Sinds enige tijd heb ik last van pijn in m'n rechterhand. Aanvankelijk kon ik de pijn niet lokaliseren en de oorzaak was me onbekend. Door uitsluitingsonderzoek ben ik er achter gekomen dat de pijn te lokaliseren is ter hoogte van de middenhandsbeentjes van m'n rechterhand en dat de oorzaak waarschijnlijk ligt in het vasthouden van het stuur van m'n fiets. Op de fiets zit een vlinderstuur met daaraan bevestigt een thriathlonstuur. Het meest fiets ik met m'n handen op bekleding van de buis van de vlinderstuur. Ik ben met de pijnlijke hand al eens bij m'n huisarts geweest, maar toen was de oorzaak nog niet bekend. De diagnose was te voorspellen: rust. Nu ik bijna dagelijk fiets en van het opvolgen van het advies weinig terecht komt, ben ik nieuwsgierig of anderen hier weleens last van hebben gehad en wat de beste remedie tegen dit verschijnsel is? Waardoor wordt een dergelijke pijn veroorzaakt door overbelasting?
Ik ontmoet veel mensen met allerlei klachten, maar zo'n specifieke klacht heb ik nog niet gehoord.
Is de dikte van jouw stuurbekleding niet te dun? Te dun foam in combinatie met grote handen levert vaak verkrampte vingers op. Dit kun je oplossen door in plaats van foam een leren omhulsel om je vlinderstuur te doen.
En je kunt ook nog Ergon handvatten of Koga leren handvatten met vleugels monteren, leverbaar in twee maten. Dat helpt ook vaak.
Soms kan de hoek van het stuur (het deel waar je remhendels zitten) een probleem veroorzaken, maar dit uit zich meestal in de pols en in gevoelloze vingers.
Wordt het echt chronisch, dan kun je altijd nog een ligfiets overwegen.