Additionally, paste this code immediately after the opening tag: over de Alpen van KLagenfurt naar Udine? - Forum Wereldfietser

over de Alpen van KLagenfurt naar Udine?

Wij waren van plan om van het fietsweb ring 4 te fietsen, maar deze is nog in ontwikkeling.
Nu hebben we het plan om via Maribor naar Klagenfurt te fietsen en van daaruit door te steken naar Udine { Italié]. De vraag is: is er een redelijke Alpenpas vanaf Klagenfurt / Spittal wat betreft hellingspercentage en verkeersdrukte? Of is het beter om de trein te nemen van Klagenfurt naar Udine?
Ik denk dat de route via de Seeberg Sattel naar Slovenië niet al te zwaar is.
Bijv via deze route: http://www.bikemap.net/route/240830

De wegen in Slovenië zijn mooi en relatief rustig. Heb de Seeberg Sattel niet zelf gefietst dus ik kan niet beoordelen wat de verkeersdrukte is. Via Bled naar Bohinska Bistrica, waar je een 2e col evt. kunt vermijden door een stukje de trein te nemen naar Podbro. Ik heb een deel van deze route in omgekeerde richting gefietst vanuit Italië over de Sella Nevea, via Bled naar Villach over de Wurzenpass. Die pas is vanuit Villach echter vrij steil denk ik.
"Wurzenpass. Die pas is vanuit Villach echter vrij steil denk ik."

Dat is nog eens een understatement Minko! Ik heb die pas in 1997 vanuit Villach gefietst op een racefiets zonder bagage. Het is daar dat het definitieve besluit viel om toch maar eens een triple aan te schaffen na er 2x afgeweest te zijn. Zo uit mijn blote hoofd: Zes kilometer lang (of iets minder) waarvan een aanloop van 10% en dan 2 stukken extreem steil van 300m en 800m die 18% gemiddeld zijn met uitschieters boven de 20%. De pas was ook nog eens erg druk met stinkend vrachtverkeer, maar nu gaat het meeste verkeer geloof ik door een vrij nieuwe autobaantunnel onder het Karawanken massief.
Luc
opdefiets schreef:"Wurzenpass. Die pas is vanuit Villach echter vrij steil denk ik."

Dat is nog eens een understatement Minko! Ik heb die pas in 1997 vanuit Villach gefietst op een racefiets zonder bagage. Het is daar dat het definitieve besluit viel om toch maar eens een triple aan te schaffen na er 2x afgeweest te zijn. Zo uit mijn blote hoofd: Zes kilometer lang (of iets minder) waarvan een aanloop van 10% en dan 2 stukken extreem steil van 300m en 800m die 18% gemiddeld zijn met uitschieters boven de 20%. De pas was ook nog eens erg druk met stinkend vrachtverkeer, maar nu gaat het meeste verkeer geloof ik door een vrij nieuwe autobaantunnel onder het Karawanken massief.
Luc
De Seeberg Sattel is een mooie pas met niet veel verkeer en de zwaarte viel mee. Ik heb deze pas echter wel andersom gedaan: van Slovenie naar Oostenrijk. Bezoek onderweg Sittersdorf!
Die Wurzenpas is idd al eens eerder op dit forum ter sprake gekomen: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5429

Afbeelding

Wat me ook een mooie omweg lijkt is vlak vóór de Seeberg pas linksaf over de Paulitschsattel naar Logarska Dolina, naar men zegt het mooiste dal van Slovenië. Is wel wat zwaarder dan via de 210 naar Kranj.

Afbeelding
opdefiets schreef:"Wurzenpass. Die pas is vanuit Villach echter vrij steil denk ik."

Dat is nog eens een understatement Minko! Ik heb die pas in 1997 vanuit Villach gefietst op een racefiets zonder bagage. Het is daar dat het definitieve besluit viel om toch maar eens een triple aan te schaffen na er 2x afgeweest te zijn. Zo uit mijn blote hoofd: Zes kilometer lang (of iets minder) waarvan een aanloop van 10% en dan 2 stukken extreem steil van 300m en 800m die 18% gemiddeld zijn met uitschieters boven de 20%. De pas was ook nog eens erg druk met stinkend vrachtverkeer, maar nu gaat het meeste verkeer geloof ik door een vrij nieuwe autobaantunnel onder het Karawanken massief.
Luc
Toen wij (4m+4v) deze pas in 2000 fietsten was deze niet druk (nl verboden voor vrachtverkeer). Het was onze 1e dag fietsen met bepakking ooit en we zijn toch echt bovengekomen. Ja, wel erg steil. Een paar stukjes lopen dus, niet van harte, maar wat zou dat. Het is weer een ervaring rijker zou ik zeggen. Wat ik wil zeggen is dat je er als een berg tegenop kunt zien, maar dat je er altijd wel op komt, als je maar de tijd neemt.

Ik wil daar nog aan toevoegen dat de vervolgweg (pas op 1.611m) langs de mooie nationale berg Triglav richting Bovec hartstikke mooi is en veel minder steil dan die verder nogal saaie Wurzenpas.
willem.megens schreef: Ik wil daar nog aan toevoegen dat de vervolgweg (pas op 1.611m) langs de mooie nationale berg Triglav richting Bovec hartstikke mooi is en veel minder steil dan die verder nogal saaie Wurzenpas.
Was die Vrsic pas niet zwaar? Als je het profiel bekijkt is die nog lastiger dan de Wurzenpas. Ik ben er met de ligfiets maar omheen gereden :wink:
http://www.climbbybike.com/climb.asp?Co ... ainID=7225
Ha! Je hebt weer eens gelijk. Is inderdaad een km of 5 best zwaar. Maar omdat de pas mooi is, zeker de laatste paar km, merk je er niet zoveel van. In mijn herinnering (maar wat is dat waard) was het niet al te lastig... :roll:
Was die Vrsic pas niet zwaar?
Mooie klim, op sommige stukken misschien even doorbijten, maar niet een pas om voor af te stappen. Gewoon rustig doorpeddelen en je komt "vanzelf" boven.
En daarna de afdaling door de Soca vallei is lonend!

Anneke
Bedankt voor alle tips en informatie.
Ons voorlopige plan is om Alpen te passeren door de fiets in Klagenfurt op de trein te zetten.
Aan de Italiaanse kant van de Drau-route is een mogelijkheid om af te zakken naar Bressanone; richting Verona zien we dan op de kaart alleen autowegen die zich tussen de bergen door slingeren, dus verwachten we weinig rustige wegen.
In Slovenië zien we tussen Maribor en Dravograd een slechte weg met hellingen van 15 tot 18%.
We nemen dus 2 maal de trein onderweg, iets aan de voorzichtige kant misschien. Ik ben benieuwd, waarde uiteindelijke route nummer 4 van het fietsweb langs zal gaan.
Met fietsgroet