Additionally, paste this code immediately after the opening tag: linker crank arm XT M751 gaar... Wat is wijsheid? - Forum Wereldfietser

linker crank arm XT M751 gaar... Wat is wijsheid?

in tegenstelling tot mijn eerdere plannen en discussie hier op het forum heb ik toch een tweedehandsje gekocht. Erg fijn. 'T scheelt een bom duiten, zo in het begin, maar t spook van niet alles goed kunnen beoordelen bij een tweedehands, en de noodzaak tot het vervangen van onderdelen waait ook rond inmidels..

Nu was ik afgelopen week aan het fietsen om eens te kijken hoe lekker en hard het allemaal gaat in vergelijking met mijn racer. En ik heb vervolgens de linker trapper half uit de crank getrapt...

Ik vermoed dat de draad die er in zat al niet meer zo super was... Ik heb zelf mijn spd sl pedalen er op gezet, keurig beetje vet, helemaal met de hand er netjes recht ingedraaid, laatste puntje even met een steeksleutel om "vast" te zetten.

Nu goed wat de oorzaak er ook van moge zijn.. nu heb ik een gare linker crankarm op een fiets waarvan de groep zo oud is dat zulk soort onderdelen lastig te krijgen zijn .. Shimano XT uit pak m beet 2002...

wat is nu wijsheid.. Ik heb welgeteld één internet winkel gevonden waar ze de arm verkopen die ik zoek (XT M751 170 mm).. en die zit in Engeland.. T kost dan tezamen met verzenden een euro of 50 a 60. Als ik de site van m-gineering bekijk dan begrijp ik dat een gewone deore crank ook zou moeten passen, en dat die nog gemakt worden .. maar ook deze zijn voorzover ik heb kunnen nagaan ondanks deze info ook zeer slecht te vinden.. Ik heb ze iig nog niet gevonden.. (moet er wel bij bekennen dat ik m-gineering nog niet heb gebeld).

Wat is nu wijsheid, ik heb de rechter trapper er ook even afgehaald om die draad eens te beoordelen en als ik daar naar kjik dan vind ik die niet super mooi, echt slecht is deze ook niet..

Laat ik het zo zeggen, t lijkt er op dat er veelvuldig trappers zijn verwisseld.. De kans bestaat dat ik deze kant ook stuk trap.. net zoals met de linker.. En ik wil niet dat dit tijdens mijn vakantie gebeurd. Ik heb de draad van de linker niet geïnspecteerd voordat ik mijn trappers er op zette. Dus ik weet niet of deze in slechtere staat was dan de rechter nu..

Is het nu wijsheid om een volledig nieuwe crankstel te kopen en deze dan maar te monteren? Ik heb gezien op de site van bike2build dat deze voor een relatieve lage meerprijs te krijgen zijn met nieuwe kettingbladen, en een nieuwe trapas.. (althans, ik weet niet precies welke allemaal passen, zonder dat ik in de knoop kom met kettinglijnen etc. etc. daar moet ik nog even goed naar kijken, maar zo op een eerste gezicht zag het er ok uit)

T zou wel betekenen dat ik dan veel meer moet doen aan mijn fiets.. misschien tegen nog meer "verborgen" tweedehands fiets gebreken aan loop..

T voordeel er van is, is dat ik weer "modern" ben en dan makkelijker courante onderdelen kan krijgen.. mocht er weer iets mis gaan..

ik neig naar het tweede, maar vind het eigenlijk onzin... rechts werkt nog dus waarom vervangen :)

wie duwt mij in de goede richting?
Draad restaureren met een reparatiebusje?
m-gineering schreef:Draad restaureren met een reparatiebusje?
Er is vermoedelijk maar één fietsenmaker die dat zou adviseren en kunnen. Opsturen naar Kiel Windeweer dus :D
Leon
Mocht je toch iets anders willen dan is deze behoorlijk goed en niet duur. Ouderwets vierkant as, dus dat gaat waarschijnlijk wel passen. Je kan ook makkelijk bij andere webwinkels kijken door te sorteren op prijs.
liz schreef:Mocht je toch iets anders willen dan is deze behoorlijk goed en niet duur.

Als je door de Shimano catalogus afzakt krijg je eerst Deore, Alivio, Acera, Altus en dan de pagina Non-series components uit de oude Thun fabriek, waar de 442 thuishoort. Voor z'n geld niks mis mee, maar het is geen Deore en loodzwaar
Een draadbus/helicoil lijkt me geen optie, of je moet toevallig een linkse M14x1.25 set hebben liggen.
Ik zou kijken voor een zelfde 2e hands crankset of anders een nieuwe deore er op zetten. Over de xt kettingbladen ben ik niet zo enthousiast wanneer ze in de bergen gebruikt worden.
hendrikjan schreef:
Laat ik het zo zeggen, t lijkt er op dat er veelvuldig trappers zijn verwisseld.. De kans bestaat dat ik deze kant ook stuk trap.. net zoals met de linker.. En ik wil niet dat dit tijdens mijn vakantie gebeurd. Ik heb de draad van de linker niet geïnspecteerd voordat ik mijn trappers er op zette. Dus ik weet niet of deze in slechtere staat was dan de rechter nu
Van trappers verwisselen gaat de schroefdraad niet stuk. Ik weer niet of je in de buurt van Rotterdam woont maar ik had in januari voor nog geen €100 een nieuw crankstel van Shimano Alivio en een nieuwe trapas van Shimano (vierkant), bij bike4travel.

Ronald
Michiel83 schreef:Een draadbus/helicoil lijkt me geen optie, of je moet toevallig een linkse M14x1.25 set hebben liggen.
Ik geloof nooit dat al die verschillende groothandels reparatiesetjes voor cranks op voorraad hebben omdat ze hopen dat ik ze allemaal koop
Hey bedankt voor alle tips!

@marten, de draad repareren is ook wel even dor mijn hoofd gevlogen, maar ik heb dat nooit echt als een serieuze optie overwogen. Ik heb een beetje gedacht, dat dat in de huidige "wegwerp" tijd niet meer gedaan zou worden, of dat er niet genoeg vlees aan zit..

Weet jij of hetgeen leon aangeeft ook klopt, ben je de enige die dat nog doet? Of is het een trucje dat eigenlijk iedere fietsenmaker kan, ik zou het zelf ook wel kunnen proberen, maar dan vrees ik voor een niet goede afloop..

Als het goed te doen is zou ik dat eigenlijk wel een mooie oplossing vinden, verder is het ding nog prima namelijk :)

@liz, deze gaat volgens mij juist niet passen, t probleem is, dat ik een octalink trapas heb. Daar zit zo een typisch shimano vormpje op... Dat maakt het nu ook juist zo lastig.. Daarvoor vind ik eigenlijk geen cranks..

@ronald, waar gaat de draad dan van stuk?
Ik zou eerst proberen die draad te repareren. Maar anders is dit misschien een optie? Misschien ook wel weer een non-series.
hendrikjan schreef:
@ronald, waar gaat de draad dan van stuk?
Schroefdraad kan beschadigen als je een pedaal heel lang niet vervangt en er met veel geweld vanaf moet slopen. Of misschien is hij er een keer scheef op gedraaid. Je weet nooit wat een vorige eigenaar met een fiets gedaan heeft.
hendrikjan schreef: .

Weet jij of hetgeen leon aangeeft ook klopt, ben je de enige die dat nog doet? Of is het een trucje dat eigenlijk iedere fietsenmaker kan, ik zou het zelf ook wel kunnen proberen, maar dan vrees ik voor een niet goede afloop..
het gereedschap is algemeen te koop, of fietsenmakers het hebben ligt aan de kwaliteit en mentaliteit van de werkplaats
.. even een updatje..

Ik heb een, na veel rondbellen heb ik eindelijk een fietsenmaker in Amsterdam gevonden die bereid was om een helicoil in de trapper te zetten. Kaptein tweewielers!! Alle andere winkels die ik ken en heb gebeld die zich profileren als zijnde specialist in race/mtb en of vakantiefiets lieten mij aan de telefoon weten dat ze dat in principe niet doen, of dat het niet kon omdat de crank hol was en er dus te weinig vlees aan de arm zou zitten... Ik begrijp het ook wel, t is relatief duur, en dan kan je vaak voor een fractie meer een nieuwe crank kopen.. maar in het geval van mij, oude groep etc. etc. gaat dat eigenlijk niet op..

Nu zit t erin en ik ben benieuwd hoe sterk het allemaal zal zijn. T ziet er overigens heel goed uit, je ziet nauwelijks dat er een coil ingezet is ..