Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banddikte voor en achter - Forum Wereldfietser

Banddikte voor en achter

Ik vroeg me af. Vroeguh stapte je een fietsenwinkel binnen, en kocht je een buitenband van een bepaald type, en dacht je eigenlijk niet na over de banddikte.

Maar nu zie ik dat je op het internet, van een type band verschillende diktes kan kopen. Dit lijkt me heel interesant!
Op de Schwalbe site geven ze nu zelfs weer hoeveel draagkracht elke band heeft. En een grotere banddikte heeft dus meer draagkracht.

Gezien het feit dat afgelopen fietsvakantie mijn achterband stuk ging en mijn voorband van het zelfde type heel bleef, denk ik dat ik maar eens ga experimenteren met verschillende diktes.

Zo denk ik er over na om achter een grotere dikte te gaan nemen als voor. Misschien zal ik zo ver gaan dat ik 2 verschillende banden ga nemen. Want voor is bijvoorbeeld grip belangrijk en achter is draagkracht belangrijk.

Inmiddels heb ik voor woonwerkverkeer al een paar dikkere banden besteld (42 ipv 37), dus ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Wie heeft er nog meer dergelijke ervaringen met verschillende diktes of verschillende types?
Je bedoelt neem ik aan breedte. Ik denk dat het voor een tourfiets zinvol is een relatief brede band te kiezen. Die hoef je minder hard op te pompen, en dat geeft dus meer comfort. Bovendien geeft een brede band meer grip op slecht wegdek. Op de onderstaande link kun je zien dat als de belading toeneemt je al snel een flink bredere band nodig hebt om te voorkomen dat je band snoeihard moet worden opgepompt: http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf

Zelf heb ik op een doorsnee hybride die standaard met 37 mm banden was uitgerust met veel succes 42 mm banden gemonteerd (meer lukt meestal niet vanwege spatborden etc). Het resultaat was een veel comfortabelere fiets met een rustiger rijgedrag en geschikter voor onverharde paadjes. Gewoon veel beter om mee te touren.

Op onze echte vakantiefietsen hebbben we de uiterste consequentie getrokken en gebruiken we brede 26 inch banden. Een mooi voorbeeld van snelle en comfortabele brede banden zijn de bekende Schwalbe Big Apple banden, in 50 en 60 mm breedte (60 mm vind ik teveel van het goede, maar 50 mm is geweldig)

Zoek nog maar eens verder op deze site.

Wim
Wim schreef:op een doorsnee hybride die standaard met 37 mm banden was uitgerust met veel succes 42 mm banden gemonteerd
Je zou voor de gein eens moeten proberen om voor een 37 te nemen en achter een 42.
En voor snelheid zou je achter bijvoorbeeld een gewone marathon kunnen monteren en voor een marathon plus voor grip op onverhard terrein.
Dat hangt er natuurlijk van af wat je ga doen. Maar de combinaties zijn eindeloos.
LeovanLierop schreef:
Wim schreef:op een doorsnee hybride die standaard met 37 mm banden was uitgerust met veel succes 42 mm banden gemonteerd
Je zou voor de gein eens moeten proberen om voor een 37 te nemen en achter een 42.
En voor snelheid zou je achter bijvoorbeeld een gewone marathon kunnen monteren en voor een marathon plus voor grip op onverhard terrein.
Dat hangt er natuurlijk van af wat je ga doen. Maar de combinaties zijn eindeloos.
Bedenk vooral dat het al dan niet rustige stuurgedrag dat Wim bedoelt door de voorband bepaald wordt.
Op paden waar ik met 47 mm met de handjes in de lucht overheenkan, moet ik met 32 mm het stuur stevig vasthouden omdat die banden de spoortjes opzoeken van de tegels of straatstenen.
37 om 42 mm lijkt me wat gerommel in de marge, allebei bijna optimaal.
Voor fijn stuurgedrag zou ik geen Marathon plus nemen.
Leon
Wim schreef:met veel succes 42 mm banden gemonteerd. Het resultaat was een veel comfortabelere fiets met een rustiger rijgedrag en geschikter voor onverharde paadjes.
Leon schreef:37 om 42 mm lijkt me wat gerommel in de marge, allebei bijna optimaal.
Jullie klinken tegenstrijdig. :P
Er zijn tenminste 2 redenen om voor een bredere band dan achter te kiezen.
Op een zachte ondergrond is een brede voorband belangrijk, als je voorwiel zich ingraaft ben je verloren, je achterwiel kun je met extra kracht zetten nog regelmatig los trekken.
Voor het comfort van je handen/schouders. Dit geldt vooral voor licht beladen toeren over slecht asfalt.
Tegenstrijdig? Ach. Zelf ga ik liever gelijk voor heel breed, dat is hier wel bekend. Maar als je een 'gewone' fiets hebt dan kan dat zelden. Dan is 42 mm meestal wel de grens. Mijn suggestie is van de categorie 'alle beetjes helpen' en mij viel op hoeveel het scheelde toen ik het deed. Ik zou er geen nieuwe banden voor kopen, maar als ik nieuwe nodig had nam ik ze een maatje breder.
Wim
Wim schreef:Tegenstrijdig? Ach. Zelf ga ik liever gelijk voor heel breed, dat is hier wel bekend.
En ik probeer Wim dan weer wat af te remmen :lol: :wink:
Leon
En hier gaat het toch vooral over de smalle marges van het mogelijke, en dan vooral bij standaard fietsen zoals de doorsnee hybrides van Gazelle, Giant en Batavus. De discussies die Leon en ik soms hebben gaan eigenlijk alleen maar over breedtes die toch niet op zulke fietsen passen.
Wim
Leon schreef:
Wim schreef:Tegenstrijdig? Ach. Zelf ga ik liever gelijk voor heel breed, dat is hier wel bekend.
En ik probeer Wim dan weer wat af te remmen :lol: :wink:
Leon
Vergeleken met mij rij jij weer erg breed :)
En vergeleken met de modale racefietser rij ik weer erg breed ;)
Ach, en op dit moment rijd ik ook niet eens heel breed: Panaracer 26x1,75, of wel 42 echte gemeten mm. En heel comfortabel en snel. Wel slijten ze nogal, en heb je ook wel eens een lekke band (ik op deze set nog niet, maar vroeger wel).
Wim
LeovanLierop schreef:
Wim schreef:op een doorsnee hybride die standaard met 37 mm banden was uitgerust met veel succes 42 mm banden gemonteerd
Je zou voor de gein eens moeten proberen om voor een 37 te nemen en achter een 42.
En voor snelheid zou je achter bijvoorbeeld een gewone marathon kunnen monteren en voor een marathon plus voor grip op onverhard terrein.
Dat hangt er natuurlijk van af wat je ga doen. Maar de combinaties zijn eindeloos.
Twee verschillende types banden en verschillende maten is om problemen vragen.
Het is duidelijk dat je een fiets dient uit te rusten met banden van dezelfde maat, tenzij je een zeer labiele fiets wil.
De verschillende types zullen ervoor zorgen dat je fiets geen uitgesproken rijkarakter heeft en dus ook niet goed aanvoelt.

Maar goed, ik stel voor dat je zelf eens probeert en dan zal je het wel begrijpen
Oorspronkelijk had mijn tandem met 28 inch wielen 37 mm banden (ETRTO 37-622) We, de stoker en de kapitein, waren daar niet tevreden over, zeker niet over de achterste band. Zo bijvoorbeeld ondervonden we veel wrijvingen op het wiel bij het schuin dwarsen van een straatgoot.
Ik monteerde dan achteraan een 42-622 en dat was al veel beter. Dus in dit geval werd het vooraan 37 en achteraan 42.
Nu vele kilometers later was ik achteraan en vooraan aan een nieuwe buitenband toe. Gezien de fietsenhandelaar geen 42 in voorraad had en ik dezelfde dag nog een nieuwe achterband wilde op de fiets voor een grotere tocht, koos ik maar een 38 uit.
Nu heb ik de 42 van achteraan, vooraan geplaatst want die kan daar nog wel enige tijd mee gaan, en de nieuwe 38 achteraan.
Rijgedrag? Tja, 'k heb daar niet zo veel van ondervonden en mss rijdt het beter dan voorheen...
Natuurlijk heb ik achteraan harder moeten de band blazen met minder comfort voor de stoker als gevolg...
Wat is het beste voor een tandem? Is Wim geen tandem-ist?
Kapitein en stoker zijn geen zwaargewichten, samen hoogstens 130 à 135 kg.
Venturi300 schreef:Twee verschillende types banden en verschillende maten is om problemen vragen.
Het is duidelijk dat je een fiets dient uit te rusten met banden van dezelfde maat, tenzij je een zeer labiele fiets wil.
De verschillende types zullen ervoor zorgen dat je fiets geen uitgesproken rijkarakter heeft en dus ook niet goed aanvoelt.
Maar goed, ik stel voor dat je zelf eens probeert en dan zal je het wel begrijpen
Laatst had ik in Oisterwijk een klapband en moest ik noodgedwongen naar huis met voor de breed uitgevallen 47-622 en achter een geleende 37. 120 kilometer was het. Tot mijn verbazing kon ik het niet eens merken - en ik merk toch vrij snel iets aan mijn fiets! Dus wat voor problemen moest ik krijgen en waarom zou mijn fiets labiel worden?
Ja als ik van een willekeurige wielrenner een voorwiel zou lenen, dan zou het wel vreemd aanvoelen met zo'n licht smal ding dat centimeters lager uitkomt.
Leon
Venturi300 schreef:Twee verschillende types banden en verschillende maten is om problemen vragen.
Het is duidelijk dat je een fiets dient uit te rusten met banden van dezelfde maat, tenzij je een zeer labiele fiets wil.
De verschillende types zullen ervoor zorgen dat je fiets geen uitgesproken rijkarakter heeft en dus ook niet goed aanvoelt.

Maar goed, ik stel voor dat je zelf eens probeert en dan zal je het wel begrijpen
Ik rij vaker met 2 verschillende breedtes banden op m'n brevetfiets. En geen enkel gevoel van labiliteit, sterker nog, in afdalingen ligt ie als een blok op de weg. De 2 verschillende breedtes heb ik erop als ik veel regen verwacht, bij weinig verwachte regen kies ik voor een band met een iets harder type rubber, daarvan heb ik dan 2 dezelfde erom. Ik kies voor altijd voor het breedst mogelijk op de brevettenfiets, comfort van handen/schouders is voor mij erg belangrijk.
Momenteel liggen om m'n vakantiefiets 2 dezelfde banden, maar dat is lang niet altijd zo geweest. Ik merk nooit verschil. En net als Leon merk ik regelmatig verschillen die anderen niet merken. De Marathon Racer heb ik bij mij eruit gegooid omdat ie mij te onrustig is, dat terwijl ik het volgens jou goed had gedaan door 2 dezelfde exemplaren te monteren.
Ivo Miesen schreef:
Venturi300 schreef:Twee verschillende types banden en verschillende maten is om problemen vragen.
Het is duidelijk dat je een fiets dient uit te rusten met banden van dezelfde maat, tenzij je een zeer labiele fiets wil.
De verschillende types zullen ervoor zorgen dat je fiets geen uitgesproken rijkarakter heeft en dus ook niet goed aanvoelt.

Maar goed, ik stel voor dat je zelf eens probeert en dan zal je het wel begrijpen
Ik rij vaker met 2 verschillende breedtes banden op m'n brevetfiets. En geen enkel gevoel van labiliteit, sterker nog, in afdalingen ligt ie als een blok op de weg. De 2 verschillende breedtes heb ik erop als ik veel regen verwacht, bij weinig verwachte regen kies ik voor een band met een iets harder type rubber, daarvan heb ik dan 2 dezelfde erom. Ik kies voor altijd voor het breedst mogelijk op de brevettenfiets, comfort van handen/schouders is voor mij erg belangrijk.
Momenteel liggen om m'n vakantiefiets 2 dezelfde banden, maar dat is lang niet altijd zo geweest. Ik merk nooit verschil. En net als Leon merk ik regelmatig verschillen die anderen niet merken. De Marathon Racer heb ik bij mij eruit gegooid omdat ie mij te onrustig is, dat terwijl ik het volgens jou goed had gedaan door 2 dezelfde exemplaren te monteren.
Het labiel zijn zal je vnl merken bij het insturen van bochten. De verschillende types kunnen ervoor zorgen dat je gaat schuiven met 1 band terwijl je met de andere band nog volle grip hebt.

Deze zaken zullen zich vnl manifesteren bij hogere snelheden.

Ik heb marathon supreme 50 op mijn vakantiefiets.
Op mijn audax heb ik continental 4 season in 28mm versie. Heb in 2007 PBP met die banden gedaan en hebben hun performantie en duurbaarheid meer dan bewezen.
Als jij je polsen wil ontzien van schokken, dan moet je misschien eens ander stuurlint, stuur en stem installeren. Maar volgens mijn inziens eerst proberen minder in uw stuur te knijpen.
Ik heb echt geen brede banden nodig op mijn audax voor het comfort. Comfort kan je op andere manieren verkrijgen.
Maar ik kan mij niet inbeelden dat in jouw setup, brede band vooraan en smallere achteraan, je een snelle afdaling met veel bochten op een veilige manier kan nemen.
Venturi300 schreef: Op mijn audax heb ik continental 4 season in 28mm versie. Heb in 2007 PBP met die banden gedaan en hebben hun performantie en duurbaarheid meer dan bewezen.
Als jij je polsen wil ontzien van schokken, dan moet je misschien eens ander stuurlint, stuur en stem installeren. Maar volgens mijn inziens eerst proberen minder in uw stuur te knijpen.
Ander werk zou effectiever zijn. Het gaat om beroepsziekten.

Ik heb echt geen brede banden nodig op mijn audax voor het comfort. Comfort kan je op andere manieren verkrijgen.
Een soepel frame heb ik al, net als dubbel stuurlint en gel onder het stuurlint.
Maar ik kan mij niet inbeelden dat in jouw setup, brede band vooraan en smallere achteraan, je een snelle afdaling met veel bochten op een veilige manier kan nemen.
Hoe komt het dan dat ik zonder ook maar 1 moment in gevaar te komen bij PBP, vooral in de 1e nacht, hele groepen losreed in de afdaling? Ik heb er goede ervaringen mee en geen enkel van de door jou geschetste problemen.
Venturi300 schreef:Het labiel zijn zal je vnl merken bij het insturen van bochten. De verschillende types kunnen ervoor zorgen dat je gaat schuiven met 1 band terwijl je met de andere band nog volle grip hebt.
Oke, als het dat is. We hebben er dan weer eenreden bij om speciaal op het voorwiel een band met goede grip te monteren op het wegdek in kwestie: breed, weinig of geen profiel bij uitsluitend glas asfalt, wel profiel bij kans op zand, gras of modder in de bochten. Liefst nog een band die een beetje aankondigt als hij uit gaat breken.
Leon
Leon schreef:
Venturi300 schreef:Het labiel zijn zal je vnl merken bij het insturen van bochten. De verschillende types kunnen ervoor zorgen dat je gaat schuiven met 1 band terwijl je met de andere band nog volle grip hebt.
Oke, als het dat is. We hebben er dan weer eenreden bij om speciaal op het voorwiel een band met goede grip te monteren op het wegdek in kwestie: breed, weinig of geen profiel bij uitsluitend glas asfalt, wel profiel bij kans op zand, gras of modder in de bochten. Liefst nog een band die een beetje aankondigt als hij uit gaat breken.
Leon
Jaren geleden las ik in het blad Tour een artikel over de Duitse baansprinters. Die monteerden voor ook een bredere band, juist vanwege de grip en om net iets meer veiligheidsmarge te hebben.
Uit mijn duister BMX-verleden (jaren '80) herinner ik me ook nog dat het heel erg 'in' was om vooraan een dikkere band te leggen voor extra grip in de losse kombochten. Iedereen die zichzelf serieus BMX'er achtte reed zo rond. Ik heb er geen idee van of dit nu nog frequent wordt gedaan.