Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tout Terrain Silkroad vs. Idworx Easy Rohler - Forum Wereldfietser

Tout Terrain Silkroad vs. Idworx Easy Rohler

Graag val ik met de deur in huis. Ik ben nieuw op het forum en vraag direct advies. Laat ik mezelf eerst even kort voorstellen: ik ben Edgar, 34 jaar en woon in Brabant. Naast mijn gezin (lieve vrouw en een schat van een dochter), zijn mijn werk (ik ben advocaat), mountainbiken, mechanische horloges en whisky drinken grote hobby's van mij. Om mijn bourgondische levensstijl wat tegengewicht te bieden, letterlijk en figuurlijk, fiets ik regelmatig. Dat wil zeggen op de mountainbike en zoveel als mogelijk alle voorkomede korte en minder korte stukjes over de verharde weg wanneer de tijd en afstand dat toelaat.

Enfin: ik zoek een nieuwe fiets. Zowel voor dagelijks gebruik (rondom huis) als voor een tocht langs de Loire, naar de Ardennen en - wellicht - ook door de Alpen. Veel verder zal het allemaal niet gaan. Dat heeft met tijd en gezin te maken.

Ik ben al een tijdje aan het oriënteren en mijn oog is gevallen op twee fietsen: Tout Terrain Silkroad en de Idworx Easy Rohler. Overeenkomsten zijn de Rohloff-versnelling, de SON-naafdynamo en de prijsstelling. Verder zijn er eigenlijk alleen maar verschillen. De Tout Terrain is van staal, heeft Shimano XT-schijfremmen, 26" Mavic XM317 velgen en een balhoofdset van Chris King. De Idworx is van aluminium, heeft Magura HS33 firm-tech remmen en 28" Rigida CSS velgen.

De Idworx wordt in mijn woonplaats verkocht. Ik heb een paar uur op een Easy Rohler mogen fietsen en het beviel me fantastisch. Op de Tout Terrain heb ik nog niet gefietst. Daar kan ik nog niets over zeggen.

Het lijkt appels met peren vergelijken. Desondanks: wie adviseert mij? Naar uitdagende alternatieven sta ik uiteraard ook open (mits niet al van mijn lijstje geschrapt).

Tout Terrain Silkroad

Afbeelding

Afbeelding

Idworx Easy Rohler

Afbeelding

Afbeelding
Tja, wat er verder op je lijstje stond en geschrapt is weet ik natuurlijk niet. Zelf vind ik dat als je in dit prijssegment zoekt je zeker ook naar luxe maatframes moet kijken. Pasvorm is van wezenlijk belang voor langdurig fietsplezier. Als je van techniek houdt dan is het ook leuk om over alle details te kunnen meepraten.
Wim
Wim schreef:Tja, wat er verder op je lijstje stond en geschrapt is weet ik natuurlijk niet. Zelf vind ik dat als je in dit prijssegment zoekt je zeker ook naar luxe maatframes moet kijken. Pasvorm is van wezenlijk belang voor langdurig fietsplezier. Als je van techniek houdt dan is het ook leuk om over alle details te kunnen meepraten.
Wim
Dank voor je snelle reactie, Wim.

Santos, Snel en Van Nicholas stonden op mijn lijstje. Die zijn om verschillende redenen geschrapt.
Persoonlijk zou ik voor de idworks gaan. En maatvoering is heel belangrijk, je vond het zelf al lekker fietsen, dus dat is een hele dikke plus.
De Magura remmen zijn ook heel goed . . .
Ik ben bevooroordeeld, maar voor wat het waard is...
Ik gebruik mijn fiets uitsluitend voor woon-werk verkeer en rij zo 'n 30-35 km per dag, heel het jaar door. De ER is voor mij echt een openbaring geweest. Jaren met een batavus papago naar het werk gefietst en toen na veel draaien, keren, twijfelen en treuzelen toch maar die stap gezet om een ER aan te schaffen. En nog geen seconde spijt van gehad. Alles valt daar wel aan mee. :D Behalve het zadel, ik vind het nogal "plakkerig" en denk er over om mezelf een brooks of zoiets aan te schaffen. :?
Hoeveel kost zo'n ER eigenlijk?
Dank voor alle reacties tot dusver.
Naar aanleiding van een tip (via pb) ga ik me ook nog verder verdiepen in m-gineering. De keuze is nog niet gemaakt.
willem.megens schreef:Hoeveel kost zo'n ER eigenlijk?
Circa € 3.600,00.
Deze zit in het zelfde prijssegment:
* op maat
* staal, sportiviteit naar keuze
* Rohloff
* SON
* B&M LED voor, met standlicht achter
* stuur naar keuze (ik ben voor racestuur gegaan, cantileverremmen gekozen)
* speciale 160mm cranks (kost ietsje extra)
* stevige trappers (á la Wellgo, maar dan Shimano)
* Brooks zadel én stuurlint
* Tubus Fly achterdragertje
* verwijderbare spatborden tegen vocht en vuiligheid (hoef je natuurlijk niet te kiezen)
* banden naar keuze (ik ben voor 35mm Kojaks gegaan)
* enz.

Deze is in Heerhugowaard gekocht. Reistijd 2 uur, levertijd ca. 3 maanden.
Ik ben het met Wim eens. Idworks is een hele mooie fiets en voor hetzelfde geld en dezelfde opbouw koop je ook een op maatgebouwde fiets.

Een kanttekening daarbij is wel dat ik erg tevreden met met magura hs33 en als ik het over mocht doen dan ging ik voor firmtech. Ik heb de vooronderstelling dat framebouwers firmtech wat lastiger vinden en kan me hierin ook wel vergissen.
Gewone cantilever nokken is natuurlijk veel universeler. Je kunt er altijd een goedkope v brake op zetten onderweg, en als Magura ineens over de kop gaat, of ophoudt met Firmtech, dan is er nog geen man over boord. Zelf heb ik HS66 remmen voor een racebocht, en die zijn er niet eens in Firmtech. Erger nog, ze zijn er helemaal niet meer, en dat geeft precies aan hoe afhankelijk je bent. Maar Firmtech vind ik wel mooi.
Wim
Het mooiste qua compatibiliteit zou natuurlijk zijn als men de remmen met Firmtech aan de ene kant van de buizen zou hanteren, zodat aan de andere kant gewone cantilevernokken geplaatst kunnen worden.

Of zeg ik nu iets heel raars?

(Even afgezien van de kabelloop.)
Dat zou kunnen: nokken aan zowel de voorkant als aan de achterkant van de vork. Dan moet je om het een beetje netjes te houden voor de gewone cantilever nokken wel werken met afneembare nokken. Maar goed, geef mij maar net als Robert Jan een racebocht. En dan speelt dit hele punt niet meer.
Wim
Wim schreef:Zelf heb ik HS66 remmen voor een racebocht, en die zijn er niet eens in Firmtech.
HS11, HS33 en HS66 verschillen toch alleen in de remgrepen. Daarna is de remleiding (en remcylinders) toch hetzelfde?
Ik had begrepen dat Firmtech compatiblle is met HS33 remgrepen? Of vergis ik me nu?
Ja dat is geloof ik zo, maar dan heb je eindelijk voor heel veel geld een HS 66 gekocht op ebay (als het al lukt), en dan moet je ook nog eens een HS 33 Firmtech erbij kopen. Alles kan natuurlijk, maar ik was allang blij dat ik nog een stel HS66's had liggen. Het remt prima, en de gewone HS 33 van mijn vrouw werkt ook prima (nog iets beter, om eerlijk te zijn).
Wim
Hoi Edgar,

kijk even goed naar de wielen van de Tout Terrain.

Eric
Tja, ieder zijn ding. Jij hebt voorkeur voor een racebocht en ik vindt een vlinderstuur het einde. En allebei willen we onze Magura remmetjes niet missen.

Je argument dat je zo afhankelijk van een fabrikant bent is waar. Maar het is ook niet zo sterk, toch? We hebben samen nota bene de remmen van deze fabrikant. Als de fabriek ermee ophoud. Dat is dan dikke pech. En als om die reden niemand een nieuw product koopt is er geen vernieuwing.

Magura is opgehouden met de HS66 remmen. Dat heeft ze flink wat imagoschade opgeleverd. Klaarblijkelijk was er zo weinig vraag naar dat het ze dit waard is geweest. Kortom, je hebt een fantastisch mooie en ook wat exotische fiets. (waar ik best jaloers op kan zijn maar die ik desondanks nog niet 1,2,3, zou willen ruilen)
Racebochtje met Rohloff? HS66 remmen? Net als de fiets van Willem :lol:
Deze fiets is afgelopen week gebouwd en gisteren afgeleverd. Het is een Van Nicholas, maar het had net zo goed een Santos of Snel geweest kunnen zijn.

Het kan dus wel, maar het kost wel wat :lol:

Afbeelding
Edgar schreef:Naast mijn gezin (lieve vrouw en een schat van een dochter), zijn mijn werk (ik ben advocaat), mountainbiken, mechanische horloges en whisky drinken grote hobby's van mij.
Enfin: ik zoek een nieuwe fiets. Zowel voor dagelijks gebruik (rondom huis) als voor een tocht langs de Loire, naar de Ardennen en - wellicht - ook door de Alpen. Veel verder zal het allemaal niet gaan. Dat heeft met tijd en gezin te maken.
Statistische gok: je hebt niet veel tijd om de fiets te poetsen maar wel nog wat ruimte in het fietsenhok.
Het lijkt me daarom handig en aangenaam om voor het dagelijkse gebruik een tweede gewone fiets te kopen met een dichte kettingkast waar je met regen en pekel op fietst. Dan blijft de mooie fiets een stuk langer mooi en je hebt alles bij elkaar minder werk.
Succes,
Leon
Ik zou gaan voor de Tout terrain. Het grote nadeel van die fiets is wel het gebrek aan mogelijkheden voor een gewone velgrem. Maar je zou als extra optie deze extra punten op het frame kunnen laten lassen volgens Tout Terrain. Hun bagagedrager aan de fiets lijken me een enorme troef, en ook het feit dat het een stalen fiets is in plaats van alu.
Dank voor de uitgebreide reacties!

Ondanks de steekhoudende bezwaren tegen de HS33 Firmtech en de foto die Eric van de Van Nicholas plaatst (wat een prachtige fiets!), neig ik eigenlijk toch steeds meer naar de Easy Rohler. De versie van het blankgelakte aluminium (brushed alu) vind ik de mooiste. Net iets fraaier dan de uitvoering in mat zilver of mat zwart.

Een rationele onderbouwing voor mijn voorkeur kan ik (nog) niet geven. Maar ja, soms moet je je hart laten spreken in plaats van je verstand. Ondanks dat, denk ik er toch nog even over na.
Eric Schuijt schreef:Hoi Edgar,

kijk even goed naar de wielen van de Tout Terrain.

Eric
Scherp opgemerkt, Eric. Ik zie het nu ook dat het geen 26" Mavic XM317 velgen (die informatie had ik van hun eigen internetpagina gehaald), maar DT Swiss velgen zijn.