Ik ben fotograaf, dus weet niet precies welke hoofden je voor video het best gebruikt. Als je niet aan pannen of tilten doet is het echter het zelfde. Over poten kan ik wel iets zeggen.
Eigenlijk is het héél simpel. Als je iets stevigs en lichtgewicht wilt hebben is er maar 1 merk. En dat is Gitzo. Mijjn Gitzo heeft al spectaculaire kano accidenten overleefd, en dagen het ruige zeewater moeten doorstaan. Buiten een paar krasjes is er niets aan.
Grote troef aan Gitzo's is de flexibiliteit. Je kan je er echt mee in elke bocht wringen. Kijk hiervoor maar naar
http://www.youtube.com/watch?v=H68c4TFT ... re=related
Als ik nu voor een statief zou gaan, zouden de poten één van de volgende zijn:
- Ocean Traveler GK1581OT
- Mountaineer GT2542L
Als hoofd zou ik de Markins Q3 verkiezen. Arca Swiss is ook een goed merk voor balhoofden. Novoflex issuper als je voor de maximum flexibiliteit gaat. Novoflex heeft trouwens ook de beste stuur-statieven. Novoflex heeft ook een systeem waarbij je van een aantal wandelstokken een statief kan maken. Misshien ook wel interessant.
Voor poten heb ik ook al wat goeds gehoord over benro en Slik. Maar hun hoofen zijn barre slecht en ze zijn moeilijk te vinden. Ze zijn wel stukken goedkoper.