Additionally, paste this code immediately after the opening tag: chainsuck en beschadigde achterbrug - Forum Wereldfietser

chainsuck en beschadigde achterbrug

Wat vinden jullie?

Is het eenmalig een nogal moerassig traject van ca 15km rijden met daardoor erg veel chainsuck,
een valide reden voor totaal weggevaagde lak over ca 5 cm bij voortandwiel, aan de onderkant van de achterbrug bij de de ketting ?
Roald schreef:Wat vinden jullie?

Is het eenmalig een nogal moerassig traject van ca 15km rijden met daardoor erg veel chainsuck,
een valide reden voor totaal weggevaagde lak over ca 5 cm bij voortandwiel, aan de onderkant van de achterbrug bij de de ketting ?
Eh, je gaat met een kettingzaag je fiets te lijf en verwondert je er over dat er wat lak weg is?

Als de fiets daar tegen moet kunnen moet je het toch echt zoeken in een metallische deklaag of een ceramische coating
Hmm, ehhhh ik heb toch eens gekeken, maar het is toch echt een gewone ketting... :)

Ik kan me voorstellen dat als de ketting omhoog getrokken wordt dat dat misschien wat krassen geeft, maar de ketting loopt niet meer rond dan, dus lijkt het me eigenlijk een beetje onredelijk dat zo een dikke laag lak weggeslagen is...
Het waarom is leuk te onderzoeken, HOE los ik het op, is een betere vraag. Ik wil toch wel een jaar of toejn vooruit met dit frame, nu ja vooruit dan nog negen, het is net een jaar oud...

Ik krijg nu het advies van novirox (oid, dat roest verteer spul) en dan autolak erop, tjsa dat is wel wat anders als poedercoating.....

Verwacht daar ook weinig bescherming van, eerst nog een lak spuitplamuur lijkt me het minste ter gronding...
Roald schreef:Hmm, ehhhh ik heb toch eens gekeken, maar het is toch echt een gewone ketting... :)
Als je vinger er tussen gezeten had, had de chirurg het verschil echt niet gezien ;)
Roald schreef:Verwacht daar ook weinig bescherming van, eerst nog een lak spuitplamuur lijkt me het minste ter gronding...
Roest is net cariës: als je het niet heel heel goed schoonmaakt voordat je het 100,00% afsluit, dan is het beter om het open te laten.
Onderweg kun je het altijd bedekken met wat vet met aluminiumslijpsel dat aan de ketting hangt, dat is best aardig roestwerend.
Aan een frame zitten meestal wel meer stukjes zonder lak, o.a. de slijtplekken aan de patjes en meestal ook wel bij de trapas. Desondanks krijg je er niet vaak problemen mee.
Leon
Roald schreef: Ik krijg nu het advies van novirox (oid, dat roest verteer spul) en dan autolak erop, tjsa dat is wel wat anders als poedercoating.....
Al die roestomzetters (valt er wat om te zetten eigenlijk?) maken in mijn ervaring nooit waar wat er beloofd wordt. Kaalschuren, grondlak en aflak. Klaar
Ok, Leon en MArten bedankt, ik weet wat me te doen staat.
rohloff naafje nemen zonder kettingspanner en je hebt nooit meer last van chainsuck (wel van een lege portemonnee :shock: )
Ja, Marco, de fiets is Rohloff ready, toch lag mijn besluit anders vorig jaar. Zolang ik meerdere fietsen gebruik, vind ik het niet economisch op langere termijn. Techniek is mogelijk weer anders over 5-10 jaar, of goedkoper..