Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Blackburn EX-1 bagagedrager op MTB - Forum Wereldfietser

Blackburn EX-1 bagagedrager op MTB

Beste mensen,

Ik heb op advies van o.a. dit forum een EX-1 bagagedrager aangeschaft voor mijn MTB-vakantiefiets.
Om 'm te monteren heb ik wel wat moeten buigen aan horizontale bevestigingsbeugeltjes (de bevestigingpunten zitten bij een 26" MTB natuurlijk lager) en ook de twee ogen aan de bagagedrager zelf heb ik wat moeten buigen omdat ze anders niet plat tegen het frame kwamen.
nu zag ik wel dat de "poten" nog iets krom trekken naar binnen toe (m.a.w. hier staat spanning op), verder voelt het geheel heel strak en solide aan.

Maar nu mijn vraag, kan ik nu het beste het hele zaakje onder spanning laten staan, of is het beter om het net zo lang te buigen (voorzichtig) tot de spanning eraf is. Misschien komt er door de spanning meer kracht op de (aluminium) bevestigingspunten in mijn frame te staan? Of is dat onzin.

Hoor graag de expert-opinion van dit topforum...

Groet
Dennis
Dennisfietst schreef:Beste mensen,

Ik heb op advies van o.a. dit forum een EX-1 bagagedrager aangeschaft voor mijn MTB-vakantiefiets.
Om 'm te monteren heb ik wel wat moeten buigen aan horizontale bevestigingsbeugeltjes (de bevestigingpunten zitten bij een 26" MTB natuurlijk lager) en ook de twee ogen aan de bagagedrager zelf heb ik wat moeten buigen omdat ze anders niet plat tegen het frame kwamen.
nu zag ik wel dat de "poten" nog iets krom trekken naar binnen toe (m.a.w. hier staat spanning op), verder voelt het geheel heel strak en solide aan.

Maar nu mijn vraag, kan ik nu het beste het hele zaakje onder spanning laten staan, of is het beter om het net zo lang te buigen (voorzichtig) tot de spanning eraf is. Misschien komt er door de spanning meer kracht op de (aluminium) bevestigingspunten in mijn frame te staan? Of is dat onzin.

Hoor graag de expert-opinion van dit topforum...

Groet
Dennis
Spanningsloos monteren is natuurlijk mooi, maar meestal een utopie. Zolang je er niet vreselijk aan moet sjorren om het ding op je fiets geschroefd te krijgen zou worden zou ik me er niet druk over maken.
Hihi.... hoi Marten,

Jij bent ook overal te vinden waar fietsofielen rondwaren, ben je ook al eens op Singlespeed een MTB fora tegengekomen, en heb ook wel eens wat SingleSpeedSpul bij je besteld.

Maareh goed.... aangezien ik na het buigen van de oogjes vooral heb gewrongen om de drager over de padden heen te krijgen, en niet als een gek de imbusbouten aan heb hoeven trekken, moet ik me misschien inderdaad geen zorgen maken.
Ik vertrouw aluminium schroefdraad en stalen bouten gewoon niet zo. Heb van de maand tot 2x toe mijn BBB zadelstrop aan gort gedraaid, maar dat zal ook wel mindere kwaliteit zijn dan m'n Trek frame.

Grt
Dennis