Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Baltische staten? - Forum Wereldfietser

Baltische staten?

Hallo iedereen,

op dit moment zit ik in Stockholm en ik ben opweg naar Finland. Ik ben van plan ook Åland te bezoeken en daarna richting Helsinki te fietsen en misschien ook nog naar Karelie.

Het aanvankelijke plan was om daarna evt. nog naar de noordkaap door te fietsen omdat ik die nog nooit gehaald heb. (vorig jaar ben ik tot de Lofoten in Noorwegen gekomen)

Een andere mogelijkheid is om via de Baltische staten en Polen en Duitsland terug naar Nederland te fietsen. Dan maak ik een rondje en bezoek ik een aantal nieuwe landen en misschien is dit wat afwisselender dan een heel eind omhoog naar de noordkaap fietsen.

Mijn vraag is of jullie mij iets kunnen vertellen over de befietsbaarheid van de Baltische staten en Polen. Misschien ben ik wat verwend met de rustige gravel-weggetjes door de bossen van Zweden, maar dat vind ik heerlijk fietsen. Ik kan vrij slecht tegen langdurig veel verkeer, vooral veel vrachtverkeer vind ik onaangenaam. Ik heb verhalen gelezen dat de Baltische staten kwa verkeer erg druk zijn, maar ik heb ook het tegenovergestelde gehoord van vakantiegangers. Kunnen jullie hier iets over zeggen? En hetzelfde geldt voor Polen, ik heb hier erg negatieve berichten over gehoord, dat men er erg roekeloos en hard rijdt, maar ook dat het vrij acceptabel zou zijn?
Hoi Jeroen,

Ik kan je niet helpen wat de Baltics betreft, maar over Polen wel. Ik ben net terug van 2 weken Polen. Mijn vrouw en ik zijn in Gdansk begonnen met naar het oosten fietsen en toen rond de Masuren en via Gniezno in Poznan aangekomen.

Het verkeer in Polen kan inderdaad erg druk zijn, helemaal omdat je soms wel over drukke wegen moet rijden. De snelwegen zijn natuurlijk niet toegankelijk voor fietsers, maar de B-wegen (met 2 getal-nummers) wel. En daar kan het best druk zijn. De c-wegen (3 getallen) zijn in sommige gevallen erg goed te fietsen, maar in andere gevallen ook weer druk. De lokale wegen zijn over het algemeen prima en rustig, al is het asfalt vaak niet zo glad en vlak als in Nederland. We zijn inderdaad veel vrachtverkeer tegen gekomen en over het algemeen houden die goed rekening met fietsers. Automobilisten nemen meestal een grote boog om je heen, maar rijden ook heel vaak veel te hard. (ik vraag me af wat het aantal verkeersdoden is in Polen).

Als je langs de kust gaat fietsen ben je tot Gdansk waarschijnlijk afhankelijk van een weg die in de zomer goed druk is, aangezien dat de enige weg is. Er zijn daar wel veel campings.

gr
Maurice
Hoi Jeroen,

Ik heb het precies andersom gefietst. Zijn ooit in Polen begonnen en naar Stockholm gefietst. Ik vond de Baltische Staten leuk om te zien. De lol is dat je op vrij korte afstand van elkaar verschillende landen ziet. Ik vond Riga een erg leuke en mooie stad en begreep dat ook Vilnius een bezoek waard is, maar dat lag niet op onze route. Tallin is op zich ook leuk, maar wel erg toeristisch. Het fietsen in deze landen viel me niet mee. Het landschap is vrij saai en eindeloos. De asfalt wegen zijn druk en saai en de gravelwegen zijn vaak saai en voorzien van wasbord, waardoor ze erg vermoeiend zijn om over te fietsen. Wij hebben daarom een aantal trajecten de bus/trein genomen, dat was een goede oplossing. Onze route ging van Gdansk naar de Russische grens (heb je een visum voor nodig) naar Kalingrad. We zijn toen over de landtong naar Nida in Litouwen gefietst. Deze landtong was erg leuk fietsen. Het litouwse gedeelte was toeristisch op een leuke manier, het deed me een beetje denken aan de waddeneilanden. Vanaf Klaipeida zijn we richting Riga gegaan (deels met de bus) en van daar naar het Gauja nationaalpark. Daar hebben we een dag een kanon gehuurd (leuk). Daarna een stuk gefietst en weer een deel de trein naar Tallin genomen.

Je zou ervoor kunnen kiezen om een stuk te fietsen en een stuk per boot te doen. Volgens mij varen er boten vanaf Klaipeida naar Noord-Duitsland bijvoorbeeld.

Fijne reis!
Hallo Jeroen

Op mijn site heb ik o.a. links verzameld over fietsen in de Baltische staten.
Mogelijk zit er iets voor jou bij, zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... taten.html
ik vraag me af wat het aantal verkeersdoden is in Polen
ben ik toch maar eens zitten zoeken en al vlug gevonden...: proficiat aan de (voor mij) Noorderburen.... En 'shame on Poland....': 15 doden per 100.000 inwoners, t.t.z. drie maal zoveel als in Ndl. (cijfers 2004)

http://www.nzips.govt.nz/documents/inte ... ept-06.pdf

zie pagina 3 van 7

(België staat er gelukkig niet op... :roll: )
Polen heeft inderdaad een relatief hoog aantal verkeersdoden. Mijn indruk - ik heb nu ruim vijfduizend kilometer in Polen gefietst en ben er vaker geweesti - is dat het vooral komt door roekeloze automobilisten die 's avonds of na feestdagen met te veel alcohol op over wegen scheuren. Of van bezopen alcholisten die slingerend over de weg fietsen. Als je overdag fietst, kom je die gekken nauwelijks tegen. Geloof me, fietsen in Polen is veilig:

Mijd de doorgaande wegen (rode wegen op de kaart, wegen met twee nummers). Het is er soms erg druk, veel vrachtverkeer. Het fietsen is in ieder geval niet plezierig. De kleinere wegen (gele wegen of nog minder belangrijk) zijn goed befietsbaar. Soms is het asfalt wel slecht, als wordt het de laatste jaren flink verbeterd.

Dankzij EU-gelden wordt er flink geinvesteerd in het Poolse wegennet. Op het nieuwe asfalt kun je heel goed fietsen, vooral omdat er een brede vluchtstrook is die ook als fietspad gebruikt wordt. En steeds vaker - vooral rond grote steden - vind je echte fietspaden. Het is een stimulans voor het Poolse recreatieve fietsverkeer.

Polen vinde het fietskamperen over het algemeen erg bijzonder. 'Jak przyjemnosc', hoorde ik (wat een lol!) of 'Ciekawy' (bijzonder). Ze kijken soms verwonderd naar je, maar er zijn ook Polen die je vragen waar je zo'n goede fiets kunt kopen. Ik rij gewoon op Gazelle Medeo. 'Gazelka, to dobry rower,' was het commentaar van een Pool. (Gazelle, goede fiets). Hij vond het de Mercedes onder de fietsen, net als Batavus, Sparta, Union.

Nederlandse fietsen zijn een trend in Polen, vooral jongeren kopen graag een 'Holender' omdat ze kwalitatief goed zijn. Sommige winkels specialiseren zich zelfs in Hollandse fietsen. (Holenderskie rower (bijvoorbeeld http://www.holenderskie-rowery.nl/). Daarom kun je in Warschau ook opoe-fietsen zien staan.

Afbeelding

Wees niet overdreven angstig voor diefstal. Natuurlijk moet je je fiets op slot zetten, met een goed slot. Maar fietsen worden in Polen echt niet vaker gestolen dan in Nederland.
Hallo iedereen,

bedankt voor jullie antwoorden! Ik zit nu in Turku dus ik heb nog even wat bedenktijd voordat ik in Helsinki arriveer waar ik moet besluiten of ik naar beneden, de Baltische staten, ga of dat ik omhoog fiets naar de noordkaap en dan nog evt. een stukje Noorwegen. (Lofoten)

Ik krijg wel de indruk dat moeilijker zal zijn rustige wegen te vinden in de Baltische staten en Polen dan in de Scandinavische landen. Daarom denk ik toch voor de noordelijke richting te kiezen maargoed, daar kan ik nog even rustig over nadenken.

In ieder geval hartelijk dank voor jullie hulp!