Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rallarvegen - Forum Wereldfietser

Rallarvegen

Is de rallarvegen in Noorwegen ook te fietsen met een fietskar (met twee wielen en een kind er in)? Uit beschrijvingen begrijp ik dat het eerste deel wel te doen is, maar ik weet niet of ook de afdaling na Finse te doen is. Heeft iemand hier ideeen over of ervaring mee?

groet,
Claar
Heb er een aantal jaren geleden gefietst (zonder aanhanger). Wat ik me herinner is dat het laatste stuk redelijk steil was en met losse steentjes. Lijkt me niet prettig met kind in de kar. Maar als je niet erg vindt om dat deel evt. te lopen (volgens mij best te doen) is het wel de moeite waard misschien. Want de route is verder prachtig, dus zonde als je niet gaat!
Ik was er overigens in aug en heb een klein stukje door de sneeuw moeten lopen (fietsen ging niet), maar ook dat was niet erg.
Je kan altijd nog besluiten terug te keren en het treintje te nemen.
De route is goed te doen op 1 dag, maar leuker in 2 zodat je onderweg ergens je tentje op kan zetten.
Succes!
Ik zou er niet aan beginnen.

Er zitten in de afdaling bij Finse nogal wat stukken die steil, smal en hobbelig zijn. Dat gaat dat kind niet leuk vinden. Nog verder omlaag (van Finse naar Flåm) gaat het gemiddeld met 20% naar beneden op een gravelpad.

Maar ook boven, waar het pad best redelijk is, kun je voor verrassingen komen staan. Toen ik er was (eerste week van augustus), was het pad pas net open voor fietsers en dan nog moesten er honderden meters door sneeuw afgelegd worden.

Er zijn delen bij waar je over een stukje 'gletsjer' moet klauteren: sneeuw dat zich maandenlang heeft opgehoopt en inmiddels behoorlijk verijst is. De beheerders van de Rallarvegen zorgen er wel voor dat er een paadje over dat ijs uitgehakt is, maar het zal een hele klus zijn om je kar over die gladde harde vlaktes te sjouwen.

Daarbij komt ook nog de 'drukte'. De rallarvegen staat bekend als redelijk makkelijk te fietsen, en dat klopt ook wel, maar dat betekent ook dat er veel mensen fietsen die de onderneming onderschat hebben. Het is immers goed bereikbaar vanuit Bergen en Oslo en dat betekent dat er ook hele gezinnen met jonge kinderen, toeristen en bejaarden rondrijden. En ook die moeten door de sneeuw en over het ijs klauteren.
Trouwens, wat bedoel je eigenlijk met "de afdaling na Finse"? Ik kwam uit de richting Oslo. Voor mij was de lastige afdaling het stuk tussen Hallingskeid en Myrdal.

Van Finse naar Haugastøl is nou net het stuk dat met een kar wel redelijk te doen is. Van Finse naar Hallingskeid is sterk afhankelijk van het weer. Van Hallingskeid naar Myrdal doe maar met de trein.
Ik heb zelf de route enkele jaren geleden met een kinderkar gereden. Ik had geluk met het weer. Ik had geen enkele problemen met de route. Een kind van 1 jaar zou ik niet meenemen in een kar. Als het sowieso goed kan zitten, is het kleine stukje stuiteren vooral leuk. Vlak voor het korte stukje trein is het even ruig, maar toevallig heb ik net dit weekend met mijn kinderen de video bekeken van de naar beneden stuiterende fiets met kar. Ik heb mijn enthousiast juichende zoontje nog vers in mijn geheugen. De drukte heb ik niet als een heel groot probleem ervaren, maar wellicht is het inmiddels (7 jaar later) weer drukker geworden.
Elstar schreef:Trouwens, wat bedoel je eigenlijk met "de afdaling na Finse"? Ik kwam uit de richting Oslo. Voor mij was de lastige afdaling het stuk tussen Hallingskeid en Myrdal.

Van Finse naar Haugastøl is nou net het stuk dat met een kar wel redelijk te doen is. Van Finse naar Hallingskeid is sterk afhankelijk van het weer. Van Hallingskeid naar Myrdal doe maar met de trein.
Ik kwam uit Voss en een afdaling heb ik amper gezien, ja de afdaling richting Flam, dit was met blauw aanlopende schijven met dito lucht zelfs in de stromende regen.
Terug met het boemeltje omhoog en richting Geilo.
Klimmen was zwaar en was zoekend naar grip tussen de losse keien soms.
Met een BOB was het te doen omdat het wieltje in het spoor blijft maar met twee wielen kun je veel moeilijker een redelijk vlak stuk uitzoeken.
Bekijk het op de reis zelf of het kan voor beide zoniet dan een plan B bedenken.
Het lijkt mij nogal moeilijk, want ik heb toen mijn fiets over stukken moeten slepen en door de sneeuw moeten sjouwen. Het was al wel in 1997, mogelijk dat het er nu anders uit ziet. De afdaling naar Fläm viel mee.

Het is wel een waanzinnig mooie omgeving.

Afbeelding

zie ook

http://luddo.freehostia.com/Norway97/norway97.htm


groet

Luddo
Ik was er op 5 augustus 2006 komend vanuit Voss en schreef toen in mijn verslag:

"Ik heb net even tijd om te ontbijten, want ik wil de vroege trein halen van Upsete naar Myrdal. Om van Mjofjell bij de Rallarvegen te komen moet je namelijk de berg over en hier is geen weggetje, je bent verplicht om dit kleine stukje van 5km met de trein door de tunnel te gaan (80 Nkr).

Meteen vanuit de jeugdherberg is het al raak, het asfalt houdt hier op en je vervolgt de route over gravel en bergweg. Vanaf hier dus al helemaal geen auto’s meer en zo kom je op de Rallarvegen.Dit is de oude weg die 100 jaar geleden gebruikt werd om het treinspoor alhier aan te leggen (traject Voss-Finse-Geilo). Toen het spoor eenmaal in gebruik werd genomen, was de weg niet meer nodig en werd het ook niet meer onderhouden. Daardoor was het al snel niet meer in berijdbaar door auto’s en is dit traject inmiddels gecultiveerd als fietsroute. Wel is het handig als je een ATB hebt of in iedere geval een stevige trekkingsfiets, want met een racefiets zal je in de problemen geraken.

Het is een prachtige route in het Noorse hooggebergte (800-1400m) met schitterende panorama’s en gletsjers om je heen. Op zich is het niet al te zwaar, want vanaf Myrdal zit je al op 800m hoogte, dus hoef je niet zoveel meer te klimmen.Ik geniet met volle teugen van de omgeving en vooral ook van het fietsen zelf. Het is heerlijk om over onverharde paden te fietsen, hier en daar moet je wel even van de fiets, maar het hele stuk kan ik fietsend afleggen. Wel is het een populaire route voor dagjesmensen die allemaal juist de andere kant opfietsen omdat dat minder zwaar is, meer afdalen. Er zijn dan ook honderden tegenliggers vandaag, allemaal dagjesmensen met vnl. gehuurde fietsen, van mijn kant komen er maar een handjevol fietsers.

Ondanks de drukte is het fietsen van de Rallarvegen al meteen een hoogtepunt deze vakantie en uiteindelijk leg ik het hele traject al in 1 dag af en kom ik ’s-avonds in Geilo aan waar Rutger al de tent heeft opgezet op de plaatselijke camping."


Ik ben ook mensen met fietskar met kinderen erin tegengekomen, ik kreeg de indruk dat het allemaal goed ging, want er lag toen helemaal geen sneeuw.

Wanneer ga je Claar?
We gaan in augustus/september naar Noorwegen. Onze zoon is drie en kan opzich wel tegen een stootje. Hobbels onderweg vindt hij meestal alleen maar leuk, behalve als hij slaapt...

We gaan het zien, laten het afhangen van onze zin en het weer en zullen ter plaatse nog eens navragen.

Bedankt voor alle tips!
De rallarvegen is een keienpad die voor sommige mountainbikers zonder bagage geschikt zou kunnen zijn. Ook zijn er afgronden zonder afrastering, althans in het jaar 2.000. Kortom: het is een prima wandelroute in een zeer mooie omgeving met hutten onderweg, ik beschouw het niet als fietsroute.
De laatste keer dat ik er was is bijna veertig jaar gelden, dus dat is niet noodzakelijk nog erg relevant, helaas. Op de meeste kinderkarren kun je wel 50 of zelfs 60 mm Big Apple banden monteren. Die zijn niet alleen sneller dan wat er normaal standaard op zit, maar veren ook veel beter.
Wim
recent was ik nog op de Rallarvegen. Er waren nog 15 sneeuwvelden waar je je fiets door heen moest trekken. Over die sneeuw hoef je je niet druk te maken met die kar. Wel over de afdalingen, zeker ook richting Flam bij slecht weer, regen zoals wij moesten afdalen. En sluit me dan ook aan bij bovenstaand bericht. De situatie is nog steeds zo. Het was een mooie tocht, maar wel een enorme glibberpartij naar beneden over smalle keiige paden.
hopelijk zijn in augustus de weergoden beter gezind dan tot nog toe in de maand juli. Goeie reis vast!