Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf GPS - Forum Wereldfietser

Aanschaf GPS

165 berichten
Ik ben op zoek naar een GPS. Belangrijkste functies dat de route wordt opgeslagen en dat de GPS coordinaten van een al bestaande route makkelijk zijn te downloaden. Ik wil hem wel voor zowel fietsen en wandelen gaan gebruiken. Niet voor in de auto (ik heb geen rijbewijs).

Verder gewoon basisfuncties als hoogtemeter, snelheid en afgelegde afstand is natuurlijk een voorwaarde. Maar zit dat niet op elke GPS?

Liefst niet al te duur. Kan ik bijvoorbeeld met de Garmin Geko 201 goed op weg?

Dank voor alle info.

Rutger
Nee, Garmin Geko 201 werkt niet met digitaal kaartmateriaal en geeft geen routeaanwijzingen etc. Als je met GPS wilt beginnen is dat wel het eerste dat je wilt.

Het instapmodel voor op de fiets is de Etrex Legend hcx.
Zelf zou ik doorsparen voor de Dakota of de Oregon
Ik ben erg tevreden over mijn GPSMAP60Cx. Doet alles wat je wilt en is zuinig met energie.

Laat je anders eens voorlichten bij een GPS winkel. Een goede, vind ik, is waypoint in Notter. Ze hebben ook ergens nog een andere winkel.
Je kunt daar alle types zien, vasthouden en je krijgt goede voorlichting als je je wensen beschrijft.

En nee, ik heb geen connecties met deze winkel. Ik krijg hier niets voor (helaas :? )
HansvanderVeeke schreef:Ik ben erg tevreden over mijn GPSMAP60Cx. Doet alles wat je wilt en is zuinig met energie.
Klopt er zijn veel tevreden Map60 gebruikers. Nog niet zo lang geleden was dit het “beste” toestel. Maar het is inmiddels technisch echt ingehaald door de Oregon en Dakota. Ook in prijs.
De Dakota kost 279 en de map60Csx kost 315. Ter vergelijking heeft de Dakota echt meer rekenkracht en meer mogelijkheden dan de Map60 serie.
HansvanderVeeke schreef:Laat je anders eens voorlichten bij een GPS winkel. Een goede, vind ik, is waypoint in Notter. Ze hebben ook ergens nog een andere winkel.
Je kunt daar alle types zien, vasthouden en je krijgt goede voorlichting als je je wensen beschrijft.
Inderdaad helemaal mee eens ga naar Waypoit Notter, Moordrecht of Vessem.
catemaron schreef:Ter vergelijking heeft de Dakota echt meer rekenkracht en meer mogelijkheden dan de Map60 serie.
Wat zijn die extra mogelijkheden?
En hoe is het batterijverbruik van de dakota tov de GPSMAP60?

Update: Ik heb al even ge-googled: Met name voor geocachen lijkt dit een mooi apparaat, je hoeft geen papieren meer mee te nemen.
Enhet opgegeven batterijverbruik is hetzelfde.
Notter. Ik had er nog nog nooit van gehoord, maar Google Maps gaf me de juiste locatie. :D Helaas niet bij mij om de hoek, dus een beetje omslachtig om te gaan kijken. Ik denk ook dat jullie advies (waarvoor dank) en ervaringen een stuk betrouwbaarder zijn dan een verkoper.

Rutger
Die Dakota lijkt me de opvolger van de etrex serie. De specificaties zien er goed uit, de bediening is eenvoudiger mbv (een groter) aanraakscherm, mogelijkheden om 3D kaartjes weer te geven. Als ik mijn etrex zou willen vervangen dan zou ik deze denk ik overwegen. De iets duurdere 20 heeft bovenop de 10 een microSD kaart, barometrische hoogtemeter en kompas. Zaken die je niet perse nodig hebt, behalve misschien het externe geheugen, maar 850mb is in principe groot genoeg, tenzij je heel europa in één keer wilt laden. De barometrische hoogtemeter reageert wat sneller op de hoogte, maar is ook gevoeliger voor weersomslagen.
Rutger schreef:ervaringen een stuk betrouwbaarder zijn dan een verkoper.

Rutger
Rutger,

Naar mijn idee geldt dit niet voor Waypoint in Nottor. Mijn ervaring is dat ze daar juist wel erg goed op de hoogte zijn en een goed advies kunnen geven.
Toen we onlangs met de WF in Tsjechië fietsten waren er al 9 van de 25 deelnemers die met GPS fietsten.
Ikzelf gebruik naar volle tevredenheid de Etrex Legend Hcx. Voordelen: lage aanschafprijs, scherm goed afleesbaar (vind ik) en batterijen gaan lang mee (4 à 5 fietsdagen op 2 AA's). Nadelen: niet iedereen ervaart dit als een gebruiksvriendelijk en intuïtief apparaat.
Er was ook een Garmin Oregon in de groep: de gebruiker was tevreden over de gebruiksvriendelijkheid, maar vond het scherm minder goed afleesbaar en het batterijverbruik was fors (ik meen dat hij zo'n beetje elke dag de batterijen moest verwisselen). Een Oregon is ook fors in de prijs.
Zaken om rekening te houden als je een GPS aanschaft.

jim
De gecko is prima als je zonder kaart kan leven. Het is tenslotte een instap model die precies doet wat je in de eerste instantie beschreef. Zelf houdt ik het voorlopig op mijn etrex legend. Die barometrische hoogte meter klinkt mooi, maar juist door de drukschommelingen in de atmosfeer vindt ik het een onding. Elektronisch compas is wel weer handig.
Met wat de Dakota 10 biedt voor de 100 euro boven de etrex Legend (HCx) vraag ik me af of het verschil het wel waard is.
Als je een instap model wil nemen kun je kijken of er mensen zijn die inmiddels al de stap hebben gezet naar de hogere/duurdere klasse. Way-point verkoopt maar neemt ook oude-gps'en in. Hier staan ook vaak geko's tussen.

http://2ehands.gps.nl/index.php

Wouter
jimvdberg schreef:Er was ook een Garmin Oregon in de groep: de gebruiker was tevreden over de gebruiksvriendelijkheid, maar vond het scherm minder goed afleesbaar en het batterijverbruik was fors (ik meen dat hij zo'n beetje elke dag de batterijen moest verwisselen). Een Oregon is ook fors in de prijs.
Zaken om rekening te houden als je een GPS aanschaft.

jim
Bedoel je niet de Colorado?

Die Oregon was van Roel en die was er niet tevreden mee.

Ik heb een Colorado en die is goed wat mij betreft. Wat betreft de batterijen ik doe met een setje twee dagen.

Frank
jimvdberg schreef:Toen we onlangs met de WF in Tsjechië fietsten waren er al 9 van de 25 deelnemers die met GPS fietsten.
jim
Inmiddels weet ik dat twee gps-loze Tsjechië-gangers ook een gps hebben aangeschaft. Let wel de gps is een handig ding maar ermee leren werken gaat niet zonder vloek en stoot :wink:
Reboli schreef:De gecko is prima als je zonder kaart kan leven.
Ik heb mijn garmin 12 anders nooit gebruikt hoor. :P
GPS vond ik pas leuk worden toen er kaartmateriaal kwam. :wink:

Over de Oregon vs Map60 serie bekijk dit:http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=24933

over het feit dat map60 rekenkracht te kort komt lees dit:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=24363 of dit
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=25213

Voor een preview van de Dakota lees dit
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=24945
catemaron schreef:De Dakota kost 279 en de map60Csx kost 315.
Dat is exclusief zo'n € 100,- of meer aan kaarten?
Misschien is het leuk om eens een cursus te laten verzorgen.

Er zijn veel vragen over GPS en omdat je toch bijna niet meer zonder kunt, is het misschien een leuk idee om er een te organiseren in het weekend.

Kost ongeveer 50 euro, inclusief, koffie/thee en een GPS, maar dan weet je ook wel wat.

Zelf dacht ik hier aan:http://www.educatracks.nl

Mario
Wilm schreef:
catemaron schreef:De Dakota kost 279 en de map60Csx kost 315.
Dat is exclusief zo'n € 100,- of meer aan kaarten?
Kaarten kan je ook gratis downloaden:
bijv. van Openstreetmap: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download
Of zoeken op http://gpsmapsearch.com/?l=nl
City Navigator Europa kost Eur 125,- De OnRoute Fietskaart voor Nederland kost Eur 89,-
Blanche schreef:Let wel de gps is een handig ding maar ermee leren werken gaat niet zonder vloek en stoot :wink:
Inderdaad, ik ben blij dat ik de mijne een half jaar voor de vakantie gekocht heb. Er waren soms momenten dat ik dacht waar ben ik aan begonnen. Maar tijdens de fietstocht van Wenen naar huis is alles prima gegaan met de GPS. :)
Ik ben net terug van een fietsvakantie van 2 maanden naar Scandinavie. De hele tocht heb ik met behulp van een Garmin 60csx gefietst met daarnaast ouderwetse overzichtskaarten van de landen waar ik door heen heb gefietst.

Het batterijverbruik viel mij mee, zonder de autoroutering (zeg maar de "tomtom" functie) reed ik makkelijk 2 volle dagen rond en waren de batterijen nog niet leeg.

Met autoroutering is het een beetje afhankelijk in welk gebied (hoeveelheid wegen en dus mogelijke routes) je fietst. In Nederland maakte ik gebruik van de Online Fietskaart waarbij de batterijen al na een dag al aardig leeg waren, in Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen kon ik gebruik maken van de City Navigator kaart.

Ik had een Powerbank batterijlader mee die de batterijen in een half uur weer volledig opladen.

Voor de vakantie heb ik wel eerst het toestel "leren kennen" door tochten in Nederland te maken.

Met name de hoogtemeter en kompas vond ik ideaal, het is toch leuk om achteraf nog eens op je computer het klimprofiel van je (dag)tocht te kunnen zien.

Andere GPS toestellen (incl. de nieuwe modellen) heb ik geen ervaring mee, maar ik de 60csx gekocht op basis van zijn betrouwbaarheid en alle positieve aanbevelingen op het internet. En inderdaad in de praktijk is dit ook gebleken! De enige momenten waar ik geen goed GPS signaal had waren de tunnels in Noorwegen :wink: