Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voordrager - Forum Wereldfietser

voordrager

Hallo,

Ik ben net terug van mijn zelfontworpen ronde van Nederland, 1400 en nog wat kilometer in 16 dagen waarvan 2 rustdagen. Ik ben om en wil volgend jaar op pad naar Duitsland. Mijn uitrusting heb ik goed uitgekozen heb ik gemerkt, maar er rust 14 Kg op mijn achterwiel en 4 kg aan bagage op mijn voorwiel. Daar komen dan de boodschappen bij en ik bezuinig geen gewicht op mijn pilsje enzo.

Ik wil dus graag een voordrager hebben, nu heb ik iets gezien van de BOR Yueh, maar daar kan ik verder weinig info over vinden. Het gaat echt om een verdeling van de kilo´s en verder zal er vrij weinig aan mijn uitrusting veranderen.

1 Weten jullie verdere informatie over de BOR yueh? Een andere drager is uiteraard ook welkom qua informatie.
2 Omdat ik niet ontiegelijk veel geld heb zit ik te denken aan de tassen van Mainstream MSX wat er goed uitziet, er komt maar een 2tal of 3 tal kg per tas aan te hangen. Zijn er mensen bekend met dit merk?

andere aanvullende tips zijn uiteraard ook welkom.
Die Bor Yueh's, daar heb ik vroeger mee gefietst. Ze gingen twee fietsvakanties mee en toen gingen ze stuk. Toen ik meer geld had kocht ik een stalen Tubus Tara.
Bor Yueh kan ik niet meer aankomen, maar Cordo heeft ook goedkopere voordragers. Kijk maar hier: http://www.cordo.com/?pag=20&prod=144. In principe zijn deze bij iedere fietsenboer die iets met Agu doet te bestellen.
paul1987 schreef:... er rust 14 Kg op mijn achterwiel en 4 kg aan bagage op mijn voorwiel. Daar komen dan de boodschappen bij en ik bezuinig geen gewicht op mijn pilsje enzo.
... Omdat ik niet ontiegelijk veel geld heb ...
14 kilo achter is geen enkel probleem als je zelf niet over de 100 kilo weegt en je achterwiel goed is. Van het geld dat je overhoudt kun je beter wat pilsjes kopen :D
Laatst zag ik een tweedehands Tubus Tara op dit forum voor 30 euro.
Is die al verkocht?
Leon
14 kilo achterop is geen probleem, zoals Leon terecht zegt. Het probleem met voordragers en voortassen is dat ze geld kosten en flink zwaar zijn. Om met dat laatste te beginnen: het is ineens een sprong van zo'n 2-2,5 kilo extra. Op een tocht naar het andere eind van de wereld kom je niet onder voortassen uit, maar als je plannen wat minder ver gaan dan zou ik proberen het zonder te doen. Goede voortassen en een goede drager kosten samen toch ook al gauw een kleine 200 euro, en als je dat geld slim inzet kun je ook heel wat gewicht en volume besparen. Zooi thuis laten kost al helemaal niets. Een uitrusting van totaal iets van 15 kilo is nog tamelijk betaalbaar te krijgen, en is buiten het koude seizoen volledig adequaat voor bijna alle bestemmingen in Europa. Kijk voor inspiratie eens op de site van Jim van der Berg. Als je toch nieuwe tassen wilt kopen, kijk dan eens naar de nieuwe budget city lijn van Ortlieb. Die zijn niet alleen aardig goedkoper, maar ook nog eens bijna een kwart lichter. Back to basics.
Wim
Ik heb op een van mijn fietsen een Bor-Yueh achterdrager en daar ben ik niet van onder de indruk, behoorlijk slap.

Gewicht verdelen over voor- en achtertassen spaart je achterwiel en voelt iets stabieler.

Toch vind ik het ook een goeie overweging om alleen met een achterdrager te gaan. Bagageruimte beperken is de beste methode om zo licht mogelijk te gaan.

De City serie van Ortlieb heeft als nadeel dat het volume niet variabel is. Ze kunnen als het ware maar in een stand sluiten.

Sjors
De reden voor een voordrager is vooral de stabiliteit. Dat merkte ik vooral met het klimmen in zuid limburg, mijn fiets zwalkte toen tamelijk. Ook zou ik graag een wat minder grote lading op mijn bagagerekje willen hebben, met een tent en een slaapmatje is die ruimte volledig opgebruikt en ook daar ben ik niet echt een fan van. Plus het grote voordeel natuurlijk dat je de tassen minder vol hoeft te pakken.

Oh, ook wil ik volgend jaar in plaats van een regenponcho een regenjack, broek en overschoenen meehebben. Op de afsluitdijk in 2 uur regen en mijn shirt en broek waren erg nat van de regen aangezien de wind de poncho overal en nergens naar toe blies. Ook weer wat extra ruimte kwijt dus.
Ik zou waterdichte sokken verkiezen boven overschoenen. Overschoenen is toch een beetje afhankelijk van de schoenen die je op dat moment gebruikt; waterdichte sokken kun je altijd gebruiken, zelfs op de camping in hoog gras! :D

Verder zou ik eens op een rijtje zetten wat je allemaal bij je had, en wat je daarvan nu eigenlijk veelvuldig gebruikt hebt.
De items die je weinig/niet/sporadisch gebruikt hebt, kun je eens over denken of daar geen lichtere alternatieven voor zijn. Of dat je daarvoor wellicht al ene substituut bij je had.

Verder kan investeren in lichtere en -ingepakt- compactere versies van de volgende uitrustingsstukken, wellicht meer lonen dan de aanschaf van gewichtsdragers voor:
* Tent: gesiliconiseerd nylon, moeten alle tassen echt mee naar binnen kunnen?
* Slaapzak: dons met kwartslengte rits en Pertex Quantum tijk, niet te lange slaapzak
* Pannenset: voor 1 persoon voldoende aan 1 klein kook- en 1 bijbehorend bakpannetje annex deksel, schuursponsje en klein flesje afwas (of zonder voor die korte tijd); alleen lepel is voldoende.
* Kleding: mensen die in het buitenland hiken, hebben vaak 1 set kleding met hooguit een extra shirtje, een extra paar sokken en een extra ondergoed, heen- en terugreis hebben ze zelf geen last van stank... :wink: Wassen met alleen water is onderweg voldoende.
* Reparatiesetje: extra buitenband is in Europa niet nodig, 1 binnenband (bij lek biba vervangen, 's avonds de lekke plakken voor de tent), 2 bandenlichters, inbus 4 en 5, klein (=kort!) schroevendraaiertje, 30 cm duck-tape, 5 tiewraps, Next Best Thing II (bij een derailleurfiets), multitool met tangetje en mesje
* EHBO: pleisters, Ibuprofen, water uit je bidon (daarom altijd minstens 1 bidon met puur water), anti-diarree, evt. wipes, anti-zonnebrand en anti-muggen

Op deze manier zijn de tassen niet bomvol en heb je niet teveel gewicht bij. Daardoor kom je ook makkelijker hellingen op, er kan soms zelfs een versnelling/vertraging verschil in zitten tussen meer of minder kilo's bij!
@Robertjan

1 Ik wil over een aantal jaren graag een andere tent, deze bevalt mij prima en iets wegdoen terwijl het goed bevalt en nog niet eens op is vindt ik toch best wel zonde. Ook wil ik inderdaad dat er genoeg ruimte in de tent is voor mijn fietstassen.

2 En hoeveel kost dat? Ik heb de gelert xlite 600 van 680 gram.

3 Pannenset heb ik voor 1 persoon, twee kleine koekenpannetjes en bijbehorende deksels. Voor geen goud wil ik met minder pannetjes doet. Ik gebruik geen afwasmiddel maar mijn doucheshampoo, mijn bestek bestaat uit een vork, lepel en mes.

4 Buitenband heb ik niet mee, mijn gereedschap set hangt trouwens al aan de voorkant dus dat beschouw ik als goed gewicht.

5 Al wat jij hebt aan EHBO heb ik niet, ik had een setje van de action en heb er zelf een tekentang aan toegevoegd en 6 aspirines.
Zooi thuis laten is de goedkoopste variant, en is verrassend makkelijk. Verder kun je met de weegschaal erbij kijken wat alles eigenlijk weegt. Dan blijkt dat het ene shirt makelijk twee keer zo zwaar is als het andere. Ik sympathiseer met je insteek om geen spullen weg te gooien voordat ze versleten zijn. Zo doe ik het ook. Bij mij was er de laatste tijd nogal wat aan het eind, dus ik ben flink bezig geweest lichtere spullen te kopen. Dat heeft me toch wel de ogen geopend voor de mogelijkheden.
Zelf heb ik net een nieuwe solo slaapzak van PHD besteld van ongeveer 600 gram, en goed tot iets boven nul. Daarbij heb ik een donsvest besteld van 150 gram. Dat vest is goed voor 5 graden onder nul, en vervangt een oud Polartec 100 fleece van 500 gram waarmee ik echt niet onder nul wil gaan. Het donsvest is ook veel compacter in mijn tas. Verder kwam ik vorige week bij toeval in Luxemburg voor de helft van de normale prijs een Packlite jasje tegen in de opruiming. Het was neon geel, en dat was precies de kleur die ik al twee jaar zocht voor op de fiets. 450 gram ipv de 900 gram van mijn Goretex jas, en opgevouwen de helft kleiner. Moderne matjes kune ook veel lichter zijn. Een Exped downmat voor koud weer weegt 900 gram, een een Thermarest Neoair voor warmer weer ruim 400 gram. Beide zijn ook nog klein op te vouwen.
Wat het in jouw geval kan zijn valt zo natuurlijk niet te zeggen, maar er is heus flink winst te behalen, vermoedelijk vooral in de hoek van de kleding. Waarom je fiets zwabbert kan ik zo niet zeggen, maar het helpt misschien om je stuur wat lager te zetten, en je lichaamsgewicht iets meer naar voren en beneden te brengen. Dat klimt misschien lekkerder.
Wim
Je hebt gelijk Wim, er kan inderdaad nog wat bezuinigd worden wat betreft de kleding. Ik heb zelf het volgende mee.

3 onderbroeken
3 zomersokjes
2 T shirts katoen
1 Afritsbroek
1 Shirt met lange mouwen
1 Fleece vest

en dan heb ik nog standaard een T shirt aan en een afritsbroek. Wat betreft de NEO air, dat ding kost me 135 euro wat ik nogal wat geld vindt. Dan spaar ik liever nog een jaartje door. Ook wordt mijn normale zomerjas volgend jaar vervangen door een softshell en wil ik graag 2 fietsshirtjes mee. Het shirt met lange mouwen draag ik daar dan nog overheen maar misschien dat ik daarvoor ook een niet al te duur alternatief voor kan vinden idem dito voor het fleecevest.
Softshell zou ik niet kopen voor fietsen. Het is wel leuk voor erbij :wink:.

Ik heb boven een hele kast vol met outdoorspullen, zou zelfs bijna een winkeltje kunnen beginnen... :lol: Alleen de softshell is iets wat op zich wel een goed idee is, maar met een eVent regenjack kom ik eigenlijk ook al een heel eind. Ik zou eerst daar in investeren. Uiteraard i.c.m. een sneldrogend en vochtafvoerend shirt. Koop zo'n tweede shirtje, en je hebt daar alweer wat gespaard. Bovendien kun je evt. makkelijk wassen hiermee. Fietsshirtje kan hier overheen voor wat zakken en om de eerste wind af te houden.

Fleece vest is (op den duur, uiteraard) te vervangen door een warmere, lichtere, en compacter mee te nemen donsjackje van zo'n 300 gram (Rab, PH Designs, Klattermüsen, Valandré, etc.), welke ook gelijk winddicht is zodat je bij stilzitten en kou maar 1 kledingstuk hoeft aan te trekken voor de pauze. (Bij een fleece moet ook weer dat regenjack aan als het fris is en waait...)

In de fietsvakantie wiki staat ook het e.e.a. aan adviezen, al is die momenteel down...
Gewoon een beetje hier eraf, en een beetje daar. Als het budget gering is dan vind ik het doodzonde om het te besteden aan een matige drager en dito tassen. Gewoon elk jaar een versleten uitrustingsstuk vervangen door iets beters en lichters/compacters is dan een betere route. Het past per slot op dit moment allemaal wel. Wat voor achterdrager heb je trouwens? Als dat een slap ding is dan helpt een Tubus Cargo of zelfs een Blackburn EX ook erg veel om de boel wat stabieler te maken.
Wim
Ik zie inderdaad een hele hoop kleding staan dat mij wel aanspreekt. Maar Robertjan, ik kan dus beter investeren in een goede ademende regenjas en die dan gebruiken als standaardjas? En de laatste zin snap ik misschien niet helemaal, kan ik 2 fietsshirtjes over elkaar dragen voor de isolatie?

En inderdaad, een donsjack lijkt me wel wat, maar het heeft niet de hoogste prioriteit.

@Wim, ik heb zelf een standaard bagagedrager van Stevens, volgens mij is hij voldoende stijf. Dat ding kan 30 kg hebben.
Paul, je hebt fietsshirts en ondershirts (ook wel thermoshirts genoemd). Het fietsshirt kan over het ondershirt gedragen worden.

De belangrijkste eigenschap van een thermo-/ondershirt is het weghalen van de transpiratie van de huid en die naar de volgende laag in de kleding vervoeren.
Een katoenen shirt is daar minder goed in, omdat van het gewicht aan katoen, nog eens 10% van dat gewicht aan vocht vastgehouden wordt. Op zich niet erg, alleen het verdwijnt ook langzaam.
Nylon heeft dat al minder, maar transporteert niet goed.
De beste materialen hiervoor zijn polyester en polypropyleen. Deze worden dan ook veelvuldig gebruikt, met bovendien de eigenschap dat het vocht ook weer snel weg is. Vergelijk maar eens de droogtijd van een katoenen spijkerbroek met die van je polyester of nylon afritsbroek!
Wol is een vreemde eend in de bijt. Het neemt wel 15% van het eigen gewicht aan vocht op, en houdt dat ook vast. Echter blijft wol comfortabel (warm) aanvoelen op de huid als het vochtig is. Dat is waarom dat wol ook gebruikt wordt voor onderkleding, m.n. wanneer kleding makkelijker onderweg te drogen is (hotel-, pension-, bagagevervoertrektochten).
De pasvorm is vaak aansluitend, zodat het materiaal optimaal zijn werk kan doen. De shirts van Patagonia zijn een prettige uitzondering, omdat deze ook vaak hun werk goed doen met een wat ruimere pasvorm; zoals een normaal T-shirt.
Door de pasvorm en het design is het vrijwel nooit een probleem om meerdere shirts over elkaar heen aan te trekken. Bij het dragen van een middengewicht shirt met bijv. lange mouw, over een dun shirt met korte mouw, wordt al behoorlijk wat warmte gewonnen als het fris is. Shirts met korte mouw over elkaar aantrekken is minder logisch, maar kan natuurlijk wel als de situatie erom vraagt.

Een fietsshirt is vaak ook van polyester, maar (veel) minder gericht op het weghalen van het vocht. Al zit hier ook wel verschil in. Zo heb ik een "bolletjestrui" van Nike met een behoorlijk open structuur, wat niet echt wind tegenhoudt en ook sneller zal drogen. En ik heb een "gele trui" van VAUDE, welke al veel meer wind tegen houdt en wat minder snel droogt. De eerste draagt prettiger bij mountainbiken (bomen houden de wind tegen), de tweede prettiger bij het fietsen op de weg (open vlaktes).
Verder hebben vrijwel alle fietsshirts 2 of 3 achterzakken, en een aantal ook nog een ritsvakje.
De zakken maken dat het over elkaar dragen van fietsshirts niet zo comfortabel is.

Sorry voor de lange uitleg, maar er valt nog wel meer over uit te leggen... :wink: Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Het is dus zaak om zowel een ondershirt te kopen en een fietsshirt, als het warm is doe je het fietsshirt uit en als het kouder is doe je het fietsshirt er over aan. Wanneer het dan nog koud is, wat is dan de volgende stap?

Mijn afritsbroek is van de welkoop, 65% polyester en 35% katoen, ik vind hem heerlijk zitten en hij is inderdaad erg snel droog.
Niet iedereen draagt een fietsshirt. Ik vind de zakken wel makkelijk, en doordat met mijn gele shirt er net wat wind afgehouden wordt, draag ik die graag. Ik heb ook nog een wat dikker rood thermoshirt met korte mouw (T-shirt pasvorm maar met ritsje), maar zonder zakken. Als ik die aantrek, mis ik altijd weer de zakken.

Nog kouder? Dan praten we over richting het vriespunt of met (veel/koude/veel koude) wind. Dan een windjack. Nu wil het geval dat voor mij een eVent-jack heel erg het comfort van een windjack benadert, en dat windjack eigenlijk overbodig maakt.
Met 2 shirts aan en een regenjackje (eVent, Gore-Tex, H2No HB) die de wind weghoudt, kun je mijns inziens ook bij temperaturen onder nul gaan fietsen. Alleen voor de pauze heb je dan nog wat nodig als een fleece- (zwaar, niet compact, i.h.a. niet winddicht) of een donsjackje (licht, compact, winddicht).
Kan dit lijntje een andere naam krijgen, bijv. fietskleding (dan weet ik dat ik het over kan slaan).

Gerd
GerdC schreef:Kan dit lijntje een andere naam krijgen, bijv. fietskleding (dan weet ik dat ik het over kan slaan).
Niet accoord! :D Ik ben namelijk nog niet klaar met die voordrager.

Paul, je denkt aan een voordrager voor de stabiliteit. Ik snap wat je bedoelt. Misschien ben je het langzaam klimmen nog niet erg gewend en voelde het stuur erg licht. Klopt dat? Dat lichte gevoel gaat inderdaad weg als je voortassen hebt, maar je evenwicht moet evengoed wel wennen aan het langzame fietsen. Maar wees gerust, dat komt vanzelf.

Maar wat anders is dat je met een voordrager met gevulde tassen geen garantie hebt op een stabiele fiets bij hogere snelheden v.a. 15 km/u. Je zou de eerste niet zijn die ontdekt dat de fiets dan gaat shimmiën; i.e. het stuur gat dan trillen zonder dat je dat zelf helemaal kunt dempen.

Een slim idee lijkt me om de tweedehands tubusdrager die ik laatst zag te kopen voor de gevraagde 30 euro en het te proberen met bv (achter)tassen va iemand anders. Die tassen kun je teruggeven, de drager raak je gemakkelijk weer kwijt.
Als je de drager houdt blijf je tot in de eeuwigheid zitten met het onverslijtbare ding.

Leon
Beste Paul,

Sinds 2 jaar maak ik elk jaar een fietstocht van 1 a 2 weken, daarnaast nog af en toe een lang weekend. Dat alles met volle bepakking. Zelf heb ik een Giant expedition uit 2006. De fabrieksachterdrager is van goede kwaliteit, de voordrager ging dit jaar stuk. Dit komt volgens mij door het veelvuldig stuiteren en knallen van je tassen bij slechte stukken in het wegdek. Ik ben niet zo'n materiaalfreak, het moet redelijk goed en betaalbaar blijven. Ik heb bij een locale fietsenmaker 2 goedkope voordragers (merk onbekend) gekocht en samen met wat onderdelen van de oude dragers weer samengesteld tot een sterk geheel. Je moet altijd je boerenverstand blijven gebruiken om te bepalen of je iets degelijks koopt. Tassen zou ik niet op bezuinigen. Ik heb zelf ortliebs. Ik heb er vier. 1: slaapkamer, 2: kleren + reservemateriaal, 3: keuken, 4: overig+eten e.d. Daarnaaast heb ik nog een stuurtas. Het geheel bevalt mij erg goed, de fiets is goed in balans, alles blijft kurkdroog en ik kan altijd snel iets vinden.

groet,
Wijnand

zie ook http://wijnand.reismee.nl
paul1987 schreef:Hallo,

Ik ben net terug van mijn zelfontworpen ronde van Nederland, 1400 en nog wat kilometer in 16 dagen waarvan 2 rustdagen. Ik ben om en wil volgend jaar op pad naar Duitsland. Mijn uitrusting heb ik goed uitgekozen heb ik gemerkt, maar er rust 14 Kg op mijn achterwiel en 4 kg aan bagage op mijn voorwiel. Daar komen dan de boodschappen bij en ik bezuinig geen gewicht op mijn pilsje enzo.

Ik wil dus graag een voordrager hebben, nu heb ik iets gezien van de BOR Yueh, maar daar kan ik verder weinig info over vinden. Het gaat echt om een verdeling van de kilo´s en verder zal er vrij weinig aan mijn uitrusting veranderen.

1 Weten jullie verdere informatie over de BOR yueh? Een andere drager is uiteraard ook welkom qua informatie.
2 Omdat ik niet ontiegelijk veel geld heb zit ik te denken aan de tassen van Mainstream MSX wat er goed uitziet, er komt maar een 2tal of 3 tal kg per tas aan te hangen. Zijn er mensen bekend met dit merk?

andere aanvullende tips zijn uiteraard ook welkom.

Beste Paul,

Ik heb nu 16700 km ervaring met een BOR yueh voordrager (zie foto).
Wel heb ik de stijlen van de Bor y aan de nippeltjes bij de voorwiel as doorboord en met moer en bout vastgezet want oorspronkelijk konden die gijdend op maat geklemd worden. Maar wat klemvast is gaat altijd los een keer. Nu geen enkel probleem gehad. Voordeel vind ik: de bagage hangt hoger en tassen worden minder snel uiterst smerig. Zwaaratepunt ligt nu wel iets hoger. Ik heb 20 kg achter en 5 kg voor.
Rob W
Afbeelding