Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff naaf 32 spaken, te weinig spaken - Forum Wereldfietser

rohloff naaf 32 spaken, te weinig spaken

ik zou graag een fiets kopen met een rohloff naaf, maar nu blijkt dat het max. 32 spaken kan hebben.
Is het niet mogelijk om meer spaken te zetten ?
Nee, en het is ook niet echt nodig, want anders dan bij een gewone achternaaf wordt het wiel symmetrisch gespaakt. Bij eeen gewone naaf zijn de heel strak gespannen spaken aan de cassette kant het zwakke punt, en dat heb je bij een Rohloff naaf niet. 32 spaken is bij een Rohloff naaf zelfs genoeg voor een tandem.
Wim
Wim schreef:Nee, en het is ook niet echt nodig, want anders dan bij een gewone achternaaf wordt het wiel symmetrisch gespaakt. Bij eeen gewone naaf zijn de heel strak gespannen spaken aan de cassette kant het zwakke punt, en dat heb je bij een Rohloff naaf niet. 32 spaken is bij een Rohloff naaf zelfs genoeg voor een tandem.
Wim
Om van het gezeik van zeurende klanten af te zijn kun je er ook 48 gaten van laten maken. Zelf Rohloff levert die op verzoek, of je neemt de Vittorio verloopringen.

Maar een wielenbouwer die de Rohloff handleiding gelezen heeft en z'n vak verstaat lijkt me een betere garantie
Het engelse Thorn levert rohloff wielen met 48 spaken. De reden:

http://www.tandem-club.org.uk/cgi-bin/d ... ;read=8676

Toen ik mijn tandem aankocht hebben ze trouwens met geen woord gerept over 48 spaken...
wilsast schreef:ik zou graag een fiets kopen met een rohloff naaf, maar nu blijkt dat het max. 32 spaken kan hebben.
Is het niet mogelijk om meer spaken te zetten ?
Het is veel belangrijker - met name bij 26"-wielen - om erop te letten dat je een goede - voor een Rohloff-naaf geschikte - velg krijgt (bijv. de Rigida Andras 30). Als je spaken bij bosjes breken zal dat niet liggen aan het beperkte aantal spaken, maar aan een verkeerde velg.

Gerd
wilsast schreef:ik zou graag een fiets kopen met een rohloff naaf, maar nu blijkt dat het max. 32 spaken kan hebben.
Is het niet mogelijk om meer spaken te zetten ?
Beste Wilsast,

:D Nu 16.700 km gereden, Rohloff, 28 inch , 32 spaken. Over verhard en onverhard. Circa 25 bagage . ik zelf ben 70 kg. Zelfs geen vervorming in velg en (dus) ook geen spaakprobemen.
Rob W