Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Rohloff Speedhub naaf? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Rohloff Speedhub naaf?

Beste wereldfietsers,
Zijn hier op het forum wereldfietsers, vakantiefietsers die ervaringen hebben
met de rohloff speedhub naven op hun fiets. Problemen ondervonden
tijdens schakelen, of iets anders? Zwakke punten hebben ontdekt in de rohloff naaf?
Buitengewone reparaties hebben ondervonden, breuk van de as enz...? Hoe stabiel-onstabiel onder extreme bepakkingen is de rohloff naaf in gebruik?
Alle ervaringen zijn voor mij persoonlijk zeer belangrijk en uiteraard welkom, omdat ik binnenkort een tweetal fietsen wil kopen met die wereldberoemde rohloff naaf; een reservefiets, als de ander de geest heeft gegeven..:-)

Met fietsgroetjes, irjohnw
irjohnw schreef: Zijn hier op het forum mensen die ervaringen hebben
met rohloff naven op hun fiets. Problemen ondervonden
tijdens schakelen, of iets anders? Zwakke punten hebben ontdekt in de rohloff naaf?
Buitengewone reparaties hebben ondervonden, breuk van de as enz...? Hoe stabiel onder extreme bepakkingen en andere toestanden is de rohloff naaf in gebruik?
1) natuurlijk zijn er mensen met problemen
2) mogen de mensen met derailleurs ook klagen, daar zijn er meer van ;)

het is gewoon een goed ding, maar alles kan stuk.
Eentje is heus genoeg, tenzij je een fiets in reserve wilt houden voor als iemand anders je ineens gezelschap wil houden. Het gaat overigens niet alleen om die naaf, er is wel meer aan een fiets dat goed/fijn/bloedmooi moet zijn.
Wim
effe zoeken op het forum en je komt een heel stuk verder...
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... rt+rohloff
Ik zie aan je datum aanmelding dat je nog niet zo lang op dit forum zit.
Over Rohoff is al veel geschreven en eigenlijk komt het er steeds op neer dat het ding probleemloos werkt. Een reservefiets is voor Rohoff beslist overbodig.

Als je budget het toelaat om twee fietsen te kopen waarvan 1 reservefiets dan zou ik je adviseren om 1 op maatgebouwde fiets aan te schaffen.

Son, Rohoff, Magura (firmtech) Edlux zijn dan zo'n beetje de merken van wat het beste van het beste te bieden heeft.

Veel plezier met je zoektocht, het gaat vast goedkomen :wink:
Dag Catemaron,

Inderdaad, ik ben nog niet zo lang lid op dit forum. In principe is dat ook niet zo belangrijk. Inmiddels ook een lidmaatschap op de wereldfietser genomen.
Ben nog even de weg aan het zoeken op jullie mooi forum.
Boeiende onderwerpen allemaal op deze website van de wereldfietser. Enfin, inmiddels heb ik een degelijke maatfiets laten bouwen. Degelijkheid is voor mij belangrijker dan mooi oogverblindend en vaak nietszeggend Design! Ik zie het dagelijks in de praktijk van de architectuur. Constructiematerialen die niet goed samengesteld zijn qua stabiliteit verhullen met design. Het gevolg lekkende daken, balkons die na 2 jaar instabiel worden, enz...

Uiteraard heb ik vertrouwen in de Rohloff naaf, Magura HS33 remmen, Son voornaaf en de Schmidt Edelux koplamp kon ik eenvoudigweg niet weerstaan; de betrouwbare Swalbe Marathon XR banden waar ik veel ervaring mee heb. Chris King componenten in het stuur en de trapas verhoogt het fietsplezier; na 10 jaar nauwelijks slijtage!
MiddleBurn tandwielen verhogen het genot van niet stuk te krijgen; daar kan Shimano nog iets van leren…
Lederen Brooks zadel, stevige pedalen. Tja,hier komt geen einde aan…Ik heb een zwakte voor degelijk betrouwbare onderdelen..:-)

Belangrijke aspecten voor mijn fiets zijn, zoals iedereen hier op dit forum zal beamen, functionele degelijkheid in afwerking en montage. Voelbaar vloeiend fietscomfort, betrouwbare, stabiele onderdelen,die nu-niet snel verbuigen, afbreken, met name de nieuwe LX en XT serie componenten hebben dit metallurgisch kwaaltje. Dat komt door de inferieure samenstelling van de legering van het materiaal zelf! Veelvuldig afbreken bij duurzaam gebruik is het gevolg. Na 1200 km zie je de verschillen! En de uiteindelijk de betaalbaarheid van het product is eveneens een belangrijk gegeven.

En een buitengewoon belangrijk onderwerp: de alomvattende fabrieksgarantie! Boven de 3300 euro of ietsjes meer euro’s mag je heldere duidelijke garantie verwachten.
Dus geen gedonder en gemaar, ja maar… bij framebreuk of op ander plekjes op of in het frame na 5 jaar intensief gebruik! Het laatste zie je weinig of nauwelijks niet in de mooie oogverblindende catalogie staan!

Idworx geeft 5 jaar garantie op 6061 T6 aluminium frames; een erg karige garantie voor deze uitzonderlijk mooi afgewerkte fiets.
De TiRohler van Idworx heeft 10 jaar garantie op het frame; nog kariger! Let wel, ik had deze fiets op een haartje na gekocht; 2 stuks wilde ik meteen meenemen! Toen ik hoorde dat deze fiets maar 10 jaar garantie had was de romantiek subiet voorbij.
De Van Nicholas titanium Pioneer (een van de mooiste fietsen die ik in de wereld heb gezien) geeft ook levenslang garantie! Zonder gemaar en gedonder...! Dat zegt mij genoeg en vertrouw het product simpelweg voor zo’n 100 procent.
Koga Miyata blinkt ook uit en zegt gewoon Lifetime Warranty; ervaring met een tandem (scheurtje in de trapas) van kennissen.

Tja, allemaal luxeproblemen van deze tijd…Geld uitgeven aan een fiets is geen kunst. Betrouwbaarheid van het te kopen product ontvangen is een kunst in deze crisistijd, waarin ruim een miljard mensen aan honger lijden.

Met vriendelijke fietsgroeten, irjohnw
Hoi,

Ik heb een Rohloff naaf op mijn fiets en ik heb er 72.000 km mee gereden in de laatste 3 jaar.

Na ruim 30.000 km heb ik een spaakbreuk gehad. Ik kon de spaak niet vervangen omdat de spaak uit de flens was gebroken. Rohloff heeft me in Oezbekistan een nieuwe naaf gestuurd. Recycle heeft daar een kompleet wiel (behalve het binnenwerk van Rohloff) van gemaakt omdat ik niet mijn wiel wilde over spaken in Oezbekistan. Super service dus.

Na ongeveer 56.000 km is 1 van de 9 bevestigingsschroeven waarmee het binnenwerk op de naaf zit vast geschroefd afgebroken. Ik had hierdoor wat lekkage, maar ik kon er nog wel meer als 10.000 km mee verder fietsen. Terug in nederland (fietsonderhoud na 68.000 km) is de naaf terug gegaan naar Rohloff voor een onderhoudsbeurt en is dit probleempje ook opgelost.

Verder geen problemen gehad, maar in vergelijking me een derailleur heb je er niet veel minder onderhoud aan. Je moet om de 5.000 (tot 10.000) km olie verversen. Met een derailleur zou ik langer door rijden voor ik er naar zou kijken. Wel is het een geweldig systeem als je door de modder ed moet, je hoeft geen ketting schoon te maken. In de grootste bagger draait het gewoon door. En die 100.000 km garantie is natuurlijk uitstekend.

Groet Wilbert
irjohnw schreef:Beste wereldfietsers,
Zijn hier op het forum wereldfietsers, vakantiefietsers die ervaringen hebben
met de rohloff speedhub naven op hun fiets. Problemen ondervonden
tijdens schakelen, of iets anders? Zwakke punten hebben ontdekt in de rohloff naaf?
Buitengewone reparaties hebben ondervonden, breuk van de as enz...? Hoe stabiel-onstabiel onder extreme bepakkingen is de rohloff naaf in gebruik?
Alle ervaringen zijn voor mij persoonlijk zeer belangrijk en uiteraard welkom, omdat ik binnenkort een tweetal fietsen wil kopen met die wereldberoemde rohloff naaf; een reservefiets, als de ander de geest heeft gegeven..:-)

Met fietsgroetjes, irjohnw
Beste irjohnw,

Er is, zoals al gesteld, veel in dit forum over Rohlof geschreven. Zoek dat even op. Maar mijn eigen ervaring hieronder:

Nu bijna 16000 km met mijn Rohloff in mijn Avaghon fiets, bij recycle in Wageningen gekocht, Geen enkel probleem gehad. Nooi spijt van aanschaf gehad. In vliegtuig, trein, bij vallen is die niet kwetsbaar. Allemaal voordelen.
Succes
Rob
Hoi John,

je noemt een aantal goede merken; idworx, Van Nicholas en Koga. Maar je hebt ook nog Santos, Snel, Vittorio en Avagon. Ga eens testrijden en bekijk ze eens goed zou ik zeggen.

Ik heb wel eens aan Gerrit (Gaastra, idworx) gevraagd waarom ze maar vijf jaar garantie even. Gerrit zegt dat je heel af en toe fietsers hebt die gewoon alles slopen. Denk maar eens aan de combinatie van; in je zadel blijven zitten als je over een bult gaat; banden tot 6 bar oppompen; lichaamsgewicht van 110 kilo, 35 kilo bagage; onder volle belasting schakelen; niet uitwijken voor kuilen. Dan krijg je alles wel stuk. :lol:
Nou voor dat soort 'beesten' bouw je een beperking in. Dat is niet meer dan logisch. Dus ik zou mij over die vijf jaar niet zo druk maken, belangrijker is de relatie met jouw fietsenboer.
Idd goede adviezen van Eric.

Enne ....ga alleen testrijden met flink wat gewicht voor en 3 maal zo veel achter. Voor mijn part hang je boodschappen voor en achter met een paar bakstenen er in. In ieder geval ligt mijn fiets met 25 kg beter op de weg dan zonder, vooral bij bijvoorbeeld 45 km bij afdalingen merk je dat goed. Maar ja in NL dat testen?
Rob
AfbeeldingTja, ikzelf test altijd fietsen bij het kopje van Bloemendaal op de manier zoals jij omschrijft. Dus inderdaad tassen volstouwen met pakken A4 papier en telefoonboeken. En dan lekker steil naar beneden

Maar als winkeliertje laat ik klanten niet testrijden met volle bepakking. Dat klinkt flauw, maar stel je eens voor dat iedereen met bagage wilt testrijden. Na een half jaar heb je dan allemaal fietsen met lakbeschadigingen op de dragers. Dan moet ik van iedere fiets de Tubus bagedragers vervangen wegens slijtplekken.

Zonder bagage testrijden kan bij de meeste goede fietsenwinkels. Wij hebben wel de vraag ingevoerd of iemand bij ons een fiets wil kopen. Als het antwoord 'ja' is, dan mag het.
Die regel hebben wij ingevoerd toen vorig jaar bleek dat sommige klanten het wel leuk vond om op allerlei dure Rohloff-fietsen te rijden terwijl ze al wisten dat ze hem niet zouden kopen. :evil:

Ga er gerust vanuit dat goede merken tegenwoordig stijve frames hebben en dat het verschil dus meer zit in het rijgedrag. En dat merk je ook wel zonder bepakking.
Hoi Eric.

Helmaal mee eens.

Het volgende komt jou wellicht bekend voor maar is natuurlijk niet representatief.

Ik ben twee maal fietsers op Id works tegen gekomen (in Frankrijk) die klaagden over het feit dat hun fietsen met volle bepakking "bibberden" of in ieder geval "niet lekker reden". Ze probeerden daarna op mijn fiets en hadden toen die ervaring niet. 1. Is dit iets wat vooral met Idworks te maken heeft. 2. Is dit bekend bij producent. 3. Opgelost. 4. Niet representatief en blijft het dus bij die twee ontmoetingen ?

Rob
Hoi Rob,
Over het bibberen van de Idworx Easy Rohler is een lange draad hier op het forum. Lees Idworx Easy Rohler: slingert dus toch niet
Conclussie was overigens dat het probleem niet in fiets zat.
Zelf heb ik een Easy Rohler en deze zwabbert absoluut niet. Ook niet wanneer je je met een noodgang naar beneden stort.
ok, bedankt
Rob
Dag, Willbert Thoonen, Alime, Eric Schuijt,
bedankt voor de leerzame reacties m.b.t. Rohloff naaf e.d.

Voor Wilbert heb ik een vraagje :
Na 30.00 km heb je een spaakbreuk gehad met een stukje uit de flens
van de Rohloff naaf.
Aan welke kant van de naaf? Daar waar het tandwiel zit? Of aan de andere zijde? Dit is een belangrijk gegeven, omdat de meeste breuken aan de tandwielzijde de geest geven vanwege de toenemende spanning.
De spaken, welke spaken zaten in het wiel verwerkt?
Geeft Rohloff 100.000 km garantie op de naaf?


Met groet, John W:-)
Die spaken zitten bij de rohloff naaf toch juist zo dat je ze goeg kunt vervangen. Tenminste als ik bij mijn fiets kijk zie ik geen problemen.
Rob
Bovendien is een achterwiel met Rohloff niet of nauwelijks paraplu gespaakt, zodat de spanning aan beiden kanten ongeveer gelijk is. Daardoor geeft een goed gespaakt Rohloff wiel met 32 spaken doorgaans ook net zo weinig problemen als een goed gespaakt 36 of 40 spaaks wiel.
Hoi John,

De spaakbreuk bij mijn naaf was denk ik aan de linkerzijde (dus niet aan de tandwielzijde). Ik ben nu in Indonesie en heb een trage verbinding. Ik kan de foto's op mijn site niet openen. Maar op http://www.wilbertgatochfietsen.nl staat een foto bij deel 5 Azie-Australie, hier kun je de breuk zien.

Afbeelding

De breuk viel onder de garantie van Rohloff incl. de verzendkosten. Omdat ik mijn wiel niet wilde overspaken in Oezbekistan heeft Recycle als extra service me een geheel wiel gestuurd.

Ik weet niet welke spaken er in mijn wiel zaten. Je kunt het recycle vragen. Ik vond wel dat er erg veel spanning op de spaken van mijn eerste wiel stonden. Volgens Recycle was het niet te veel.

Overigens heb ik al een stuk of 8 spaakbreuken gehad in mijn achterwiel. Spaken vervangen is makkelijk. Het meeste werk is om de band van mijn wiel af te halen, want ze breken allemaal net onder de spaaknippel.

Groet Wilbert
wilbert thoonen schreef:Overigens heb ik al een stuk of 8 spaakbreuken gehad in mijn achterwiel. Spaken vervangen is makkelijk. Het meeste werk is om de band van mijn wiel af te halen, want ze breken allemaal net onder de spaaknippel.
Heb je een gewone gebuste velg? Dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van zoveel spaakbreuk. Ik heb dat ook gehad. Als je goed naar je wiel kijkt, kan je zien dat de nippel en de spaak niet in een rechte lijn staan, maar dat er een kleine knik in zit. Daardoor breekt de spaak bij het begin van de schroefdraad.

Ik zou eens met Recycle gaan praten over een andere velg die wel geschikt is voor Rohloff-naven (bijv. de Rigida Andras 30).

Gerd
Rohloff schrijft heel specifiek de spaakdiktes voor. Uit mijn hoofd meen ik dat het 2.0/1.8/2.0 is. Misschien is daar een foutje mee gemaakt?