Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht (video)statief gezocht - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht (video)statief gezocht

Naast fotograferen, filmen steeds meer Wereldfietsers tijdens de fietsreizen. Ook ik. Ik merk dat het stil houden van een camera mij niet zo makkelijk afgaat en dit komt wel heel duidelijk op beeld met een HD camera. Daarom ben ik op zoek naar een goed maar vooral lichtgewicht videostatief. Het zoeken via google geeft mij niet echt de gewenste resultaten omdat het gewicht vaak erg verborgen in de info zit. Daarom wie heeft een lichtgewicht videostatief en is daar tevreden over?

Bedankt alvast voor de antwoorden!
Hoi Blanche,

Ik heb een Luxon statief, 700 gram (zelf gewogen), hoogte tot ongeveer 120 cm. Ik heb hem volgens mij destijds bij de Bever gekocht.

Rutger
Gitzo is inderdaad een van de beste merken en ze maken zover ik weet alleen goede spullen. Maar desondanks koop ik ook geen statief zonder te voelen en tillen. Ga eens langs bij een grote zaak zoals Kamera-express(.nl) in Capelle aan den IJssel. Niet omdat die zaak zo goedkoop of geweldig is (ik ben er nooit geweest) maar simpelweg omdat ze er naar verluid erg veel keuze hebben. Het is net zoiets als een fietsenmaker. Er zijn heel veel lokalo's die de standaard consumentenspullen verkopen en jij zoekt zo te zien net iets anders.
Succes
Leon
Leon schreef: zoals Kamera-express(.nl) in Capelle aan den IJssel
Bedankt voor je antwoord Leon, je hebt gelijk ik zal na wat uitzoek werk zeker het statief ook nog live gaan bekijken. Maar met kamera-express heb ik heel slechte ervaringen dus niet bij hen.

p.s. is een statief van 1.45 cm genoeg om een ooghoogte standpunt te bereiken?
foutje
Blanche schreef:p.s. is een statief van 1.45 cm genoeg om een ooghoogte standpunt te bereiken?
Een van mijn statieven heeft een maximale hoogte van het plateautje waar je de camera op monteert van 140 cm. Ik vind dat voor sommige toepassing krap aan, maar voor op reis lijkt me het genoeg.
Leon
Het hangt ook af van je eigen lengte............ Maar in ernst: een hoger statief moet om net zo stevig te zijn gelijk heel veel zwaarder gemaakt worden. Het is dus de moeite waard een zo laag mogelijk statief te gebruiken dat nog net goed bruikbaar is.
Wim
Heb je al eens gekeken naar een schouderstatief? Dat lijkt me ideaal bij filmen maar geen idee of die ook een beetje lichtgewicht zijn.
Zie http://www.youtube.com/watch?v=zRlce8OlXDU
Marianne schreef:Heb je al eens gekeken naar een schouderstatief? Dat lijkt me ideaal bij filmen maar geen idee of die ook een beetje lichtgewicht zijn.
Yep bedankt! Maar die heb ik weleens gezien en vastgehouden. Het is een zogenaamde steadycam. Hiermee kan je terwijl je zelf beweegt redelijk rustige beelden maken. Hij is voor lopen geschikt maar ik zou hem op de fiets niet aanraden. Ik ben op zoek naar iets waarmee ik stilstaand een landschap er goed opkrijg en dan is een gewoon statief beter.
Je fiets als statief gebruiken? :wink:
Deze weegt en kost bijna niks: http://vimeo.com/1335659
De tovenaar schreef:Je fiets als statief gebruiken? :wink:
Als je er inderdaad voor kiest je fiets mede als statief te gebruiken, is de Joby Gorillapod een heel handig statief. Hartstikke licht, veel bevestiginsmogelijkheden en je kan je camera in een mum van tijd los- en vastklikken.

Gerd
Blanche, let er vooral op dat je hem snel waterpas kan zetten. Dus een bolkop met een waterpas. En dan ook nog een kop met een 'vloeitstofdraaikop'. Dan kun je mooi pannen zonder dat het onregelmatig gaat. Oefen maar eens door in te zoomen en dan een pan te maken. En kijk dan eens op een 1920x1080 monitor hoe strak het eruit ziet...
Vergeet de fotostatieven. Die werken niet bij video-opnamen. Dus een stuurstatief (zoals ik die laat maken) werkt niet goed voor een professionele video-opname. Maar wel weer bij afdalingen:

Afbeelding

Ikzelf heb een Carbon Velbon CF-630 statief met een FHD-51Q vloeistofkop. Het statief zelf is erg licht, maar het waterpas zetten dat ga ik dus anders doen. Dat kost iedere keer te veel tijd. Heel irritant! Je verplaatst even het statief voor een andere hoek (let op 'springers') en je moet hem opnieuw waterpas zetten. Met mijn statief doe ik dat door de drie poten in en uit te schuiven. Dat ga ik de volgende keer doen met een bolkop. Er zijn nu fietsers onderweg die onderweg mensen gaan interviewen. Ik zal er eens achteraan gaan welk statief zij bij zich hebben; ze zijn namelijk erg professioneel uitgerust.

Afbeelding
Blanche schreef:
Marianne schreef:Heb je al eens gekeken naar een schouderstatief? Dat lijkt me ideaal bij filmen maar geen idee of die ook een beetje lichtgewicht zijn.
Yep bedankt! Maar die heb ik weleens gezien en vastgehouden. Het is een zogenaamde steadycam.
Dast is zeker geen steadycam, het is gewoon een schouderstatief. De echte steadicam vind je hier http://www.steadicam.com/. Overigens is er ook een DIY versie van http://steadycam.org/ die volgens velen voor zijn geld erg goed bevalt.

Voor op de fiets zou je met wat lichtgewicht buizen (tentstokken?) en een gewicht (fles wijn ofzo) een heel eind kunnen komen denk ik. Het ontwerp is nl erg simpel.
De fietsers die door de Amerika's fietsen hebben zelf een statief uitgekozen. De productiemaatschappij kon -helaas- niet zeggen welk statief zij mee hebben. Ze stelden daar geen eisen aan, want ze hebben de fietsers afgeraden om te pannen en te tilten. En met de Patagonische wind in gedachten weet ik hoe lastig dat kan zijn!

En als je niet pant of tilt. laat staan als je dat gelijktijdig doet, dan kun je met een simpel statief volstaan. Dat betekent dus wel dat je geen goede vloeistofkop nodig hebt, maar je videocamera snel waterpas zetten (d.m.v. een bolkop) is wel weer handig.

http://www.deepeei.com/going-south-cycl ... -americas/
Eric Schuijt schreef:... ze hebben de fietsers afgeraden om te pannen en te tilten.
Dat is op zich een goed advies :D
Leon
ramdyne schreef: Dast is zeker geen steadycam, het is gewoon een schouderstatief. ...
Jazeker de Modosteady 585van Manfroto functioneert ook als steadycam.Dit betekend dat je zelfs bij lopen/fietsen nog rustige beelden kan maken. Zie citaat hieronder. Maar ik heb hem geprobeerd en op de fiets is hij onhandig.

"De oplossing voor het stabiel houden van uw DV-camera.De Modosteady 585 is een schouderstatief, steadycam en statief in 1 oplossing en volledig inklapbaar.
Het aan te passen contragewicht geeft u de stabiliteit tijdens het lopen, dus geen hindelijke beweging meer in het beeld. Verborgen in het handvat bevindt zich tevens een driepoot statief."

Iedereen dank voor de antwoorden, ik ben er nog niet helemaal uit maar wel bijna :wink: .
Ik ben fotograaf, dus weet niet precies welke hoofden je voor video het best gebruikt. Als je niet aan pannen of tilten doet is het echter het zelfde. Over poten kan ik wel iets zeggen.

Eigenlijk is het héél simpel. Als je iets stevigs en lichtgewicht wilt hebben is er maar 1 merk. En dat is Gitzo. Mijjn Gitzo heeft al spectaculaire kano accidenten overleefd, en dagen het ruige zeewater moeten doorstaan. Buiten een paar krasjes is er niets aan.

Grote troef aan Gitzo's is de flexibiliteit. Je kan je er echt mee in elke bocht wringen. Kijk hiervoor maar naar http://www.youtube.com/watch?v=H68c4TFT ... re=related

Als ik nu voor een statief zou gaan, zouden de poten één van de volgende zijn:
- Ocean Traveler GK1581OT
- Mountaineer GT2542L

Als hoofd zou ik de Markins Q3 verkiezen. Arca Swiss is ook een goed merk voor balhoofden. Novoflex issuper als je voor de maximum flexibiliteit gaat. Novoflex heeft trouwens ook de beste stuur-statieven. Novoflex heeft ook een systeem waarbij je van een aantal wandelstokken een statief kan maken. Misshien ook wel interessant.

Voor poten heb ik ook al wat goeds gehoord over benro en Slik. Maar hun hoofen zijn barre slecht en ze zijn moeilijk te vinden. Ze zijn wel stukken goedkoper.
De cameraman die de zuid Amerika fietsers begeleidt heeft een mailtje gestuurd vanuit Portland:
Je kan voor de nieuwe Sachtler FSB2 gaan. Is niet zwaar, 1,8kg en
absoluut de beste pan/tiltkop onder de statieven. Is wel in een iets
hogere prijsklasse maar je hoeft je nooit geen zorgen meer om soepele
pans te maken. Zij maken gebruik van een damping systeem (ben je
misschien bekend mee) maar zorgt voor een natuurlijke (zelf te
bepalen) weerstand tijdens de pan/tilt. Je kan bij Fofic of Vocas
langs gaan en de staieven uitproberen.
Ieder ander statief zal niet voldoen aan een soepele pan/tilt en is
zonde als je mooie reizen maakt om dit kleine beetje extra geld dan
niet hieraan uit te geven.

Ik ben cameraman en heb vele statieven gehad en geprobeerd maar alleen
de Sachtler of Vinten voldoen aan een soepele beweging.
Otto een fotostatief en een filmstatief zijn eigenlijk twee verschillende apparaten. Je kan ze wel voor doeleinden beide gebruiken, maar de eisen die je aan een videostatief stelt zijn over het algemeen hoger. Als je een pan(orama-shot) maakt moet hij goed waterpas staan. Bij een fototoestel is dat vaak minder belangrijk omdat je hem op zicht waterpas zet. Tenminste. zo doe ik het altijd. En je moet een kop hebben waarmee je staploos, met een instelbare weerstand opzij en omhoog/omlaag kunt draaien.
Allen bedankt voor de antwoorden!
Uiteindelijk heb ik de Manfrotto 785SHB gekocht. Deze weegt 0.87 kilo plus kop en gaat tot 118 cm hoogte (ingeklapt 38 cm) De bijna identieke 785B is goedkoper en gaat tot 150 cm maar weegt meer. Maar een verhoging is natuurlijk makkelijk gevonden indien echt nodig. Voor landschappen zal het niet zoveel uitmaken. Hij kan horizontaal en verticaal bewegen (respectievelijk pannen en tilten). Maar in de praktijk zal ik daar denk ik niet echt veel gebruik van gaan maken.