Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw Brooks zadel - Forum Wereldfietser

Nieuw Brooks zadel

Ik zou graag Brook B17 imperial (helemaal onderaan de pagina) zadel willen aanschaffen voor op mijn Easy Rohler te zetten. Mijn stuur staat een ietsje lager dan mijn zadel. Zou dit zadel geschikt zijn of is er een goede reden om dit zadel niet te nemen? :)
B17 lijkt me een wat smaller sportiever zadel.

Wanneer je zitbotjes verder uit elkaar staan zal een breder zadel je beter ondersteunen / minder schuren.

Bij Bike4travel hebben ze met een gell zadel de afstand tussen mijn zitbotjes op gemeten. Bleek dat ik beter een breder B67 zadel kon nemen.... en dat bevalt tot noch toe prima.

De zit (sportiever of rechter op) heeft er ook nog mee te maken. Als je een B67 op een race fiets zet (sportieve zit) lijkt me dat geen succes omdat het zadel dan de been beweging in de weg zit.
De Sjelle schreef:Zou dit zadel geschikt zijn of is er een goede reden om dit zadel niet te nemen? :)
Als je het geprobeerd hebt en het zat lekker, prima. Als je het niet geprobeerd hebt, vormen vage vermoedens een reden op zich :)
Persoonlijk vind ik het er pijnlijk uitzien, met die randjes.
Afbeelding
Met 155 mm is dit een smal zadel (het is een variant van de smalle B17, niet van de 170 mm gewone B17). Dus vooral voor mensen bij wie de zitbotjes vrij dicht bij elkaar staan, of die hun zadel nogal laag hebben staan. Voor mij zou 155 mm ideaal zijn (ik heb nog een oude professional in die breedte). Maar ieders kont is weer anders, en hetzelfde geldt voor je zit op de fiets.
Wim
Leon schreef:
De Sjelle schreef:Zou dit zadel geschikt zijn of is er een goede reden om dit zadel niet te nemen? :)
Als je het geprobeerd hebt en het zat lekker, prima. Als je het niet geprobeerd hebt, vormen vage vermoedens een reden op zich :)
Persoonlijk vind ik het er pijnlijk uitzien, met die randjes.
Afbeelding

Is helemaal niet pijnlijk. Ik heb dit zal al meer dan een jaar en het is een waar genot. Vroeger had ik een Selle Anatomica. Het verschil tussen beiden is dat de brooks er beter uitziet en meerdere spanmogelijkheden heeft.
Beide zadels zijn top.
Iedereen al bedankt voor de reacties. :)
Ik koop dit zadel online dus passen zal al niet gaan. En hier in de buurt verkopen ze geen brooks zadels behalve een winkel. En daar kost zo 'n zadel meer als 100 euro. :(
De Sjelle schreef:Iedereen al bedankt voor de reacties. :)
Ik koop dit zadel online dus passen zal al niet gaan. En hier in de buurt verkopen ze geen brooks zadels behalve een winkel. En daar kost zo 'n zadel meer als 100 euro. :(
Goede keuze en goede koop.
Waarschijnlijk is deze dure winkel fietsen koen in kessel-lo?
De Sjelle schreef:Ik koop dit zadel online dus passen zal al niet gaan.
Hoe bepaal je dan of het enigszins goed zal gaan zitten. Heb je een even breed oud zadel?
Leon
Stukje ribbeltjeskarton en afstand tussen zitbotjes meten:
Afbeelding
Ik heb wel een beetje moeten wiggelen, waarschijnlijk heb ik te veel zitvlees... :P :lol:

Afbeelding
Zitbotjes staan zo te zien ca. 13 cm uit elkaar. De smalle B17 is dan iets te smal denk ik. De 170 mm versie zou beter moeten passen.
(weet niet helemaal precies hoe de breedte van een Brooks effectief is door de stalen rand (?), heb zelf een Swift (155 mm) met zitbotjes 11 cm uit elkaar en echt smaller moet het zadel niet worden)
Venturi300 schreef:
De Sjelle schreef:Iedereen al bedankt voor de reacties. :)
Goede keuze en goede koop.
Waarschijnlijk is deze dure winkel fietsen koen in kessel-lo?
Afbeelding

@ Zuiz en alle anderen:

Bedankt voor de hulp! :D Afbeelding
Het zal dus geen smalle versie worden. :)
Hé Sjelle,

Waarom wil je eigenlijk je zadel vervangen, bevalt de Terry Fly RS je niet?
(Ik neem maar even aan dat je er de standaard Terry Fly RS op hebt zitten, hoeft natuurlijk niet persé zo te zijn)

Vincent
Awel ja, die Terry geeft me al eens zadelpijn. En dit bij woon-werk verkeer van 30 km op en af. :?
En aangezien ik vroeger al eens een brooks tot volle tevredenheid op mijn batavus staan had was de keuze vlug gemaakt. :D
Hallo Sjelle,

Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan, heb mijn Off Rohler nu zes weken en kon ook niet wennen aan het zadel, veel last van irriterende plekken aan de binnenkant van mijn bovenbenen en het zadel voelde niet zo goed aan. Op mijn vorige fiets zat een Brooks zadel en daar heb ik geen enkel probleem mee gehad.
Je kent het natuurlijk ook, je vorige zadel stond precies naar je achterwerk en je hebt een goed contact met je fiets. Met een gelzadel heb je dat niet en het komt ook nooit.
Logisch dus dat ik de afgelopen weken veel terug heb geblikt op mijn oude zadel en al een aantal maal op het punt heb gestaan om de Terry naar de eeuwige fietspaden te schoppen en een nieuwe Brooks te gaan kopen.
Mijn vriendin heeft me ervan kunnen weerhouden en vond dat ik eerst maar eens moest wachten totdat de plaatselijke Idworx verkoper weer terug was van vakantie, en dat ik daar maar eens een keer het probleem moest bespreken.
Ik vandaag dus meteen mijn probleem daar besproken, zijn betoog over de kwaliteit van de Terry aangehoord en hij heeft mij uiteindelijk voor de keuze gesteld, ik kon een Brooks zadel krijgen of hij kon het zadel beter afstellen ( ik had nog niet geexperimenteerd hiermee en alles stond nog precies zo als bij aflevering afgesteld, na een nauwkeurige opmeting van mijn lichaamsmaten en een ergonomische berekening )
Ik heb voor het laatste gekozen, zijn betoog klonk erg aannemelijk en ik mag namelijk altijd nog terugkomen voor de eerste keuze.
Hij heeft het zadel een centimetertje naar voren verplaats waardoor ik mijn bekken iets meer ga kantelen tijdens het fietsen wat tot effect heeft dat de drukplek naar achteren verplaats en ik begin nu plezier van het zadel te krijgen. Ik heb vanavond enige uren achter elkaar in het zadel gezeten en heb totaal geen last meer gehad aan de schuurplekken aan de binnenkant van mijn bovenbeen en begin het vertrouwen in de Terry terug te krijgen. Het voelt nu als een echt zadel aan.
Tijdens het fietsen heb ik me natuurlijk afgevraagd waarom ik niet meteen zelf heb geexperimenteerd met de afstelling, maar dat komt waarschijnlijk door de herinnering aan mijn vorige zadel, zo een moest er weer komen, die zat namelijk wel meteen goed en omdat je niet goed weet wat het effect van de verstelling is.
Een leren zadel zit natuurlijk na verloop van tijd bijna altijd goed als het leer soepeler wordt, daarvoor is een goede afstelling waarschijnlijk minder van belang.
Ik heb vandaag toch maar weer geleerd dat een juiste afstelling toch erg belangrijk is voor het plezier in je fiets en het fietsen.
Blij dat ik mijn fiets toch bij de vakman met niet allen verstand van techniek, maar ook met kennis van ergonomie heb gekocht en die een goede service verleent, met oplossingen komt en het erg belangrijk vindt dat er een zeer tevreden klant het pand verlaat. En dat ik natuurlijk geluisterd heb naar mijn vriendin.

Ik was natuurlijk gewoon ook even benieuwd naar jouw reden voor vervanging.

Groeten en veel plezier met je nieuwe zadel,

Vincent
Wat ik niet snap is dat mensen een nog prima Brooks zadel niet meenemen naar de volgende fiets en zich klakkeloos overleveren aan de zadelkeus van de fietsenbouwer bij aanschaf van een nieuw rijwiel.

.tsooJ
FIetsbouwers monteren op zulke fietsen meestal standaard een goedkoop en licht zadel. Dat kost weinig, en het gewicht staat op papier goed. Of een super zacht zadel dat niet-fietsers aanspreekt.
Wim
Alien schreef:Wat ik niet snap is dat mensen een nog prima Brooks zadel niet meenemen naar de volgende fiets en zich klakkeloos overleveren aan de zadelkeus van de fietsenbouwer bij aanschaf van een nieuw rijwiel.
.tsooJ
Dat is omdat onze jongste nu met die batavus fiets rondrijd en die wou ook wel een lekker zadel.... Afbeelding
En omdat ik dacht dat dat Terry zadel zo goed zou zijn als de rest van de fiets he? :lol: Ik rijd er nu een dikke 2000 km mee rond en ik krijg het maar niet goedgezet. Ik merk wel dat hoe warmer het is hoe vlugger ik zadelpijn heb. :) Dit zelfs met verschillende fietsbroeken en verschillende keren het zadel versteld. En met een jeansbroek aan is het nog erger.

Of anders heb ik gewoon brooksbillen. :lol: :lol: :lol:
Neem je oude Brooks terug, en geef je zoon een nieuwe Brooks om in te rijden.
W
Wim schreef:FIetsbouwers monteren op zulke fietsen meestal standaard een goedkoop en licht zadel. Dat kost weinig, en het gewicht staat op papier goed. Of een super zacht zadel dat niet-fietsers aanspreekt.
Wim
Wim, Terry Fly RS is net zo duur zadel als Brooks. Hij bevalt sinds gisteren een stuk beter en ik blijf er zeker nog een tijdje op rijden om te kijken of hij een Brooks toch kan evenaren. Meer hierover na een paar weken fietsen.

Ik sta open voor vernieuwingen al is een vernieuwing natuurlijk niet altijd heilig. Maar ik ben er ook van overtuigd dat de kwaliteit van Brooks niet meer dezelfde is als vroeger.

Vincent