in tegenstelling tot mijn eerdere plannen en discussie hier op het forum heb ik toch een tweedehandsje gekocht. Erg fijn. 'T scheelt een bom duiten, zo in het begin, maar t spook van niet alles goed kunnen beoordelen bij een tweedehands, en de noodzaak tot het vervangen van onderdelen waait ook rond inmidels..
Nu was ik afgelopen week aan het fietsen om eens te kijken hoe lekker en hard het allemaal gaat in vergelijking met mijn racer. En ik heb vervolgens de linker trapper half uit de crank getrapt...
Ik vermoed dat de draad die er in zat al niet meer zo super was... Ik heb zelf mijn spd sl pedalen er op gezet, keurig beetje vet, helemaal met de hand er netjes recht ingedraaid, laatste puntje even met een steeksleutel om "vast" te zetten.
Nu goed wat de oorzaak er ook van moge zijn.. nu heb ik een gare linker crankarm op een fiets waarvan de groep zo oud is dat zulk soort onderdelen lastig te krijgen zijn .. Shimano XT uit pak m beet 2002...
wat is nu wijsheid.. Ik heb welgeteld één internet winkel gevonden waar ze de arm verkopen die ik zoek (XT M751 170 mm).. en die zit in Engeland.. T kost dan tezamen met verzenden een euro of 50 a 60. Als ik de site van m-gineering bekijk dan begrijp ik dat een gewone deore crank ook zou moeten passen, en dat die nog gemakt worden .. maar ook deze zijn voorzover ik heb kunnen nagaan ondanks deze info ook zeer slecht te vinden.. Ik heb ze iig nog niet gevonden.. (moet er wel bij bekennen dat ik m-gineering nog niet heb gebeld).
Wat is nu wijsheid, ik heb de rechter trapper er ook even afgehaald om die draad eens te beoordelen en als ik daar naar kjik dan vind ik die niet super mooi, echt slecht is deze ook niet..
Laat ik het zo zeggen, t lijkt er op dat er veelvuldig trappers zijn verwisseld.. De kans bestaat dat ik deze kant ook stuk trap.. net zoals met de linker.. En ik wil niet dat dit tijdens mijn vakantie gebeurd. Ik heb de draad van de linker niet geïnspecteerd voordat ik mijn trappers er op zette. Dus ik weet niet of deze in slechtere staat was dan de rechter nu..
Is het nu wijsheid om een volledig nieuwe crankstel te kopen en deze dan maar te monteren? Ik heb gezien op de site van bike2build dat deze voor een relatieve lage meerprijs te krijgen zijn met nieuwe kettingbladen, en een nieuwe trapas.. (althans, ik weet niet precies welke allemaal passen, zonder dat ik in de knoop kom met kettinglijnen etc. etc. daar moet ik nog even goed naar kijken, maar zo op een eerste gezicht zag het er ok uit)
T zou wel betekenen dat ik dan veel meer moet doen aan mijn fiets.. misschien tegen nog meer "verborgen" tweedehands fiets gebreken aan loop..
T voordeel er van is, is dat ik weer "modern" ben en dan makkelijker courante onderdelen kan krijgen.. mocht er weer iets mis gaan..
ik neig naar het tweede, maar vind het eigenlijk onzin... rechts werkt nog dus waarom vervangen
wie duwt mij in de goede richting?
Nu was ik afgelopen week aan het fietsen om eens te kijken hoe lekker en hard het allemaal gaat in vergelijking met mijn racer. En ik heb vervolgens de linker trapper half uit de crank getrapt...
Ik vermoed dat de draad die er in zat al niet meer zo super was... Ik heb zelf mijn spd sl pedalen er op gezet, keurig beetje vet, helemaal met de hand er netjes recht ingedraaid, laatste puntje even met een steeksleutel om "vast" te zetten.
Nu goed wat de oorzaak er ook van moge zijn.. nu heb ik een gare linker crankarm op een fiets waarvan de groep zo oud is dat zulk soort onderdelen lastig te krijgen zijn .. Shimano XT uit pak m beet 2002...
wat is nu wijsheid.. Ik heb welgeteld één internet winkel gevonden waar ze de arm verkopen die ik zoek (XT M751 170 mm).. en die zit in Engeland.. T kost dan tezamen met verzenden een euro of 50 a 60. Als ik de site van m-gineering bekijk dan begrijp ik dat een gewone deore crank ook zou moeten passen, en dat die nog gemakt worden .. maar ook deze zijn voorzover ik heb kunnen nagaan ondanks deze info ook zeer slecht te vinden.. Ik heb ze iig nog niet gevonden.. (moet er wel bij bekennen dat ik m-gineering nog niet heb gebeld).
Wat is nu wijsheid, ik heb de rechter trapper er ook even afgehaald om die draad eens te beoordelen en als ik daar naar kjik dan vind ik die niet super mooi, echt slecht is deze ook niet..
Laat ik het zo zeggen, t lijkt er op dat er veelvuldig trappers zijn verwisseld.. De kans bestaat dat ik deze kant ook stuk trap.. net zoals met de linker.. En ik wil niet dat dit tijdens mijn vakantie gebeurd. Ik heb de draad van de linker niet geïnspecteerd voordat ik mijn trappers er op zette. Dus ik weet niet of deze in slechtere staat was dan de rechter nu..
Is het nu wijsheid om een volledig nieuwe crankstel te kopen en deze dan maar te monteren? Ik heb gezien op de site van bike2build dat deze voor een relatieve lage meerprijs te krijgen zijn met nieuwe kettingbladen, en een nieuwe trapas.. (althans, ik weet niet precies welke allemaal passen, zonder dat ik in de knoop kom met kettinglijnen etc. etc. daar moet ik nog even goed naar kijken, maar zo op een eerste gezicht zag het er ok uit)
T zou wel betekenen dat ik dan veel meer moet doen aan mijn fiets.. misschien tegen nog meer "verborgen" tweedehands fiets gebreken aan loop..
T voordeel er van is, is dat ik weer "modern" ben en dan makkelijker courante onderdelen kan krijgen.. mocht er weer iets mis gaan..
ik neig naar het tweede, maar vind het eigenlijk onzin... rechts werkt nog dus waarom vervangen
wie duwt mij in de goede richting?