door
Wim » vr 26 jun, 2009 09:54
Ik heb (multifocus)glazen op sterkte, en daarmee vallen de gewone sportbrillen eigenlijk af (die inzetglaasjes zijn dan niks). Ik heb als zonnebril een klassieke Rayban "pilotenbril", en dat bevalt gewoon heel goed. Het ding zakt niet af, en bestrijkt je hele gezichtsveld. Functioneel kan het nauwelijks beter denk ik (het is niet voor niets een klassieker). Zorg wel dat je de voor jouw hoofd goede maat koopt.
De glazen moet je dan natuurljk apart uitzoeken, en daar is veel kwaliteitsverschil in. Ik heb bewust gekozen voor echt glas, omdat dat optisch nog steeds mooier is dan kunststof, en veel minder krast. Het is ook iets goedkoper. De kleuring van de glazen maakt natuurlijk ook veel uit. Ik heb Zeiss glazen, en die filteren precies de hinderlijke en gevaarlijke stukjes van het spectrum weg, zonder de rest erg donker te maken. Ze zijn donker genoeg voor Jeruzalem, maar licht genoeg om in Nederland ook in huis te kunnen dragen.
Van gewone zonnebrillen heb ik geen verstand omdat ik bijna mijn hele leven een bril heb gehad. Toch denk ik dat de gewone Rayban ook daarvoor heel goed zal zijn - en nooit uit de mode zal gaan.
Wim