Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaakbreuk na 1200 km - Forum Wereldfietser

spaakbreuk na 1200 km

Slechts 1200 kilometer heeft het achterwiel van onze nieuwe tandem gereden toen spontaan een spaak brak. Het betreft een 26 inch achterwiel met 32 spaken. De spaak brak anderhalve millimeter in de nippel, niet aan de zijde van de cassette, maar aan de zijde van schijfrem. De 1200 km zijn hoofdzakelijk met bepakking gereden, maar niet zwaarder belast dan toegestaan. De leverancier houdt het op een, hopelijk eenmalige, materiaalfout, maar voordat we op vakantie gaan zou ik graag meer zekerheid hebben. Heeft iemand een idee over de oorzaak van deze breuk?
Groet, Frank Bueters
Afbeelding
frank bueters schreef:Slechts 1200 kilometer heeft het achterwiel van onze nieuwe tandem gereden toen spontaan een spaak brak. Het betreft een 26 inch achterwiel met 32 spaken. De spaak brak anderhalve millimeter in de nippel, niet aan de zijde van de cassette, maar aan de zijde van schijfrem. De 1200 km zijn hoofdzakelijk met bepakking gereden, maar niet zwaarder belast dan toegestaan. De leverancier houdt het op een, hopelijk eenmalige, materiaalfout, maar voordat we op vakantie gaan zou ik graag meer zekerheid hebben. Heeft iemand een idee over de oorzaak van deze breuk?
Groet, Frank Bueters
]
vertel eens wat meer? type velg, naaf, spaken, spaakpatroon....
m-gineering schreef:vertel eens wat meer? type velg, naaf, spaken, spaakpatroon....
Daar hou ik van, zondag ochtend 7.42 uur en aan het antwoord op mijn vraag wordt al gewerkt :)
Hase zegt over het achterwiel van onze Pino: 26" hinten, Felge: doppelt geöste Hohlkammer; Nabe DT Swiss.
Omdat ik niet weet hoe het spaakpatroon wordt genoemd heb ik een fotootje bijgesloten.
Groet, Frank
Afbeelding
Wat ik niet snap is waarom ze geen 36 spaken gebruikt hebben. Dat kost slechts een paar euro meer, en is toch heus steviger. Voor een tandem moet je toch echt alle mogelijkheden gebruiken om de boel wat sterker te maken, zeker als het niet echt iets kost en nauwelijks extra weegt.
Wim
frank bueters schreef:
m-gineering schreef:vertel eens wat meer? type velg, naaf, spaken, spaakpatroon....
Daar hou ik van, zondag ochtend 7.42 uur en aan het antwoord op mijn vraag wordt al gewerkt :)
Hase zegt over het achterwiel van onze Pino: 26" hinten, Felge: doppelt geöste Hohlkammer; Nabe DT Swiss.
Omdat ik niet weet hoe het spaakpatroon wordt genoemd heb ik een fotootje bijgesloten.
Groet, Frank
Afbeelding
Ziet er uit als kruis 3. Met een relatief hoge flens en 32 spaken in een 26" velg zit je aan de grens voor wat betreft de hoek die de nippel in het spaakgat kan innemen om recht op de nippel uit te komen. Een ongelukkige combinatie met slordig wielenbouwen en je krijgt juist op die plek (net op het schroefdraadeinde) problemen.

Zonder het wiel in handen te hebben kan ik er weinig verder over zeggen, maar de kans dat Sandvik vergeten is wat ingredienten in het staal te gooien acht ik miniem.

Als spaken stuk gaan is het toch eerder een combinatie van
te weinig spaakspanning
ongelijke spaakspanning
niet gelet op het zetten van de spaken bij het wielenbouwen
te grote hoekfout bij de nippel

Als er binnenkort weer een spaak uitbreekt zou ik het wiel opnieuw bouwen met verse spaken, ev met kruis 2 om de hoekfout te verbeteren. Spaakgaten in de velg bijbuigen wil ook wel eens helpen
m-gineering schreef:Als spaken stuk gaan is het toch eerder een combinatie van
te weinig spaakspanning
ongelijke spaakspanning
niet gelet op het zetten van de spaken bij het wielenbouwen
te grote hoekfout bij de nippel
De schijfrem draagt ook niet positief bij. De gebroken spaak is juist één van de 8 die bij het remmen de grootste kracht te verduren krijgen (trekkend). Met een velgrem speelt dit probleem niet.
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Als spaken stuk gaan is het toch eerder een combinatie van
te weinig spaakspanning
ongelijke spaakspanning
niet gelet op het zetten van de spaken bij het wielenbouwen
te grote hoekfout bij de nippel
De schijfrem draagt ook niet positief bij. De gebroken spaak is juist één van de 8 die bij het remmen de grootste kracht te verduren krijgen (trekkend). Met een velgrem speelt dit probleem niet.
Leon
En vooral niet vergeten: er is op de fiets gefietst!!!!
m-gineering schreef: Ziet er uit als kruis 3. Met een relatief hoge flens en 32 spaken in een 26" velg zit je aan de grens voor wat betreft de hoek die de nippel in het spaakgat kan innemen om recht op de nippel uit te komen. Een ongelukkige combinatie met slordig wielenbouwen en je krijgt juist op die plek (net op het schroefdraadeinde) problemen.

Zonder het wiel in handen te hebben kan ik er weinig verder over zeggen, maar de kans dat Sandvik vergeten is wat ingredienten in het staal te gooien acht ik miniem.

Als spaken stuk gaan is het toch eerder een combinatie van
te weinig spaakspanning
ongelijke spaakspanning
niet gelet op het zetten van de spaken bij het wielenbouwen
te grote hoekfout bij de nippel

Als er binnenkort weer een spaak uitbreekt zou ik het wiel opnieuw bouwen met verse spaken, ev met kruis 2 om de hoekfout te verbeteren. Spaakgaten in de velg bijbuigen wil ook wel eens helpen
Dat is duidelijk.
Er zijn meer onderdelen aan de fiets die een haastig vervaardigde indruk maken, een niet helemaal zorgvuldig gebouwd wiel past in het beeld. Ik zal de leverancier vragen het wiel opnieuw te spaken. Heb niet zo'n zin om op vakantie te ontdekken of het bij één spaak blijft of dat er meer zullen gaan.
Hartelijk dank voor je gewaardeerde mening,
Frank
m-gineering schreef:En vooral niet vergeten: er is op de fiets gefietst!!!!
Jaha! Was erg leuk, tot die spaak brak. AfbeeldingMaar dat van die schijfrem is natuurlijk wel waar, al zou je hopen dat er bij de keuze van wiel en spaken rekening is gehouden met die rem. Frank
frank bueters schreef:De 1200 km zijn hoofdzakelijk met bepakking gereden, maar niet zwaarder belast dan toegestaan.
Is er daarbij ook rekening gehouden dat een aardig deel van het gewicht van en in de aanhanger ook op het achterwiel rust? Iets van 35% gok ik zo.
Leon
Plus dat zo'n eenwieler natuurlijk ook een torderende kracht op het wiel uitoefent. Zelf had ik daarom liever een tweewieler gehad. Maar hoe dan ook, je mag in alle redelijkheid verwachten dat deze fiets een dergelijke belasting aankan.
Wim
Misschien spike/ike af laten vallen?

:lol:
Leon schreef:Is er daarbij ook rekening gehouden dat een aardig deel van het gewicht van en in de aanhanger ook op het achterwiel rust? Iets van 35% gok ik zo. Leon
Is rekening mee gehouden
Wim schreef:Plus dat zo'n eenwieler natuurlijk ook een torderende kracht op het wiel uitoefent. Wim
Daar heb ik ook over nagedacht. De af te remmen massa, en dus ook de trekkracht in de spaken, is iets groter dan wanneer er geen bob-yak achter had gehangen. Maar als dat de reden is zou bijvoorbeeld een noodstop zonder bob-yak ook tot spaakbreuk kunnen leiden. Uit ervaringen van andere Pino eigenaren weet ik dat dat niet zo is.
Shane schreef:Misschien spike/ike af laten vallen?
:lol:
Ben net zo blij dat Ike (de hond) rustig blijft zitten. In zijn aanhanger werd hij weleens door andere-, grotere honden aangevallen. Maar op de volgende- langere reis blijft hij gewoon thuis, kan ik 12 kilo extra meenemen :) Groet, Frank
frank bueters schreef:
Wim schreef:Plus dat zo'n eenwieler natuurlijk ook een torderende kracht op het wiel uitoefent. Wim
Daar heb ik ook over nagedacht. De af te remmen massa, en dus ook de trekkracht in de spaken, is iets groter dan wanneer er geen bob-yak achter had gehangen. Maar als dat de reden is zou bijvoorbeeld een noodstop zonder bob-yak ook tot spaakbreuk kunnen leiden. Uit ervaringen van andere Pino eigenaren weet ik dat dat niet zo is.
Als de BOB naar de ene kant hangt moeten jullie naar de andere kant hangen om de combinatie recht te houden. Dat resulteert in een voortdurend wisselnde dwarskracht op het achterwiel, waardoor dit zwaarder belast wordt. Hoe hoger en zwaarder je de lading op de BOB aanbrengt, des te erger het wordt.
m-gineering schreef:Als de BOB naar de ene kant hangt moeten jullie naar de andere kant hangen om de combinatie recht te houden. Dat resulteert in een voortdurend wisselnde dwarskracht op het achterwiel, waardoor dit zwaarder belast wordt. Hoe hoger en zwaarder je de lading op de BOB aanbrengt, des te erger het wordt.
Ik begrijp wat je zegt. Maar geldt dat niet ook voor een last op/aan de bagagedrager? De bob is in zijdelingse richting toch een min of meer stijf onderdeel van de fiets?
Groet, Frank
m-gineering schreef:
Als spaken stuk gaan is het toch eerder een combinatie van
te weinig spaakspanning
ongelijke spaakspanning
niet gelet op het zetten van de spaken bij het wielenbouwen
te grote hoekfout bij de nippel
Gerd Schraner schrijft in zijn boek "The Art of Wheelbuiding " idd ook dat hoe hoger de spaakspanning hoe effectiever de (over)load wordt verdeelt over meerdere spaken.
En ook worden dan de spaken in het bovenste wielgedeelte meer als demper gebruikt.

Echter niet de spaken bepalen uiteindelijk de mogelijke maximale sterkte van een wiel maar de velg.Alleen een sterke velg kan maximaal hoge spaakspaningen verdragen.
Zijn conclusie is daarom dat de V-shape velg (3 cm hoge alu velg) het beste is.

Voor racefietsen is dat bijvoorbeeld de 3 cm hoge Rigida DP18, kom je ook vaak op racetandems tegen.
Voor toerfietsen is dat bijvoorbeeld de 3 cm hoge Rigida DP 2000, a 25 euro.
Roadster schreef:Gerd Schraner schrijft in zijn boek "The Art of Wheelbuiding " idd ook dat hoe hoger de spaakspanning hoe effectiever de (over)load wordt verdeelt over meerdere spaken.
Anderen hebben numeriek uitgerekend dat een wiel zo niet werkt. De last wordt gedragen doordat van een klein aantal spaken *onder* de as de spanning vermindert, niet door toename van spanning van de bovenste spaken.
Zie http://www.astounding.org.uk/ian/wheel
Maar de conclusies omtrent wat het beste wiel oplevert zijn wel weer dezelfde: een stijve velg verdeelt de last (lees spanningsafname) over meer spaken.
Leon
Leon schreef:
(1)Anderen hebben numeriek uitgerekend dat een wiel zo niet werkt. De last wordt gedragen doordat van een klein aantal spaken *onder* de as de spanning vermindert, niet door toename van spanning van de bovenste spaken.
(2)Maar de conclusies omtrent wat het beste wiel oplevert zijn wel weer dezelfde: een stijve velg verdeelt de last (lees spanningsafname) over meer spaken.
Leon
(1) Idd, maar het helpt wel vandaar de omschrijving: " En ook worden dan de spaken in het bovenste wielgedeelte meer als demper gebruikt."

(2) Daar ging het om en, nogmaals, een betrouwbaar/hoog belastbaar wiel begint te allen tijde met een stijve/zware velg.
Leon schreef:De last wordt gedragen doordat van een klein aantal spaken *onder* de as de spanning vermindert, niet door toename van spanning van de bovenste spaken.
Zie http://www.astounding.org.uk/ian/wheel
Maar de conclusies omtrent wat het beste wiel oplevert zijn wel weer dezelfde: een stijve velg verdeelt de last (lees spanningsafname) over meer spaken.
Leon
Als eenvoudige bouwkundige zou ik dan zeggen, maak die spaken liever van slecht samendrukbaar beton dan van trekvast staal :wink:
Wat betreft mijn tandemwiel, die velg blijkt behoorlijk stijf. Onwetend van de gebroken spaak hebbben we 50 tot 70 kilometer doorgereden, met volle bepakking. In het wiel is slechts een kleine slag. Frank
Roadster schreef: de omschrijving: " En ook worden dan de spaken in het bovenste wielgedeelte meer als demper gebruikt."

blaartrekkend kromme tenen gezever :shock: [arrogant]Zeker weer zo'n fietsenmaker die niet naar school geweest is :D [/arrogant]