Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden voor MTB-tocht Kirgizie? - Forum Wereldfietser

Welke banden voor MTB-tocht Kirgizie?

Hallo allemaal,

Ik heb het forum al af zitten struinen op informatie over verschillende types banden maar ik zie door de bomen het bos niet meer helemaal..
Ik ga binnenkort 3,5 week mountainbiken in Kirgizie. Hierbij verwacht ik veel onderverharde stukken en slecht asfalt (veel wasbord, keien en zand, volgens iemand die vorig jaar dezelfde trip heeft gedaan, zij raadt een grof profiel aan obv haar ervaringen).
Een voordeel is dat onze bagage vervoerd wordt, dus mijn fiets (MTB) is niet zwaar beladen, alleen mijn eigen gewicht (65kg) en een tasje voorop.

Wat raden jullie aan? Ik begrijp dat de Schwalbe Marathon XR erg sterk is, maar ook 'zwaar loopt' (veel rolweerstand). De Marathone Extreme is lichter en loopt soepeler, maar is vrij duur en is pas net uit (dus weinig ervaringen). Of kan ik beter een andere band nemen omdat ik toch zonder bagage rijd?

Alvast bedankt voor de tips!
Maaike
Hallo,

Aangezien er geen bagage mee gaat worden je banden niet extreem zwaar belast. De MTB banden van Schwalbe en dan met name de Rocket Ron's, Fast Fred's etc. zijn specifieke wedstrijd banden, dit zie je ook terug in het gewicht (laag) en de prijs (hoog) en de lekbestendigheid (laag); dit zijn dus niet de banden die je moet hebben.
Als ik ga trainen heb ik een hekel aan lekrijden; daarom rij ik al sinds jaar en dag op een stel budgetbandjes van CST (Copperhead), 12,50eurie, voorzien van een lichtrollend, allround noppen-profiel en (nagenoeg) nooit een lekke band. Doordat ze wat zwaarder zijn kunnen ze ook nog eens een stootje hebben.
Kijk dus uit naar een wat zwaardere allround MTB-band en dit zijn i.d.d. niet altijd de duurste banden.

Succes
Mocht je keuze op Marathon XR vallen dan heb nog een paar 26" liggen. Die kan je over nemen voor € 10 per stuk. Er is ongeveer 500km mee gefietst.
pedalman schreef:Hallo,

Aangezien er geen bagage mee gaat worden je banden niet extreem zwaar belast. De MTB banden van Schwalbe en dan met name de Rocket Ron's, Fast Fred's etc. zijn specifieke wedstrijd banden, dit zie je ook terug in het gewicht (laag) en de prijs (hoog) en de lekbestendigheid (laag); dit zijn dus niet de banden die je moet hebben.
Als ik ga trainen heb ik een hekel aan lekrijden; daarom rij ik al sinds jaar en dag op een stel budgetbandjes van CST (Copperhead), 12,50eurie, voorzien van een lichtrollend, allround noppen-profiel en (nagenoeg) nooit een lekke band. Doordat ze wat zwaarder zijn kunnen ze ook nog eens een stootje hebben.
Kijk dus uit naar een wat zwaardere allround MTB-band en dit zijn i.d.d. niet altijd de duurste banden.

Succes
Als het een Marathon moet zijn zou je ook aan die van GEAX kunnen denken. ;) (Barro mountain/marathon, 15€ ofzo voor de niet vouw)

In ieder geval zoek je: ronde dwarsdoorsnede, genoeg noppen zodat de band niet te hard zingt op asfalt. 2.1" breed, noppen niet te laag zodat ze ook wat doen op een verregende dag, geen qualifier rubber wat zo weg is, degelijke zijwanden.

En mik een stel extra in de koffer als reisverzekering, met wat binnenbandjes