Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OBB - Österreichische Bundesbahnen - Forum Wereldfietser

OBB - Österreichische Bundesbahnen

Traject: München - Villach v.v.

Datum: 3 juli 2009 / 27 juli 2009

Vervoerstarief fiets: € 12,- per fiets per enkele reis (van Amsterdam naar Villach). Indien je van München naar Villach reist met de fiets, dien je een zitplaats + fietsplaats te reserveren. Reserveringskosten zijn € 8,- voor twee personen en twee fietsen per enkele reis.

Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Geen. De fietsen gaan in een groot bagageruim. De bepakking kan op de fiets blijven want er zijn geen fietsenrekken.

Fiets tevoren aangemeld?: Ja, zie ook hierboven. Als je een fiets meeneemt is reserveren verplicht. Wij reserveerden zit- en fietsplaatsen via de treinreiswinkel.

Ervaringen: Prima. De fietscoupé kun je niet vanaf buiten openmaken, hiervoor heb je de conducteur nodig, zowel bij in- als bij uitstappen. De ruimte van de hoofdconducteur grenst aan de coupé, dus hij is in principe altijd dichtbij. De instap vanaf het perron naar de coupé is behoorlijk hoog. Er zijn geen fietsenrekken in de coupé, dus de bagage kan op de fietsen blijven. In de trein is een bordbistro aanwezig. Onze zitplaatsen waren enkele coupés verder gereserveerd dan de coupé van de fietsen. De trein kan vanaf 3 maanden voor vertrek worden gereserveerd. Dit traject wordt 3 keer per dag gereden. Overstaptijd op München in beide richtingen zonder vertraging ruim een uur - dus voldoende.
Traject: Innsbruck Hbf - Salzburg Hbf V.V. IC-trein
Datum: mei 2010
Vervoerstarief fiets: 10 Euro per traject met Intercity-treinen . Voor regio-treinen gelden lagere tarieven
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen verpakking
Fiets tevoren aangemeld?: ja/nee, bij boeking. Reservering voor de fiets is in Oostenrijkse IC-treinen verplicht.
Ervaringen: station Innsbruck Hbf is nieuw en ruim met liften. Het was geen probleem om mijn fiets mee te nemen in het Reisezentrum, waar je kaartjes kunt kopen , kunt reserveren en gereserveerde kaartjes kunt afhalen. Op de perrons staat aangeven waar ongeveer het rijtuig komt waar je je fiets kunt laden.
Station Salzburg Hbf ondergaat een grondige verbouwing die nog tot 2014 duurt. De liften werken wel. Vanwege de verbouwing wordt niet gewerkt met vaste verstreksporen. Er staat ook niet precies aangegeven welk rijtuig precies waar stopt. Er staat wel een bord met de samenstellingen van de treinen volgens de nummers van de rijtuigen (maar zonder plaats A, B, C, D, F enz.. op het verstrekspoor), zodat je het ongeveer wel kunt inschatten.
Er zijn in de IC-treinen op vijf plaatsen plekken voor de fiets: bij de deuren aan beide uiteinden van de rijtuigen 17 en 18 zijn 1 -3 fietsplaatsen. Dit lijken de vaste rijtuignummers voor de IC's De fietsplaatsen zijn genummerd. Het nummer staat op je reservering. Je moet dus wel eerst kijken door welke deur je naar binnen moet met je fiets. De instap is hoog. Verder is in rijtuig 21 in de eerste klasse een grote bagageruim, dat door de conducteur geopend moet worden.
Overige bijzonderheden: Rijtuig 20 is het restaurant: een echt restaurant met gedekte tafels en linnen servetten. De prijzen vallen ontzettend mee. De duur van de treinreis van Innsbruck naar Salzburg van 255 km bedraagt 2 uur.
Knelpunten: In de Railjet-treinen mogen geen fietsen mee.
Ook in veel buitenlandse treinen die in Oostenrijk rijden zoals ICE, maar ook EC's kunnen geen fietsen mee.