Hallo,
Ik ben een tijdje geleden voor mijn woon-werk verkeer overgestapt van de auto op fiets en OV, die ik afwisselend gebruik. Omdat ik eigenlijk liever de hele week op de fiets ga en mijn "gewone" fiets niet echt geschikt is voor de route die ik afleg ben ik op zoek gegaan naar een woon-werk fiets voor erbij. Mijn fietsroute kent aardig wat stukken (slechte) klinkerweg, maar ook glad asfalt waar je lekker snelheid kunt maken (voor wie de route kent: ik rijd van Delft naar Voorburg langs de westkant van de Vliet, over het Jaagpad).
Ik heb eerst, op advies van een collega, gekeken naar een elektrische fiets (Batavus), maar dat viel tegen. Dat bleek vooral een erg zware en voor zijn prijs zeer matig afgewerkte fiets te zijn waarmee echt snelheid maken onmogelijk was. Mede naar aanleiding van de ervaringen die ik op dit forum tegenkwam ben ik vervolgens gaan zoeken in de hybride-/toer-hoek. Dat heeft in elk geval tot de conclusie geleid dat ik een fiets wil met maar één tandwiel voor (zo'n derailleur met twee of drie bladen is niets voor mij), maar wel met veel verschillende verzetten.
Ik heb een aantal proefritten gemaakt, waarvan een uitgebreide rit op een Easy Rohler, wat uitstekend beviel en die ik zondermeer gekocht zou hebben als hij wat goedkoper was geweest (of als de ER echt de ultieme fiets was geweest; mijn verwachtingen waren toch wat hoger gespannen).
Uiteindelijk zijn er twee alternatieve kandidaten overgebeleven: de Idworx easy street en de Stevens sovereign lite r14. Beiden zijn ongeveer even duur en vergelijkbaar uitgerust. De Stevens heeft als grote voordeel de Rohloff-naaf, waar ik helemaal verliefd op ben. De Idworx heeft een (voor mij) betere geometrie en de dikke banden die het toch wel merkbaar beter doen op klinkers. En de sram-dualdrive werkt op zich prima (maar het is geen rohloff...).
Ik vraag mij af wat op langere termijn de betere keus is: de rohloff van de stevens (die verder overigens ook prima reed), of het toch iets betere rijwielgedeelte met de comfortabele bandjes van de idworx. Ik kom er zelf (nog) niet uit, dus input en advies uit ervaring is welkom.
Ik ben een tijdje geleden voor mijn woon-werk verkeer overgestapt van de auto op fiets en OV, die ik afwisselend gebruik. Omdat ik eigenlijk liever de hele week op de fiets ga en mijn "gewone" fiets niet echt geschikt is voor de route die ik afleg ben ik op zoek gegaan naar een woon-werk fiets voor erbij. Mijn fietsroute kent aardig wat stukken (slechte) klinkerweg, maar ook glad asfalt waar je lekker snelheid kunt maken (voor wie de route kent: ik rijd van Delft naar Voorburg langs de westkant van de Vliet, over het Jaagpad).
Ik heb eerst, op advies van een collega, gekeken naar een elektrische fiets (Batavus), maar dat viel tegen. Dat bleek vooral een erg zware en voor zijn prijs zeer matig afgewerkte fiets te zijn waarmee echt snelheid maken onmogelijk was. Mede naar aanleiding van de ervaringen die ik op dit forum tegenkwam ben ik vervolgens gaan zoeken in de hybride-/toer-hoek. Dat heeft in elk geval tot de conclusie geleid dat ik een fiets wil met maar één tandwiel voor (zo'n derailleur met twee of drie bladen is niets voor mij), maar wel met veel verschillende verzetten.
Ik heb een aantal proefritten gemaakt, waarvan een uitgebreide rit op een Easy Rohler, wat uitstekend beviel en die ik zondermeer gekocht zou hebben als hij wat goedkoper was geweest (of als de ER echt de ultieme fiets was geweest; mijn verwachtingen waren toch wat hoger gespannen).
Uiteindelijk zijn er twee alternatieve kandidaten overgebeleven: de Idworx easy street en de Stevens sovereign lite r14. Beiden zijn ongeveer even duur en vergelijkbaar uitgerust. De Stevens heeft als grote voordeel de Rohloff-naaf, waar ik helemaal verliefd op ben. De Idworx heeft een (voor mij) betere geometrie en de dikke banden die het toch wel merkbaar beter doen op klinkers. En de sram-dualdrive werkt op zich prima (maar het is geen rohloff...).
Ik vraag mij af wat op langere termijn de betere keus is: de rohloff van de stevens (die verder overigens ook prima reed), of het toch iets betere rijwielgedeelte met de comfortabele bandjes van de idworx. Ik kom er zelf (nog) niet uit, dus input en advies uit ervaring is welkom.