een heel eind klimmen Ik zou de trein nemen

Veel plezier
Tijdens mijn laatste vakantie in Zwitserland kwam ik boven aan een niet-te-zware helling bij het omkijken een bordje tegen met 20%. Deze was ik zonder bagage omhoog gefietst. Met bagage lijkt me dus ook geen enkel probleem.
Ik kwam in Gossdorf (Sachsen) een echte 20% helling van een paar honderd meter tegen (bord stond al onder aan de helling) en dat gaf toch wel wat problemen. Ik was toch echt genoodzaakt mijn partner te helpen de fiets hoog te schuiven. Heb er zelfs even over gedacht hier een topic te openen over de steilste helling die we hebben gefietst ...
1. kan helaas gen antwoord geven op de vraag, maar...
2. hoe betrouwbaar zijn deze statistiekjes van bv. bikeroutetoaster.com? Heb nu een aantal uitgeprobeerd, maar iedere keer is de meting toch wel erg ver uit de buurt, voor zowel de afstand als de geklommen meters. Met uit de buurt bedoel ik dan met mijn eigen metingen/andere wereldfietsers-ervaringen.
3. 26% duwen op een toegangsweg van 500 meter naar een camping in noord Spanje. Fietsend met bepakking 18%, echt niet meer...

groetjes uit Quito,
Ali
reichbus schreef: Edit: ik heb de route zelf ook met die toaster uitgezet en hem vervolgens alsnog in bikemapnet geïmporteerd. Lijkt me een flinke klim op het laatst. Eens kijken of we daar bijbehorende heuvels/bergen in Europa bij kunnen vinden om op te oefenen.
Als je de route ook nog eens in mapmyride.com importeert krijg je het volgende profiel (met percentages) van de klim:

Afbeelding
sonali schreef:1. kan helaas gen antwoord geven op de vraag, maar...
2. hoe betrouwbaar zijn deze statistiekjes van bv. bikeroutetoaster.com? Heb nu een aantal uitgeprobeerd, maar iedere keer is de meting toch wel erg ver uit de buurt, voor zowel de afstand als de geklommen meters. Met uit de buurt bedoel ik dan met mijn eigen metingen/andere wereldfietsers-ervaringen.
3. 26% duwen op een toegangsweg van 500 meter naar een camping in noord Spanje. Fietsend met bepakking 18%, echt niet meer...

groetjes uit Quito,
Ali
Een willekeurige etappe van een ritje door Mallorca:
Afbeelding

- Met de GPS 1532m hoogteverschil gemeten
- De fietscomputer gaf 1509m hoogteverschil aan
- Bikeroutetoaster komt op 1800m
- Bikemap.net ruim 2000m
- Gpsies.com 2212m

Achteraf viel de rit dus wel mee ;-)
Als ik het vergelijk met de klim van de wel bekende Stelvio:

http://www.climbbybike.com/profile/Pass ... rofile.jpg

Dan lijkt het mij een pittige klim!
Ik kon hem ook vrij goed vergelijken met de Alpe d'Huez, qua starthoogt, eindhoogte en gemiddeld stijgingspercentage. Maar goed: het probleem is: dit zijn grafieken. De harde werkelijkheid ziet er anders uit. Die is niet uit te drukken in getalletjes, maar in gevoel en die kan ik pas (hopelijk) navertellen als ik er geweest ben.
De tovenaar schreef:
sonali schreef: Een willekeurige etappe van een ritje door Mallorca:
Afbeelding

- Met de GPS 1532m hoogteverschil gemeten
- De fietscomputer gaf 1509m hoogteverschil aan
- Bikeroutetoaster komt op 1800m
- Bikemap.net ruim 2000m
- Gpsies.com 2212m

Achteraf viel de rit dus wel mee ;-)
Ik zou die gps ook niet vertrouwen.
totale klim is 1532 meter
totale afdaling is 992 meter
dus je zou op het einde 540 meter hoger moeten zijn dan beginpunt. Als ik het zo aflees in het profiel is het verschil minimaal 40 meter minder.
Op zich is dat te verklaren de samplefrequentie. Als deze te laag is ten opzichte van het signaal (het profiel van de weg) dan krijg je grote onnauwkeurigheden.

Sjirk