Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitscheurende velgflens - Forum Wereldfietser

Uitscheurende velgflens

Hallo een vraagje over velgen en banden.

Sinds ik met de 28" 50 mm Schwalbe marathon XR op mijn fiets rijd heb ik last van velgen die splijten, dan wel dat het randje van de velg naar buiten komt zetten waarna de velgrem verder zorgt voor een inscheurende velgflens. Is er enig verband? en is er wat te doen om de levensduur van een velg weer boven de 30000 km te krijgen zoals ik in het verleden gewoon was?

Ik pomp de band op tot 4.5 bar, weeg een kilo of 80 en daar komt ook nog een 30-tal kilo aan bagage bij (maar dat was vroeger op smallere bandjes niet anders)
Mijn remmen zijn van het type Magura HS33.
Rigida Sputnik velgen houden het tot nu toe 10000-17000 km uit, een onderweg opgepikte Mavic A719 scheurde na 1500km langs de spaaknippels (Da's een bekend probleem bij Mavic, dus daar hoeven de reacties niet over te gaan).
Jan Koelstra schreef:Hallo een vraagje over velgen en banden.

Sinds ik met de 28" 50 mm Schwalbe marathon XR op mijn fiets rijd heb ik last van velgen die splijten, dan wel dat het randje van de velg naar buiten komt zetten waarna de velgrem verder zorgt voor een inscheurende velgflens. Is er enig verband? en is er wat te doen om de levensduur van een velg weer boven de 30000 km te krijgen zoals ik in het verleden gewoon was?

Ik pomp de band op tot 4.5 bar, weeg een kilo of 80 en daar komt ook nog een 30-tal kilo aan bagage bij (maar dat was vroeger op smallere bandjes niet anders)
Mijn remmen zijn van het type Magura HS33.
Rigida Sputnik velgen houden het tot nu toe 10000-17000 km uit, een onderweg opgepikte Mavic A719 scheurde na 1500km langs de spaaknippels (Da's een bekend probleem bij Mavic, dus daar hoeven de reacties niet over te gaan).
Brede banden en hoge druk zijn erg slecht voor je velg: je bent nu bezig ze met +4 ton uit elkaar te persen! Vervolgens heb je vast betere remmen als vroeger, dus je kunt ze ook beter fijn knijpen. Aluminium houdt er helemaal niet van heen en weer gebogen te worden

Ik zou een beter lopende band uitzoeken zodat je niet in de verleiding komt hem op de maximale druk te rijden. En ev een bredere en nog zwaardere velg proberen
Nou meende ik de voor mij ideale fietsband gevonden te hebben krijgen krijg je dit. Gaat de band langer mee dan de velg :-(

Een lichter lopende 50mm band voor 28" die net zo onverwoestbaar is als de Schwalbe Marathon XR, bestaat die?

Ik zit nu niet echt in een omgeving waar je het merk en type fietsband voor het uitkiezen hebt, maar zal de komende tijd de druk wat verminderen. Dan hoop ik met een nieuwe velg en de 50mm Marathon XR nog ruim 12000 km te fietsen voordat ik Nerderland weer bereik...
Marten heeft (uiteraard) gelijk. Om jou een idee te geven: op een idworx Easy Rohler zitten ook 50 mm banden op een 19 mm velg. Er staat op de velg expliciet vermeld dat je de banden niet harder mag oppompen dan vier bar. En weeg je 105 kilo en nog wat bagage erbij, dan moet je nog wat lager gaan zitten.

Nee, en dan bedoel ik niet dat je je zadel lager moet zetten, maar de bandendruk :lol:
Jan Koelstra schreef:Een lichter lopende 50mm band voor 28" die net zo onverwoestbaar is als de Schwalbe Marathon XR, bestaat die?
Euh tsja, die band zoeken we allemaal.
Vraag eens aan John Telleman welke velgen hij gebruikt. Hij heeft ook 50 (of zelfs 60 mm) banden en pompt ze altijd knetterhard op. Ik heb hem nog nooit gehoord over velgproblemen en hij fietst behoorlijk veel op exotische plekken en is ook zelf niet de lichtste.
Leon

*P.s. Ik bedenk me net dat hij wel schijfremmen op zijn fiets heeft 8) :shock: :? :wink:
Leon schreef:Hij heeft ook 50 (of zelfs 60 mm) banden
60mm? Dat moeten dan 26" wielen zijn lijkt me. Of loop ik al weer achter en zijn er nu ook 60mm banden voor 28" wielen?
Jan
Voor dat je het weet wordt het nieuwe mode 37mm banden met een druk van 6 bar :lol: Dat loopt pas licht :lol:

Oh en ook cantilever remmen .......
Jan Koelstra schreef:
Leon schreef:Hij heeft ook 50 (of zelfs 60 mm) banden
60mm? Dat moeten dan 26" wielen zijn lijkt me. Of loop ik al weer achter en zijn er nu ook 60mm banden voor 28" wielen?
Jan
Ik vrees inderdaad dat je achterloopt ;)

Er zijn al 60mm banden voor 34" wielen en voor 26" is er ook 4"
Shane schreef:
Shane schreef:Voor dat je het weet wordt het nieuwe mode 37mm banden met een druk van 6 bar :lol: Dat loopt pas licht :lol:
Dat is al een normale (maximum) bandenspanning voor 37-622. Kijk even op de site van Schwalbe bij alle typen Marathon.
Enne... ze lopen niet allemaal echt licht... :cry:
Dick Schuurman schreef:
Shane schreef:
Dat is al een normale (maximum) bandenspanning voor 37-622. Kijk even op de site van Schwalbe bij alle typen Marathon.
Enne... ze lopen niet allemaal echt licht... :cry:
Dat klopt maar de laatste jaren is iedereen gek op grote banden geworden omdat " ze lichter lopen bij gelijk druk" , maar dit vind ik onzin (het klopt wel) maar dunner banden hebben een hoger nominaal druk dus het maakt bijna niks uit. En elke mode komt tot zijn eind, uitscheurende velgfenzen in het begin van het eind van deze fase.... :lol:

Het eindig verschil in rijgedrag tussen dik en dunne banden is op basis van band opbouw/rubber en profiel en niet op band breedte. Maar ja een beetje vering en je band zal ook wel lekker zijn.