Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een kleine snellader voor penlites. - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een kleine snellader voor penlites.

Voor de batterijen van mijn Oregon ben ik opzoek naar een kleine snellader.

Tijdens de kampeertochten wil ik mijn batterijen (voor de Garmin Oregon) in b.v. een restaurant of toiletruimte vlot kunnen laden.
Ook moet ie klein zijn, anders zitten mijn fietstassen zo gauw vol.

John.
GP heeft een kleine 15 minuten lader "GP PowerBank V800C" die op 12v werkt. Die 12v voeding kun je ook (via 12v -> 5v converter) voor de telefoon, fototoestel, etc gebruiken. De 12v kun je ook bij je auto-kampeer-buur-sigaretten-aanterker-stopcontact steken om de 4 2700 mAh AA penlites in 15 minuten op te laden. Aangezien de accus nooit helemaal leeg zijn is de lader in meestal 10 minuten klaar. Nadeel is het lawaai van de ventilator om de accus te koelen tijdens het snelladen. Die kun je uitschakelen maar dan is de kans dat je accu ontploft vrij groot :lol:
Eric op de Fiets schreef:2700 mAh AA penlites in 15 minuten op te laden.
Dat betekent dus dat je er minimaal 10,8 Ampere doorheen jaagt.
Van de 90-minutenlader (Hema) die ik heb worden mijn NiMH's al bloedheet en stinkend, dus ik heb zo mijn twijfels bij het laden in 15 minuten.
(tevens slechte ervaring met een gratis duracelsnellader, na 2x laden waren de accuutjes stuk)
Leon
Eric op de Fiets schreef:GP heeft een kleine 15 minuten lader "GP PowerBank V800C" die op 12v werkt. Die 12v voeding kun je ook (via 12v -> 5v converter) voor de telefoon, fototoestel, etc gebruiken. De 12v kun je ook bij je auto-kampeer-buur-sigaretten-aanterker-stopcontact steken om de 4 2700 mAh AA penlites in 15 minuten op te laden. Aangezien de accus nooit helemaal leeg zijn is de lader in meestal 10 minuten klaar. Nadeel is het lawaai van de ventilator om de accus te koelen tijdens het snelladen. Die kun je uitschakelen maar dan is de kans dat je accu ontploft vrij groot :lol:
De handleiding van de V800C vermeldt voor het opladen van 4 2700 mAh penlites een oplaadtijd van 43 minuten. Zie: http://www.gppowerbank.nl/cmdata/docume ... -FR-DU.pdf!

Ik gebruik al een paar jaar een Camelion Super 15 Charger, waarvan ik inmiddels uit ervaring weet dat je inderdaad 4 2700 mAh penlites binnen een douche van 15 minuten kan opladen. De batterijen worden inderdaad behoorlijk heet, maar dat is verder geen probleem. Ik heb ook niet de indruk dat het de duurzaamheid van de batterijen aantast. Alleen - elk voordeel heb z'n nadeel - deze lader is niet bepaald klein.

Gerd
Hoi John,

Geen snellader maar wellicht wel een oplossing voor het meenemen van verschillende soorten laders. Met deze lader kan ik nagenoeg alle batterijen opladen die ik gebruik. Van AA tot de BP511 voor mijn dslr.
Zowel 12 V als 220 als 110V
Met als stekker gelijk een wereldstekker. Met een apparaat kan je alles......behalve fietsen :lol:

Misschien heb je er wat aan op je zoektocht naar goede laders.

Afbeelding

http://www.ansmann.de/cms/consumroot/ch ... o-pro.html
Ik hou het voorlopig op mijn GP Powerbank Travel. Duurt iets langer voor mijn 2700mAh pentlites, maar werkt met zowel 230V als 12V.
Ik geloof 1,5 to 2 uur... Snelladen is niet al te best voor nihm's had ik ergens begrepen.
Afbeelding
Leon schreef:
Eric op de Fiets schreef:2700 mAh AA penlites in 15 minuten op te laden.
Dat betekent dus dat je er minimaal 10,8 Ampere doorheen jaagt.
Sterker nog, voor elke ampère die je eruit haalt, moet je er 1.6 instoppen. Die factor verslechtert bij snelladen en zal eerder richting 2 gaan, dat betekent dus 20A. Dan kan je maar beter dekking zoeken. Wellicht staat er in het boekje over die 15 minuten "bij 50% ontlading" oid.

Hoe sneller het laadproces, hoe belangrijker dat de lader intelligent is. Twee manieren zijn er om te meten of de cel vol is. De temperatuur in het oog houden (delta T), maar dat is onnauwkeurig vanwege de forse warmteontwikkeling bij snelladen. Helaas geldt dat ook voor de andere manier (delta V), de lader kijkt na of de spanning daalt bij het laden, want dan is de cel meer dan vol. Dat omslagpunt is bij snelladen echter moeilijker vast te stellen.

Kortom, snelladen is synoniem voor je cellen sneller naar de knoppen helpen. Je offert levensduur op, dus sneller dan 1,5u is af te raden.
Ik weet niet of je een naafdynamo hebt, maar zo ja, dan kun je hier eens naar kijken. Deze is direct aan te sluiten op de USB-poort van je GPS, maar er zijn er ook waarmee je batterijen kunt opladen of een combinatie van batterijen opladen en USB-voeding.

http://www.shop.isdn-stollberg.de/xtcom ... ucts_id=44
liedje schreef:Ik weet niet of je een naafdynamo hebt, maar zo ja, dan kun je hier eens naar kijken. Deze is direct aan te sluiten op de USB-poort van je GPS, maar er zijn er ook waarmee je batterijen kunt opladen of een combinatie van batterijen opladen en USB-voeding.

http://www.shop.isdn-stollberg.de/xtcom ... ucts_id=44
Helaas geen naaf dynamo.
Ik wil gewoon advies welke lader lekker laad zonder de batterijen te slopen en niet veel weegt of onhandig groot is.

John.
Hi John,

Na een middag doorgebracht te hebben in de BCC/marktplaats/it's, etc heb ik de volgende lader gekocht: Panasonic BQ-395 Quickcharger.
Hij weegt nog geen ons, LxBxH is 10.5x6x2.5cm, lekker compact dus en hij laadt redelijk snel, 2 uur voor 2 2700 mAh batterijen. Bovendien is ie ook geschikt voor 110V. De meeste toptijden die je in de winkel zult zien zijn voor voor mindere batterijen.
Er kunnen 4 batterijen in en meestal laad ik in een toiletgebouw, restaurantje etc.
johntelleman schreef:Ik wil gewoon advies welke lader lekker laad zonder de batterijen te slopen en niet veel weegt of onhandig groot is.
Lievere koekjes worden niet gebakken, zei mijn moeder vroeger altijd. Ik vrees dat dat spreekwoord hier op gaat. Wat de theoretici hier ook beweren, er zijn laders die NiMH-batterijen met een flink vermogen opladen binnen de tijd dat jij een douche neemt en je afdroogt. Ik gebruik ze al jaren en zweer erbij. Je hoeft je oplader niet achter te laten in een toiletruimte ofzo en maar te hopen dat hij er nog staat als je terugkomt.
In eerste instantie had ik een Charge and Go-lader van Varta. Nadeel daarvan was dat er speciale batterijen in moesten die moeilijk te krijgen waren. Na een jaar of drie gaf deze lader de geest of de speciale batterijen werkten niet meer. Toen ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe 15-minuten lader en kwam ik uit bij de bovengenoemde Camelion. Die werkt op alle soorten NiMH-batterijen. Ik gebruik 'm nu ruim 2 jaar met dezelfde twee setjes van 4 2700 NiHM-batterijen, die ik oplaad als mijn fotocamera zegt dat ze leeg zijn. Tot nu toe wijst niets erop mijn batterijen minder lang meegaan. Maar ja. zelfs als ik mijn batterijen niet 1000 keer kan opladen - zoals sommige reclames beweren - dan koop ik met genoegen na een jaar of drie een paar nieuwe setjes batterijen. Dat weegt niet op tegen het gemak om je batterijen in 15 minuten op te laden.
Maar zoals gezegd, lievere koekjes worden (nog) niet gebakken. Dergelijke laders zijn niet heel klein en licht. De Camelion inclusief trafo weegt 509 gram.

Gerd
Je batterijen (4x AA of 4x AAA) opladen in de duur van een lange douche partij (30 min) kan met de
de Hapé NV77* super snel lader (http://www.letsgodigital.org/nl/news/ar ... _1972.html). Ik heb hem destijds bij de Kijkshop gekocht. Iets langzamer dan de lader van Gerd maar wel lichter... ik schat het gewicht op zo'n 2 a 300 gram.

Verder las ik net dat de lader ook een beetje wereldfietser "voorbereid" is ;-)

"Handig is daarbij dat de zogenaamde ingangsspanning 100-240V bedraagt, zodat de lader wereldwijd (B.v in Amerika) bruikbaar is. Wel moet even gedacht worden aan een wereldreisstekker!"

*) Heet tegenwoordig: AA21 Hapé snellader
Hier een draadje over laders en batterijen. Staat een hoop gezeur tussen maar ook veel nuttige informatie.

Wij hebben zelf een duracel snelladertje incl 4 batterijen gekocht voor onze afgelopen vakantie (15 euro). Duurt een uur of 4 en wordt niet heel erg heet.

Overigens zijn ricyco of eneloop batterijen erg aan te raden als backup batterij. Deze lopen niet langzaam leeg waardoor je ze ook echt als reserve batterij kan gebruiken. Ze zitten nog vol als je ze nodig hebt :D
GerdC schreef:Tot nu toe wijst niets erop mijn batterijen minder lang meegaan
Dat zou je moeten meten. Het is niet ongewoon dat na 20 keer snelladen de capaciteit van de cel gehalveerd is. Bovendien kan je met snelladen niet de volledige capaciteit van de cel benutten. Het zou dus best kunnen dat je met een (van in het begin) normaal geladen setje de hele vakantie doorkomt zonder stopcontact ;-)
GerdC schreef:Dat weegt niet op tegen het gemak om je batterijen in 15 minuten op te laden
Dat is inderdaad een keuze. Maar als 1,5 uur snel genoeg is voor je, dan is dat beter dan in 15 minuten de cellen vol te pompen. Toch handig om te weten als je in de winkel staat om een toestel aan te schaffen.
JanWillem schreef:Overigens zijn ricyco of eneloop batterijen erg aan te raden als backup batterij.
Ja, die heb ik ook. Er staat niet zo'n indrukwekkend cijfer op ("slechts" 2100 mAh), maar na een paar weken blijkt daarvan meer over te blijven dan wat een doorsnee 2500 mAh nog kan ophoesten.

Afbeelding (linkje voor freaks)
John,

Ook ik ben op zoek naar een redelijk snelle, compacte en lichte lader. Mijn zoektocht heeft het volgende opgeleverd:
de Maha Power EX C204W (19 euro bij nkon.nl): gewicht 4 ounce (circa 130gr), laadtijd 200mha 60 min. Ook niet erg duur dus.

Succes met de zoektocht.

Fred Kok
Bij Conrad de Voltcraft UFC-1 gekocht.
Hij laad met ongevver 3 a 4 uur vier penlites vol.
Niet snel, maar hij is lekker klein.

Afbeelding

John.
Niet snel, ongeveer hetzelfde als mijn varta. Die is iets groter, maar je kunt daarmee ook USB-apparaten, zoals een MP3-speler opladen, dus dat scheelt weer een lader meenemen.