Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstechniek dochter - Forum Wereldfietser

Fietstechniek dochter

Dag,

Voor mijn 8-jarige dochter heb ik een tweedehands Giant met 21 versnellingen gekocht, omdat we willen fietsen in Frankrijk.

Nu heeft mijn dochter de gewoonte om voortdurend uit het zadel te komen. Dat doet ze op haar roze romantische geen versnellingen meisjesfiets, maar ook op haar stoere Giant. Ze staat meer op de pedalen dan dat ze op het zadel zit.

Weet iemand waar dat aan kan liggen? Is het iets dat je kunt verhelpen door de verhoudingen van zadel en stuur te veranderen? Of is het iets dat nu eenmaal bij mijn dochter hoort. Het lijkt me dat ze veel energie verliest door zo heen en weer te zwabberen, bovendien vind ik het veiliger als ze gewoon met haar billen op het zadel zit.

Graag tips,

Groet,

Erni
Wat zegt ze zelf wanneer je het haar vraagt?
Bij mij komt een beeld op van een te grote fiets voor een klein meisje. Wanneer dat het geval is dan schuift ze steeds van links naar rechts over haar zadel en ik kan me voorstellen dat ze daarom liever staand fietst. Misschien heb je ooit eens een fiets voor haar op de groei gekocht waardoor ze deze methode van fietsen zich eigen heeft gemaakt?
Wat apart. Ik geef mountainbiketraining aan kinderen en we moeten juist heel veel aandacht besteden om ze 'uit het zadel' te krijgen, al helemaal met opstappen. Omdat kinderen tegenwoordige allemaal leren fietsen met (die levensgevaarlijke) steunwieltjes, missen ze de behendigheid (motorische achterstand) om staand op te stappen, of te fietsen.
Jouw dochter heeft dat gelukkig niet. :wink: Staand fietsen kan te maken hebben met dat de fiets of het verzet te zwaar is: ga maar na, als je zelf staand fietst schakel je meestal een tandje op en als je weer gaat zitten een tandje terug. Aandacht besteden aan goed leren schakelen zou een optie kunnen zijn. Als je samen met haar fietst, geef dan ook regelmatig aan wanneer ze zwaarder of lichter moet schakelen. Kinderen zijn soms ook geneigd om met de wind mee, of de helling af veel te licht (snel) te blijven trappen.
Succes met de 'training'.
:lol:
Ik deed dat ook vaak vroeger, en toch is het allemaal goed gekomen :D
Als het dus niet aan één van de bovenvermelde problemen ligt (te grote fiets, etc...), is er denk ik niets om je zorgen over te maken.
Tegenwoordig sta ik trouwens ook nog vaker dan de gemiddelde fietser op de pedalen (neen, niet als ik klim); die andere houding voelt gewoon goed aan, alles ff in een andere hoek trekken :P .
Zie de website www.fietsenmetkinderen.info.
Of vraag het aan Theo Jorna.

Groeten,

Rutger
Iris-in-Zwolle schreef:. Kinderen zijn soms ook geneigd om met de wind mee, of de helling af veel te licht (snel) te blijven trappen.
Succes met de 'training'.
:lol:
Te licht is niet zo erg voor kinderen of pubers of zelfs volwassennen. Wel te zwaar trappen zou schade aan je knieen kunnen veroorzaken.

Rutger
Rutger schreef:Te licht is niet zo erg voor kinderen of pubers of zelfs volwassennen. Wel te zwaar trappen zou schade aan je knieen kunnen veroorzaken.
Ik bedoel ook veel te licht, dus 'als een dolle zitten trappen'. Je hebt dan geen grip meer op je fiets en het is veel te vermoeiend, dus als je toe wilt naar langere afstanden kan je beter in een regelmatig tempo trappen: steeds hetzelfde aantal trapomwentelingen (is dat wel een woord?) per seconde. Dan houd je het het langst vol. Betekent dus wel regelmatig schakelen.
:lol:
Erni schreef:Dag,

Voor mijn 8-jarige dochter heb ik een tweedehands Giant met 21 versnellingen gekocht, omdat we willen fietsen in Frankrijk.

Erni
Ik zou een meisje van 8 jaar niet laten fietsen met zo veel versnellingen. Dat is niet goed voor haar spierontwikkeling en ze kan last krijgen van haar knieen in de toekomst. Ze moet nu ook niet te veel klimmen. Routes van rond de 30 kilometer met af en toe een klein heuveltje lijken mij wel het maxiumum voor die leeftijd. Natuurlijk wil ze stoer doen, maar raadpleeg dus deskundigen als fietsenmetkinderen.info. Het gaat niet om wat jij wil, maar wat verstanding is.

Rutger
Dag,

Ik heb juist een Giant met 21 versnellingen gekocht omdat die in diverse forums naar voren kwam als goede fiets voor als je op vakantie wil met kinderen. De fiets waar mijn dochter normaal op fietst heeft nu eenmaal geen versnellingen. Overigens vind ze de fiets helemaal niet stoer want hij is zwart en dat is iets voor jongens :-) De fiets is op maat, dus niet op de groei gekocht, wel zadel wat lager gezet omdat mevrouw relatief korte beentjes heeft ten opzichte van haar rug (scheelt anderhalve kledingmaat).
Wij hebben deze fiets juist gekocht omdat we voorzichtig met haar willen zijn.

Als ik kijk naar haar houding, dan kan ze makkelijk bij de pedalen komen zonder dat ze heen en weer hoeft te schuiven met haar billen en zit ze ook niet te ver gestrekt naar voren. Misschien hebben jullie tips over hoe een ideale houding er uit zou moeten zien?

Afgelopen weekend geoefend in de Schoorlse duinen met wat lichte heuveltjes en daar bleek dat versnellingen toch wel erg handig zijn. We gaan geen ellenlange fietstochten maken. Het idee is ergens landen op een camping in Frankrijk en van daaruit regelmatig relatief korte fietstochten maken. We zoeken gebieden uit waar het relatief vlak is, bijvoorbeeld het Loire gebied of misschien de Morvan of Normandië.

Schakelen doet mijn dochter goed en dat snapt ze ook. Het is niet zo dat ze alle versnellingen gebruikt. Voor alleen middenblad en dan wat variatie daarop. Het lijkt meer alsof ze het wel prettig vindt om te staan op de pedalen. Zelf zegt ze dat het automatisch gaat. Ze lijkt ons goed bij te kunnen houden (we gaan niet hard want 2 zoons in aanhangkar) en als een helling echt steil voor haar is, stapt ze af en gaat ze een stukje lopen.

Heb zitten denken of we wellicht een ander (meisjes-)zadel voor haar moeten kopen. Nu zit er zo'n smal geval op.

Hoor graag van jullie,

Groet,

Erni
Een smal zadel is in het algemeen beter, zeker als het smal is aan de voorkant. Dan schuren de benen minder. Staan bij het klimmen is zeker geen probleem, het is eerder een kwestie van voorkeur.
Ik zie helemaal geen problemen die Rutger schetst. De meningen omtrent belastingen voor kinderen lopen sterk uiteen, m.n. in GB fietsen er verschillende rond die met 10 jaar al 200km tochten rijden. En dit nog heel erg leuk vinden ook.
De meningen omtrent belastingen voor kinderen lopen sterk uiteen, m.n. in GB fietsen er verschillende rond die met 10 jaar al 200km tochten rijden. En dit nog heel erg leuk vinden ook.
Doe ff normaal zeg!
Spinnetje schreef:
De meningen omtrent belastingen voor kinderen lopen sterk uiteen, m.n. in GB fietsen er verschillende rond die met 10 jaar al 200km tochten rijden. En dit nog heel erg leuk vinden ook.
Doe ff normaal zeg!
De vraag is dan wat normaal is. Het hangt iig van het kind af. Een vaste grens kun je niet trekken wat wel of niet kan. Ik geef een praktijkvoorbeeld dat elders kennelijk kan. Landsgrenzen zijn er om overheen te kijken.
Ivo Miesen schreef:
Spinnetje schreef:
De meningen omtrent belastingen voor kinderen lopen sterk uiteen, m.n. in GB fietsen er verschillende rond die met 10 jaar al 200km tochten rijden. En dit nog heel erg leuk vinden ook.
Doe ff normaal zeg!
De vraag is dan wat normaal is. Het hangt iig van het kind af. Een vaste grens kun je niet trekken wat wel of niet kan. Ik geef een praktijkvoorbeeld dat elders kennelijk kan. Landsgrenzen zijn er om overheen te kijken.
Verantwoord omgaan met je lichaam is normaal. En is er al onderzoek gedaan naar klachten van volwassenen die in hun jeugd per se van hun ouders zo veel moesten fietsen (omdat hun ouders het graag wilden). Ik mis eigenlijk de mening van "de dochter" in dit verhaal. Ik schets verder geen problemen. Ik probeer alleen wat advies te geven. Aan een belangrijke bron als fietsenmetkinderen.info (mensen met ervaring) wordt totaal niet bij stilgestaan. Knieproblemen? Voorkomen is beter dan genezen toch. Bij wielrennen zijn volgens mij nog steeds fietsen met versnellingen verboden op 8-jarige leeftijd.

Rutger
Rutger schreef:. Bij wielrennen zijn volgens mij nog steeds fietsen met versnellingen verboden op 8-jarige leeftijd.
Dit heeft echter niet te maken met de voorkoming van knieklachten. Ik heb Merckx eens horen vertellen dat dit meer had te maken met het leren trappen op verschillende zwaartes. Regelmatig wordt deze regel ook weer aangepast. Wat wel steeds blijft is een maximaal verzet voor jeugdrenners. Daar moet je dan idd naar kijken en voorkomen dat de fiets van een kind verzetten voor volwassenen heeft.
Om terug te komen op de originele vraag, regelmatig staand fietsen zorgt ervoor dat de lichamelijke belasting anders wordt, andere spieren worden het zwaarst belast. Voor de spierontwikkeling zie ik (als geïnteresseerde leek) hierin alleen maar voordelen. Het staand omhoog dansen op een niet te zwaar verzet is iig niet zo problematisch als zittend in een zwaar verzet omhoog stoempen.
Ivo Miesen schreef:
Rutger schreef:. Bij wielrennen zijn volgens mij nog steeds fietsen met versnellingen verboden op 8-jarige leeftijd.
Dit heeft echter niet te maken met de voorkoming van knieklachten. Ik heb Merckx eens horen vertellen dat dit meer had te maken met het leren trappen op verschillende zwaartes.
En het voorkomt dat al die enthousiaste vaders 11-speed carbon groepen voor hun zoontje/dochtertje gaan kopen en de andere kinderen er ook om gaan zeuren! :D
De vraag is dan wat normaal is. Het hangt iig van het kind af. Een vaste grens kun je niet trekken wat wel of niet kan. Ik geef een praktijkvoorbeeld dat elders kennelijk kan. Landsgrenzen zijn er om overheen te kijken.
Spinnetje schreef:
De meningen omtrent belastingen voor kinderen lopen sterk uiteen, m.n. in GB fietsen er verschillende rond die met 10 jaar al 200km tochten rijden. En dit nog heel erg leuk vinden ook.
Doe ff normaal zeg!
De vraag is dan wat normaal is. Het hangt iig van het kind af. Een vaste grens kun je niet trekken wat wel of niet kan. Ik geef een praktijkvoorbeeld dat elders kennelijk kan. Landsgrenzen zijn er om overheen te kijken.


Ik zeg:
Advies- en Meldpunt Kindermishandeling Landelijk nummer: 0900 - 123 123 0 (€ 0,05 p.m.)
De vraag is dan wat normaal is. Het hangt iig van het kind af. Een vaste grens kun je niet trekken wat wel of niet kan. Ik geef een praktijkvoorbeeld dat elders kennelijk kan. Landsgrenzen zijn er om overheen te kijken.
Over sommige landsgrenzen mogen ze zelfs 12 per dag in een fabriek werken of erger..

Maar on da topic:

Een paar fietstochtjes met je kind in Frankrijk lijkt mij geen probleem. Ik kan alleen zelf vertellen hoe dat ging als 10-jarige. Nou dat ging best, alleen was ik heel slecht in schakelen (dit was in het pre-index-tijdperk). Ketting liep er steeds af maar ja daar heb je ouders voor. Staan op de pedalen heb ik afgeleerd door hard op de stang te vallen van mijn drie-versnellings jongensracefietsje. Ik zou ook scherp zijn bij de afdalingen, ik had zelf geen benul van controle en wilde alleen zo hard mogelijk.
Maar hou het leuk. Gewoon lekker speels niet te veel 'zeuren' over fietstechniek..Als je nog een paar jaar wacht, fietst je dochter je waarschijnlijk met gemak voorbij.

Enne ik zou je vraag idd op de fietsenmetkinderen.info site stellen. Legio deskundigen daar. Kijk anders eens op deze site: http://www.opfietsvakantie.nl

groet Marieke
Op fietsenmetkinderen wordt vaak gesteld dat drie voorbladen weinig zin heeft, omdat kleine kinderen niet goed weten hoe ze daar mee om moeten gaan. Ik weet ook dat Islabikes daarom haar fietsen met één enkel voorblad uitrust. En zo heeft mijn dochter van bijna zeven een fiets met zeven versnellingen. Dat is ook voldoende omdat we voorlopig toch geen uitgebreid klimwerk gaan doen.

Wel vraag ik me af vanaf welke leeftijd je dan wel naar meerdere voorbladen gaat.
Hmmm... ik herken mijzelf toch echt niet in het beeld van een ambitieuze moeder die wil dat dochterlief een wielrencrack wordt en daarom haar arme knietjes voortijdig aan gort gaat helpen. Dochter meldt zelf dat ze het gezellig vindt om met het hele gezin te fietsen (als er tenminste wel ergens onderweg een ijsje wordt gegeten) en dat ze er vrolijk van wordt. Ze stapt zelf op om rondjes te fietsen. Dus Rutger, dank voor je waarschuwing, maar ik geloof niet dat je je zorgen hoeft te maken :)

Reden dat ik post op dit forum is omdat ik de mensen die hier komen zie als zeer ervaren fietsers die uit de praktijk weten wat je tegen kunt komen op de fiets. Ik realiseer me dat een wereldreis per tweewieler iets anders is dan leuke dagtochtjes van maximaal 30 kilometer. Marieke, ik zal zeker op de door jou voorgestelde sites over fietsen met kinderen gaan kijken.

Dank jullie wel voor het meedenken en de kritische noten.

Veel fietsplezier,

Groet,

Erni
Fijne vakantie 8) . Want niets lijkt me zo leuk als jouw enthousiasme voor iets overbrengen op je kinderen. :lol: