Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe speling op kabels Rohloff verhelpen - Forum Wereldfietser

Hoe speling op kabels Rohloff verhelpen

Hallo,

Ik heb een fiets met Rohloff waarbij ik de ketting handmatig met behulp van padden moet naspannen. Ik heb er iets van 9.500km mee gereden.

Omdat er al veel rek in zat, heb ik de ketting iets ingekort. Nu blijkt echter dat de twee kabels, met name de onderste, erg slap hangen, zeker richting de 14e versnelling. Niet verwonderlijk nu ze elk opeens een cm meer speling hebben.

Nu las ik in het instructieboekje dat ik de kabels weer op spanning kan brengen door de twee stelschroeven van de buitenkabelstuitnokken strakker te draaien. Iets dergelijks staat ook op http://www.avaghon.nl/rohloff.htm.

Echter, in- of uitschroeven van die stelschroeven helpt niet: de kabels blijven te slap en het schakelen blijft veel speling houden.

Doe ik iets verkeerd? Of kan het zijn dat de kabels zijn uitgerekt?

P.S. Nu ik er zo over nadenk, kan het wel eens zo zijn dat de kabels zijn uitgerekt doordat ik bij het verschuiven van de padden (a.g.v. kettingrek) niet ook de stelschroeven heb 'uitgedraaid'.
willem.megens schreef:Hallo,

Ik heb een fiets met Rohloff waarbij ik de ketting handmatig met behulp van padden moet naspannen. Ik heb er iets van 9.500km mee gereden.

Omdat er al veel rek in zat, heb ik de ketting iets ingekort.
Wat kost een nieuwe ketting?
Wat kost een nieuw Rohloff tandwiel
Wat vindt het Rohloff tandwiel van de mishandeling met een versleten ketting?

Nu blijkt echter dat de twee kabels, met name de onderste, erg slap hangen, zeker richting de 14e versnelling. Niet verwonderlijk nu ze elk opeens een cm meer speling hebben.

Nu las ik in het instructieboekje dat ik de kabels weer op spanning kan brengen door de twee stelschroeven van de buitenkabelstuitnokken strakker te draaien. Iets dergelijks staat ook op http://www.avaghon.nl/rohloff.htm.

Echter, in- of uitschroeven van die stelschroeven helpt niet: de kabels blijven te slap en het schakelen blijft veel speling houden.
Het zou toch moeten opvallen dat de ene kant opdraaien een ander effect geeft op de kabelspanning dan de andere kant opdraaien.
Doe ik iets verkeerd? Of kan het zijn dat de kabels zijn uitgerekt?

P.S. Nu ik er zo over nadenk, kan het wel eens zo zijn dat de kabels zijn uitgerekt doordat ik bij het verschuiven van de padden (a.g.v. kettingrek) niet ook de stelschroeven heb 'uitgedraaid'.

Die kabels rekken niet, ze breken eerst.
Lopen de kabels soms horizontaal langs de achtervork? Dan is er meer speling op gekomen omdat je het wiel naar voren gezet hebt, waardoor de naaf dichter in de buurt van de kabelstoppers/stelschroeven is gekomen. Als de kabelschroeven niet voldoende stelweg hebben om dit te compenseren zou je de kabels iets kunnen inkorten. Maar het lijkt mij verstandiger om €10 aan een nieuwe ketting uit te geven waardoor je het wiel weer op de oude positie kunt zetten
Okay. Dan dus elke 3.000km een nieuwe ketting erop vanwege de rek.
willem.megens schreef:Okay. Dan dus elke 3.000km een nieuwe ketting erop vanwege de rek.
Waarom meet je de slijtage niet gewoon? Met lineaal, schuifmaat, spijker in de muur of caliber? Dan weet je het echt en hou je automatisch rekening met mooi en lelijk weer, makkelijke en moellijke kilometers, slechte en betere kettingen etc
wat voor ketting heb je? Zeker een schimano.

als je een rohloff ketting koopt ben je wel 45 euro armer, maar daar fiets je wel 25000km mee.

mario
mario schreef:wat voor ketting heb je? Zeker een schimano.

als je een rohloff ketting koopt ben je wel 45 euro armer, maar daar fiets je wel 25000km mee.

mario
Waarvan 20.000 km in de fietstas?
Heeft een een Rohloff kettting dan geen rek?
willem.megens schreef:Heeft een een Rohloff kettting dan geen rek?
Nee, absoluut niet :roll: :wink: :lol: :shock: :evil: :?: :cry: :oops:
Leon schreef:
willem.megens schreef:Heeft een een Rohloff kettting dan geen rek?
Nee, absoluut niet :roll: :wink: :lol: :shock: :evil: :?: :cry: :oops:
Rek is een verlenging door elastische of plastische vervorming

Een (Rohloff) ketting rekt uiteraard iets als je er een belasting opzet (elastische vervorming)

Het materiaal is echter zo sterk dat blijvende verlenging niet te verwachten is.

Bij gebruik echter zullen de draaipunten inslijten, waardoor de speling op de pennen toeneemt en de kettinglengte toeneemt. Bij een hoogwaardige ketting verloopt dat proces duidelijk minder snel dan bij een op het oog identieke ketting vervaardigd uit gestolde chineese bagger