Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verzekering - Forum Wereldfietser

verzekering

Name: Quentin

Email: quentinv@zonnet.nl

Hallo,

Mijn plan is om van 't zomer van huis uit naar Barcelona te fietsen.
Nu heb ik links en rechts geinformeert naar verzekering van de fiets. Tot nog toe heb ik geen maatschappij gevonden die er vanuit gaat dat je je ook per fiets kan verplaatsen van A naar B. Dat schijnt per auto te moeten of zo.
Voor mijn verzekerde fiets krijg ik bij diefstal of verminking dan ook niet meer dan 500 Euro terug. Daarvoor heb ik geen nieuwe!!
Kan iemand mij adviseren?

:lol:

Name: Ivana

Er zijn meerdere verzekeringen mogelijk, maar veruit de beste vakantie- en fietsverzekering is die van Elvia.
daar kun je tot 2250 euro je fiets verzekeren..
Er zijn nog een aantal andere verzekeringen zoals de Europeesche, maar daar kun je niet zo lang mee weg. Ook heeft de Fietsvakantiewinkel een aparte verzekering. En zelfs de NTFU biedt iets dergelijks aan, wat interessant is voor mijn racefiets-vakanties.


Helaas heb ik een probleem.. :||:| weet iemand hoe je een fiets verzekert die niet op slot staat? Ik heb een vouw-racefiets aangeschaft om brevetten in West-Europa te rijden en vakanties zonder kampeerspullen te houden..
Zelfs wanneer ik een onbreekbaar slot meeneem geldt dat niet voor een aantal NLse verzekeringen (bekendste is Enra) omdat het slot ART goedgekeurd moet zijn of zo.. het allerbeste slot van Cyclops is nooit ter goedkeuring aangeboden dus dat zou niet eens geldig zijn???

Staat allemaal in de laatste Vogelvrije Fietser van de Fietserbond (behoudens de vakantieverzekering gegevens).

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Bert Sitters

Email: b.sitters@pz.nl

REISVERZEKERING VOOR DE FIETS
Je kunt de fiets extra bijverzekeren op een gewone reisverzekering. Let op dat transport van de fiets (als jezelf niet meer kunt fietsen of als je fiets niet meer in staat is om op te rijden) is meeverzekerd. Je kunt dit o.a. doen in de Fietsvakantiewinkel in Woerden: www.fietsvakantiewinkel.nl, bij de ANWB (kantoren overal)en bij Asian Way of Life: www.awol.nl.
Als je nog meer over FIETSEN IN SPANJE wilt weten: zie mijn gelijknamige gids,
Groetjes,
Bert Sitters, www.fietswegen.nl 8) 8)
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Bert Sitters

Email: b.sitters@pz.nl

Beste Yvonne,
Kan er echt geen goedgekeurd ringslot op je fiets? Weten Marten Gerritsen, Maarten Smit of Re-cycle echt geen oplossing om zo'n slot te monteren?
Anders moet je het doen met een reisverzkering aangevuld met fietsdekking.
Voor een reisverzekering gelden andere voorwaarden dan een verzekering tegen fietsdiefstal.
Asian Way of Life: www.awol.nl heeft een doorlopende reisverzekering ook voor extra fietsdekking 8). Voorwaarde is wel dat een betaalde overnachting tijdens je fietstocht zit. Een nachtje op een camping geldt wel, een nachtje bij vrienden geldt niet :lol: . Altijd de rekening bewaren, want wie weet wordt net die dag je fiets gestolen tijdens een sanitaire stop.

groetjes,

Bert 8) :lol:
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Ivana

Beste Bert!

Heb jij ooit een ringslot op een racefiets gezien?
Ik niet! :P
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Bert Sitters

Email: b.sitters@pz.nl

Kwestie van keuze maken. Je bent dan wel de eerste

Bert
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Ivana

Hoef ik niet Bert, ik was altijd al de enige, die toertochten reed van 200 km en langer met een fiets die spatborden en een AXA-slot had, zelfs een standaard.

Om niet langer de risée te hoeven zijn, heb ik die er allemaal af gesloopt, op dat slot na en mijn nieuwe fiets heeft zelfs geen slot... Tja, er zijn zo rigide mores binnen de wielersport! Maar als je fiets gestolen wordt tijdens een NTFU-toertocht en je bent lid van een toerclub ben je verzekerd tegen diefstal, naar ik meen te weten..

Helaas, pindakaas.. niet dus, behalve onder stringente voorwaarden:

De Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) heeft een combinatieverzekering afgesloten bij Meijers Assurantiën te Amsterdam. Deze combinatieverzekering bestaat uit een aantal secties die hierna zullen worden besproken.

De combinatieverzekering bestaat uit de volgende secties:

Sectie A: Algemene Aansprakelijkheidsverzekering
Sectie B: Fietsverzekering
Sectie C: Onderlinge schadeverzekering fietstochtdeelnemers voor niet TFK-houders
Sectie D: Ongevallenverzekering
Sectie E: Reisverzekering buitenland
Sectie F: Doorlopend vakantieverzekeringscertificaat
Sectie G: Vrijwilligersverzekering
Sectie H: Stallingsverzekering.

Verenigingsbestuurders zijn verzekerd voor sectie A.
ToerFietsKaart-houders (TFK-houders), dus leden van een bij de NTFU aangesloten vereniging, zijn op grond van hun ToerFietsKaart verzekerd voor de secties A, B, D, E en H. TFK-houders kunnen een verzekering afsluiten voor sectie F.
Niet ToerFietsKaart-houders (Niet TFK-houders) zijn, op grond van hun deelnemerskaart, verzekerd voor de sectie C.
Vrijwilligers zijn verzekerd voor sectie G.

Op sectie A kan door verzekerden een beroep worden gedaan als zij door derden aansprakelijk gesteld worden voor geleden schade als gevolg van activiteiten die worden uitgevoerd voor de NTFU en/of voor de bij de NTFU aangesloten verenigingen. Er geldt een eigen risico van € 22,69.

Sectie B biedt dekking aan de verzekerden als zij als gevolg van een ongeval schade aan de eigen fiets en/of persoonlijke eigendommen oplopen. De maximale uitkering bedraagt € 907,56 (premier risque) voor schade aan de fiets en maximaal € 113,45 aan persoonlijke eigendommen. Het eigen risico is € 45,38 per gebeurtenis. Voor bepaling van de waarde van de fiets en de persoonlijke eigendommen geldt een afschrijvingsregeling. Voor de bepaling van de waarde van de fiets is de afschrijving 1% per maand, gerekend vanaf de datum van de aankoop van de fiets, met een maximale aftrek van 72%. Voor persoonlijke eigendommen jonger dan 6 maanden geldt vervangingswaarde, zijn zij ouder dan 6 maanden dan geldt de dagwaarde.

Voor schade aan de fiets kan ook gekozen worden voor een maximale uitkering van € 1815,12 of € 2722,68 Hiervoor is een premie verschuldigd van resp. € 36,30 en € 70,34,-.

Premier risque houdt in dat men niet onderverzekerd is. Voor een fiets met een nieuwwaarde van € 2.000,-en een afschrijving van 50% (dagwaarde dus € 1.000,-) en een schade van bijvoorbeeld € 800,- krijgt men ook een uitkering van € 800,-. Is de schade bijvoorbeeld € 1.100,- dan krijgt men € 907,56 (het maximum) uitgekeerd.(beiden in geval van total-loss) Dit uiteraard verminderd met het eigen risico van € 45,38.

Bij “deelschade” wordt de afschrijving berekend over het beschadigde onderdeel. Bij een onderdeel van € 250,- met een ouderdom van b.v. 50 maanden (50% aftrek) zal de maximale uitkering € 125,- zijn. (minus uiteraard eigen risico)

Sectie C geeft een niet TFK-houder dekking voor aan hem toegebracht materiële schade door een andere verzekerde deelnemer, echter uitsluitend indien de veroorzaker schuldig en verwijtbaar handelen kan worden verweten. Maximum uitkeringen: € 907,56 bij één benadeelde, € 1.202,52 bij twee benadeelden en € 1.474,79 bij meer dan twee benadeelden. Eigen risico € 22,69

Indien een TFK-houder als gevolg van een ongeval tijdens een fietsevenement onder auspiciën van de NTFU overlijdt of blijvend invalide raakt, kan een beroep gedaan worden op sectie D. De uitkering bij overlijden bedraagt € 2.268,90- en bij blijvende invaliditeit maximaal € 6.806,70 afhankelijk van de mate van de invaliditeit.

Sectie E dekt
a.medische kosten (uitsluitend buiten Nederland),
b.extra kosten hulpverlening,
c. reddings-, repatriërings- en/of transportkosten van vervoer stoffelijk overschot, indien men als TFK-houder in het buitenland deelneemt aan een fietsevenement onder auspiciën van de NTFU. De verzekering is van kracht tijdens reizen van ten hoogste vijf dagen. De verzekerde bedragen zijn € 9.075,60 voor elk van de onderdelen a, b en c.

Sectie F geeft TFK-houders de gelegenheid een doorlopend vakantiecertificaat (reisverzekering) af te sluiten tegen gunstige voorwaarden. Men kan zich als gezin, gehuwd of samenwonend of als alleenstaande aanmelden. Tevens kunnen fietsen worden meeverzekerd. Uitkering kan plaats vinden bij onder andere: overlijden, invaliditeit, medische kosten, vervangend vervoer, reddings-, repatriërings- en transportkosten stoffelijk overschot, reisbagage en schade aan fietsen. Eigen risico € 68,07 contractduur 12 maanden met als vervaldatum 1 maart.

Voor vrijwilligers, zijnde niet TFK-houders, geldt sectie G. Hierin is geregeld dat zij verzekerd zijn voor schade aan fiets en kleding voor een bedrag van € 907,56 tijdens (de voorbereiding van) evenementen van de NTFU. Indien een vrijwilliger tijdens (de voorbereiding van) evenementen van de NTFU komt te overlijden is er een uitkering van € 2.268,90 bij blijvende invaliditeit maximaal € 6.806,70, afhankelijk van de mate van de invaliditeit.
Schade aan bijvoorbeeld auto's van vrijwilligers wordt door deze verzekering nooit gedekt.

In sectie H is diefstal, vermissing en beschadiging van fietsen uit afgezette en bewaakte stallingen geregeld.
De organisatie moet ontvangstbewijzen aan de fiets bevestigen en uitgeven aan de eigenaar van de fiets. Bij vermissing of diefstal uit de bewaakte stalling moet de benadeelde dit ontvangstbewijs kunnen tonen. Verduistering is uitgesloten, evenals wanneer de organisatie zich niet houdt aan de afspraken als hierboven omschreven. Het verzekerd bedrag bedraagt € 907,56- per fiets met een maximum van
€ 4.537,80 per gebeurtenis. Het eigen risico bedraagt € 45,38. De waarde van de fiets wordt bepaald zoals ook is omschreven in
sectie B.

Dit bericht is bedoeld om op hoofdlijnen inzicht te krijgen in de inhoud van de door de NTFU afgesloten combinatieverzekering. Derhalve kunnen aan bovenstaand bericht geen rechten worden ontleend. De complete voorwaarden zijn aanwezig bij de secretaris van de vereniging, alsmede de in de verzekering genoemde polismantels.




--- --- --- --- --- --- --- --- ---