Hallo Sjelle,
Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan, heb mijn Off Rohler nu zes weken en kon ook niet wennen aan het zadel, veel last van irriterende plekken aan de binnenkant van mijn bovenbenen en het zadel voelde niet zo goed aan. Op mijn vorige fiets zat een Brooks zadel en daar heb ik geen enkel probleem mee gehad.
Je kent het natuurlijk ook, je vorige zadel stond precies naar je achterwerk en je hebt een goed contact met je fiets. Met een gelzadel heb je dat niet en het komt ook nooit.
Logisch dus dat ik de afgelopen weken veel terug heb geblikt op mijn oude zadel en al een aantal maal op het punt heb gestaan om de Terry naar de eeuwige fietspaden te schoppen en een nieuwe Brooks te gaan kopen.
Mijn vriendin heeft me ervan kunnen weerhouden en vond dat ik eerst maar eens moest wachten totdat de plaatselijke Idworx verkoper weer terug was van vakantie, en dat ik daar maar eens een keer het probleem moest bespreken.
Ik vandaag dus meteen mijn probleem daar besproken, zijn betoog over de kwaliteit van de Terry aangehoord en hij heeft mij uiteindelijk voor de keuze gesteld, ik kon een Brooks zadel krijgen of hij kon het zadel beter afstellen ( ik had nog niet geexperimenteerd hiermee en alles stond nog precies zo als bij aflevering afgesteld, na een nauwkeurige opmeting van mijn lichaamsmaten en een ergonomische berekening )
Ik heb voor het laatste gekozen, zijn betoog klonk erg aannemelijk en ik mag namelijk altijd nog terugkomen voor de eerste keuze.
Hij heeft het zadel een centimetertje naar voren verplaats waardoor ik mijn bekken iets meer ga kantelen tijdens het fietsen wat tot effect heeft dat de drukplek naar achteren verplaats en ik begin nu plezier van het zadel te krijgen. Ik heb vanavond enige uren achter elkaar in het zadel gezeten en heb totaal geen last meer gehad aan de schuurplekken aan de binnenkant van mijn bovenbeen en begin het vertrouwen in de Terry terug te krijgen. Het voelt nu als een echt zadel aan.
Tijdens het fietsen heb ik me natuurlijk afgevraagd waarom ik niet meteen zelf heb geexperimenteerd met de afstelling, maar dat komt waarschijnlijk door de herinnering aan mijn vorige zadel, zo een moest er weer komen, die zat namelijk wel meteen goed en omdat je niet goed weet wat het effect van de verstelling is.
Een leren zadel zit natuurlijk na verloop van tijd bijna altijd goed als het leer soepeler wordt, daarvoor is een goede afstelling waarschijnlijk minder van belang.
Ik heb vandaag toch maar weer geleerd dat een juiste afstelling toch erg belangrijk is voor het plezier in je fiets en het fietsen.
Blij dat ik mijn fiets toch bij de vakman met niet allen verstand van techniek, maar ook met kennis van ergonomie heb gekocht en die een goede service verleent, met oplossingen komt en het erg belangrijk vindt dat er een zeer tevreden klant het pand verlaat. En dat ik natuurlijk geluisterd heb naar mijn vriendin.
Ik was natuurlijk gewoon ook even benieuwd naar jouw reden voor vervanging.
Groeten en veel plezier met je nieuwe zadel,
Vincent