Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnelling kwijt - Forum Wereldfietser

Versnelling kwijt

Hallo, ik heb mijn versnellingskabels en shifters vervangen. Voor werkt alles in een keer prima, maar de achterderailleur heb ik moeten bijstellen. Na wat vijven en zessen met de stelschroefjes loopt 'ie weer keurig over alle tandwieltjes. Behalve de kleinste....... Ik krijg het niet goed. Wat gaat er nu mis? En hoe pak ik het aan om de ketting weer over alle kransjes te laten lopen?

groet, Gerben
Goede vraag; dit soort dingen worden vaak helemaal duidelijk in de Fietsreparatiecursus van De Wereldfietser. Als je vaker tegen dit soort vragen aanloopt, kan het zeker lonen daar eens naar te kijken.

De cursusleider van de Fietsreparatiecursus heeft op zijn website een uitleg staan. Hopelijk wordt hiermee duidelijk waar eventueel het verschil zit met jouw volgorde van werken.
Gerben Mensink schreef:Hallo, ik heb mijn versnellingskabels en shifters vervangen. Na wat vijven en zessen met de stelschroefjes loopt 'ie weer keurig over alle tandwieltjes. Behalve de kleinste
Je had van de stelschroefjes af moeten blijven. Die dienen alleen als vangnet.
Dus:
1. Los beide stelschroefjes zodat de derailleur weer alles kan.
2. Maak de nieuwe kabel los.
3. Zet de fijnafstelling bij de shifter in de middelste stand.
4. Zet de shifter op het zwaarste verzet.
5. Leg de ketting daar ook op.
6. Trek de kabel aan totdat de derailleur ongeveer correct staat en maak hem vast.
7. Stel alles met de fijnastelling goed af.
8. Draai de stelschroefjes weer aan, net niet zover dat de zaak er door gaat schakelen.
9. Maak een voorzichtige testrit door het woonerfje tussen de burenlinks en rechts.
9. Ga dan pas fietsen!
Succes,
Leon
Dank je wel voor de reacties. De fietsreparatiecursus heb ik een paar jaar geleden gedaan. Inderdaad een aanrader. Maar soms vergeet je nu eenmaal dingen :wink:
Dat stappenplannetje ga ik volgen! Volgens mij moet het dan lukken.

groet, Gerben