Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beugelslot: hoe lang: 23 of 30 cm? - Forum Wereldfietser

Beugelslot: hoe lang: 23 of 30 cm?

Ik wil een abus beugelslot kopen, maar ik vraag me af wat de handigste lengte is (binnenmaat van de beugel). Heb je met 23 cm binnenlengte voldoende reikweidte om de fiets aan de 'vaste wereld' vast te maken? Want 30 cm is errrg lang om aan je frame te vervoeren. En weegt weer wat meer ook.
Luc.
De 'vaste wereld' is elders niet anders dan thuis, misschien wat meer bomen en wat minder lantaarnpalen..... :wink: Omdat ik zelf nooit ver of lang bij mijn fiets weg ben, gebruik ik een kabelslot - ben je veel flexibeler mee.
:lol:
lvdb1956 schreef:Ik wil een abus beugelslot kopen, maar ik vraag me af wat de handigste lengte is (binnenmaat van de beugel). Heb je met 23 cm binnenlengte voldoende reikweidte om de fiets aan de 'vaste wereld' vast te maken? Want 30 cm is errrg lang om aan je frame te vervoeren. En weegt weer wat meer ook.
Luc.
Ik zweer bij de (90 cm versie van de) Abus Bordo. Weliswaar geen beugelslot, maar uitermate degelijk en je kan je fiets aan verkeersbordpalen, dunne bomen, etc. vastmaken. Eenvoudig aan je frame te bevestigen op de plaats van je derde bidon, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... rdo#p68726.

Gerd
Heb er eentje van 23 cm, dat volstaat zeker om de fiets met de bovenbuis aan allerhande straatmeubilair te koppelen.

Heb je uitvalnaven, wil je misschien de beugel door bagagedrager en achterwiel steken, en dan om een paaltje leggen. Een langer slot geeft iemand met lange vingers wel meer mogelijkheden om het te manipuleren.

Overigens is een paal geen garantie; eens was mijn fiets én de paal weg. Er werd een kermis opgebouwd en die paal moest plaats ruimen voor een of andere attractie. Fiets stond wat verderop tegen een muur, blijkbaar is (in België) zo'n verkeersbord amper verankerd.
Ik gebruik de Red Chain van Weissenfels. Dat is een gehard stalen ketting die in verschillende lengtes en diktes (sterkte) te koop is. Voor uitgebreide informatie kijk op de site van de Fietsersbond http://www.enfb.nl/ Ga naar vraagbaak -> fietsonderdelen -> sloten. Daar staat heel veel informatie over sloten en testresultaten.
Ronald van der Perk schreef:Ik gebruik de Red Chain van Weissenfels. Dat is een gehard stalen ketting die in verschillende lengtes en diktes (sterkte) te koop is. Voor uitgebreide informatie kijk op de site van de Fietsersbond http://www.enfb.nl/ Ga naar vraagbaak -> fietsonderdelen -> sloten. Daar staat heel veel informatie over sloten en testresultaten.
Heel goede tip. Zo kwam ik aan mijn Yellow Chain van datzelde merk. Het bleek voldoende om mijn vouwfiets van 25 jaar oud in Amsterdam te gebruiken :D
Een ketting vind ik op vakantie ook handiger dan een beugel. je kunt hem overal inproppen; mijn frame is gereserveerd voor bidonhouders plus diverse inhoud.
Leon
Met dank voor de reacties.
Het is een Abus Granit X plus beugelslot geworden van 30 cm dat op een Tubus Locc achterdrager gemonteerd is. Zo kunnen op reis ook twee fietsen beveiligd worden. Het zit rammelvast, en is goed te gebruiken. Weegt 1650 gr.
Ik heb ook nog een Abus Expedition chain (als 'lichtgewicht'-slot ... ongeveer 1000 gr) die goed uit de test van de fietsersbond kwam.
Luc.
ik heb ene Abus (ketting) die als allerbeste met overmacht.... uit de TNO test v/d fietsersbond kwam.
Kan hem net mooi om de zadelpen heen draaien zonder dat ik er last van heb. Met de langste van die serie kun je de fiets bijna overal vastzetten en zoals eerder vermeld is, veel flexibeler dan met een beugelslot.