Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luchtjes (door vocht) hoe kom ik er af ... - Forum Wereldfietser

Luchtjes (door vocht) hoe kom ik er af ...

Hallo allemaal,

Vorige week na de Offroad tocht gezeten op een terras kwam bij iedereen de vraag 'Hoe krijg ik die geur van mijn schoenen ??'

Bijna alles wat vrijdag vochtig was geworden, was dat zondag nog ... geen wonder met 100% luchtvochtigheid. Maar zaken als schoenen, onderzijde van je matje, zadel, petje, regenjas en niet te vergeten ruby-tec handdoek zijn een feest voor bacterien... en de 25°C maakte de situatie niet beter.

Behalve boze gezichten op het terras en in de trein schik ik zelf ook als ik op maandag terug van mijn werk het huis binnen stap (mijn schoenen stonden nog in de hal) .... Hoe kom ik van die bacterien af? Vrieskist, Zon, Wind, Kookwas ik heb verschillende dingen geprobeerd maar ben eigenlijk op zoek naar de ultieme truc van grootmoeder ... Want schoenen/regenjas willen echt niet in de kookwas, en bij het eerste drupje vocht is het meteen weer raak/stank.

Wouter (mede namens de overige offroad ploeg)

P.S. Iemand ervaring met geurvretende spray's zoals in booling centers & ski-verhuur worden gebruikt ?
Pathfinder_II schreef:schoenen ... b]Hoe kom ik van die bacterien af?[/b]
Schoenen kun je alleen maar drogen, niet is de zon maar wel vooral lang genoeg totdat ze 100% droog zijn. Dan heeft 99,9(999?)% van de bacteriën het loodje gelegd.
Ik weet niet of je sokken in de schoenen draagt, want dat helpt ook. Sokken zijn een uitwasbare voering voor schoenen :D
Binnenzooltjes vervangen kan natuurlijk wel.
Leon
In een plastic zak doen, en dan in de diepvries -18 graden, schijnt te helpen.
:lol: Stonk je Wouter? :lol:

Kan je je schoenen niet wassen in de wasmachine?
Zou de centrifugeer-functie wel even uit zetten. Anders hebben de buren vijf huizen verderop weer van iets anders last. :wink: En daarna in de zon en wind drogen. Tis er nu mooi weer voor.
Die schoenen dat is ook niet het meest vervelende ... die staan in de wind in de zon te drogen en dan is de lucht (tijdelijk) weg. Daarvan gaat dus kennelijk 95% van de bacterien dood. Regenjas, onderkant Exped en zadel vind ik vervelender. Zeker met het idee dat ze straks in Noorwegen misschien mijn 'vochtige' tent gaan veroveren :?

Waar ik op aas is een mogelijkheid om 100% procent uit te moorden zodat niet bij het eerste het beste miezerbuitje alles opnieuw stinkt. Daarnaast moet ik kennelijk ook de voedingsbodem voor die beesten wegnemen :oops:

Invriezen van mijn Rubytec Handdoek heeft redelijk geholpen, na een week vrieskist had ik hem weer eens vochtig gemaakt en de geur kwam niet direct terug.

Wouter
Jack wassen met Tech Wash of wellicht zelfs bijv. shampoo... Wel extra goed uitspoelen uiteraard.
Matje kun je in de zon leggen met het ventiel wagenwijd open. Hebben Exped's geen anti-schimmelbehandeling gekregen?

Als dit niet werkt, kun je weer verder kijken.
Wouter,

Ik heb er veel ervaring met natte kampeerspullen, bijv. dit jaar erg veel regen gehad in Oregon en later ook in Tsjechië. Gelukkig herken ik desondanks de klachten zoals hiervoor beschreven niet.
Schoenen: ik doe ze van tijd tot tijd gewoon in de wasmachine, dat doe ik al vele jaren en dat gaat heel goed.
M.b.t. de overige kampeerspullen: niets nieuws onder de zon denk ik, immers iets wat jij vast ook altijd doet: na een fietsweekend/-vakantie thuis meteen alles uit de tassen, tent uithangen, slaapzak en matje uitrollen. Bij een tent heb je o.a. scheerlijnen die niet binnen een dag al droog zijn, dus laat ik alles vele vele dagen lekker uitdrogen.
Kunststof kleding plus handdoekjes wassen op 40 graden, maar ik denk dat je dit ook al doet.
Ik heb geen ervaring met invriezen dan wel gebruik van speciale technische wasmiddelen.

jim
Dettol. Antibacterieel middel.
Verkrijgbaar bij de drogist. Goedkoop.
Werkt prima tegen stinkende TEVA's en regenjacks.
Gewoon bij het koude handwasmiddel doen.
Schoenen gewoon even weken lijkt me.
succes.
niko
> Hoe krijg ik die geur van mijn schoenen ??'
De tips verschillen!

> onderzijde van je matje
Afborstelen met water met een normale hoeveelheid afwasmiddel. In shampoo zitten allerlei toevoegingen die niet alleen bedoeld zijn om te reinigen.

> petje
Wasmachine

> regenjas
Zie label.

> ruby-tec handdoek
Wassen op 60 graden doodt alle bacteriën itt wassen op 40 graden.

Groet,
Leon
Bedankt voor alle antwoorden. Het matje is redelijk geurvrij, petje & handoek zijn na 2 keer wassen acceptabel en de regenjas ondergaat nu een vip-behandeling inclusief impregneren.. Dus hoop ik dat er niemand last van me zal hebben op de Harskamperdennen.

Wouter
Met mijn hardloopkleren had ik dito problemen, terwijl ik ze op 40 graden waste (warmer vinden die vezels niet fijn....).

Ik kreeg een tip om juist kouder te gaan wassen en warempel bij 30 graden wordt mijn wasje weer oksel fris.... :wink:

Ik vond het eerst wat vreemd dat het zo beter zou zijn maar toch geprobeerd. Waarom? Misschien werken sommig middelen bij 30 graden wel iets minder snel maar daardoor wel langer (chemisch gezien een kT-effect....)?