Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regentijd in Indonesie - Forum Wereldfietser

Regentijd in Indonesie

Beste collega-fietsers,
De plannen voor de volgende fietsreis beginnen in grote lijnen vorm te krijgen. We zouden onder meer graag naar Indonesie willen. Maar omdat we het liefst in onze winter weggaan (hoewel we dan natuurlijk hier mogelijk de ijspret missen) komen we in Indonesie in de regentijd terecht. Nu zien we dat er erg grote regionale verschillen zijn in regenval. Heeft iemand van jullie ervaring met reizen in Indonesie in -pakweg- februari, maart en april? Hoe erg is de regen? Valt het op een bepaald moment van de dag zodat je kunt zorgen dat je dan lekker ergens zit te schuilen achter een lekkere hap eten? En vooral: hoe zijn dan de wegen? We fietsen graag op rustige wegen, die zijn natuurlijk lang niet altijd verhard. Blijven ze ook in regentijd fietsbaar? Of worden het grote modderpoelen en kom je er niet meer op vooruit? Kortom: wie kan ons de nodige info geven? Een beetje nat worden vinden we niet erg, maar het moet natuurlijk wel te doen blijven!
Alvast bedankt, Nicole
Ik heb een stuk of vier keer in Indonesie gefietst. Maar euh, het is een groot land. Waar wil je gaan fietsen? Sumatra, Komodo, Kalimantan/Borneo, Molukken?

In de winkel ligt een zeer dik klimaatboek, waar heel veel over neerslag in staat. Kom gerust langs als je er in wilt kijken.
Valt er op Komodo te fietsen tegenwoordig ? :D
koenie schreef:Valt er op Komodo te fietsen tegenwoordig ? :D

Met een varanenverschrikker op je fiets wel!
Het is voor ons niet heel handig om 250 km naar A'dam af te reizen... Maar ik begrijp dat er grote regionale verschillen zijn? Toch zou wat informatie handig zijn en ons verder helpen. Dus in elk geval antwoord op de vragen:
- regent het altijd op ongeveer dezelfde tijden zodat je bv kunt schuilen en
- blijven de onverharde wegen over het algemeen bereidbaar of helemaal niet?
Alvast bedankt!
Koenie, ik zou het niet aanraden! Maar ik heb het gedaan. En wel het stuk van waar het bootje aanmeerde tot een paar honderd meter verderop waar onze 'losmen' stond. . . :oops:
Nicole,

Je moet het echt per eiland bekijken, Indonesie is zooooo groot (en breed). Zo heb ik op Sumba gewoond en daar kon het hele dagen regenen, vnl in november, december. Maar op Bali bijv. regende het vaak alleen aan het eind van de dag. Op Java was het trouwens in de zomer (mei, juni, juli, augustus) heerlijk weer op te fietsen. Voordeel is dat het er, ook als het regent, niet koud is. En omdat je overal makkelijk (en goedkoop) kunt overnachten heb je van 'natte spullen inpakken' geen last.
Toen ik er woonde heb ik weinig gefietst. Daarom zou ik er heel graag naar toe terug willen om te fietsen. Mijn keus zou dan op juli-augustus vallen, maar ik heb dan ook een enorme hekel aan regen en kan goed tegen de warmte. Succes met je plannen.
:lol:
Hoi Iris-uit-Zwolle,

Fijn, zo'n antwoord. Daar heb je tenminste wat aan! We zullen daar inderdaad vooral binnen slapen, dus met natte spullen gaat het meevallen en als de temperatuur goed blijft, hoeven we ook geen kou te lijden. Dat scheelt alweer! Daarnaast is het er natuurlijk prachtig groen, in de regentijd...

Toch nog een resterende vraag, voor ik me ga verdiepen in de klimaattabellen van de eilanden waar we heen willen: hoe houden de wegen zich tijdens de regentijd? Ik neem aan dat ook dat verschilt per weg en per eiland, maar weet jij of de meeste onverharde wegen ook in natte toestand nog een beetje befietsbaar zijn? Of zijn we in de regentijd straks alleen toegewezen op asfaltwegen omdat de onverharde wegen allemaal in grote modderpoelen veranderen? En als dat laatste het geval is, hoe verplaatst de lokale bevolking zich dan tijdens de regentijd?

Alvast bedankt voor je antwoord! Tx, Nicole
Ik denk dat je in Indonesië heel weinig onverhard zult fietsen. De doorgaande verbindingen zijn allemaal geasfalteerd en om via onverharde wegen een alternatieve route te vinden lijkt me eerlijk gezegd vrijwel onmogelijk, omdat er geen gedetailleerd kaartmateriaal is.
Overigens valt het op veel wegen met de drukte wel mee, behalve op gedeelten van Java en Bali.
Maar zoals al eerder gezegd, bepaal eerst op welke eilanden je wilt gaan fietsen want ze verschillen enorm in klimaat, bevolkingsdichtheid en kwaliteit van de wegen.
Nicole66 schreef: (...) hoe verplaatst de lokale bevolking zich dan tijdens de regentijd?
Net als anders, alleen dan met paraplu :lol: . Op de kleinere eilanden loopt toch iedereen op blote voeten of flipflops (teenslippers van plastic/rubber) en verder wordt er veel gereisd per bus of bemo (busje, komt van bedjak mobil) en dan zijn dan gewoon nog voller dan normaal :wink: . Let wel, alles kan in dat land, zeker als je buitenlander bent, gewoon vragen en de fiets kan bovenop de bus (tussen de kippen, groenten en andere bagage). De doorgaande wegen zijn trouwens meest verhard, weliswaar van slechte kwaliteit maar toch. Ik heb geen weggespoelde wegen gezien op Sumba (daar zat ik in de regentijd). Er zijn gewoon heel weinig wegen, vandaar. En over de doorgaande wegen moeten ook de bussen rijden.

En nog een tip, net als voor andere landen geldt: leer wat basiswoorden. Bahasa Indonesia is op zich niet zo'n moeilijke taal, geen werkwoordsvormen, ze rijgen de woorden gewoon aan elkaar. Natuurlijk bepaalt de volgorde de betekenis, maar het is gewoon leuk als je wat woorden kent als Selamat Pagi (goeiemorgen), Selamat Siang (Goedemiddag), Selamat Makan (eet smakelijk), Terimakasi (dank u wel), Selamat Datang (welkom), Saya orang Belanda (ik ben Nederlander), Bicara bahasa Ingris (spreekt u Engels), ibu (mevrouw), pak (meneer) etc. etc. Gewoon uitspreken zoals je het schrijft.

Wauh, ik krijg nu zelf veel zin om te gaan, maar dat zal toch op z'n vroegst volgend jaar worden :cry: .
Bedankt! Dat wordt dus gewoon Indonesië in de regentijd. We zullen een plu meenemen ;-).