Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geheel off-topic: racefiets - Forum Wereldfietser

geheel off-topic: racefiets

Sorry, want geheel off-topic, maar als ik een racefiets wil aanschaffen: tot welke winkels zou ik me het beste kunnen beperken? Ik denk aan max 1250 euro budget en Shimano 105, en niet al te extensief gebruik. Ik heb Red Bull (Roseversand), Trek, Stevens voorbij zien komen. Ik word echter nu al gek van alle informatie op internet. Vandaar de vraag.
Zou je wel online kopen? Fietsen moeten je passen, ik zou gewoon naar een echte winkel gaan waar je een proefrit(je) kunt maken...
willem.megens schreef:Sorry, want geheel off-topic, maar als ik een racefiets wil aanschaffen: tot welke winkels zou ik me het beste kunnen beperken? Ik denk aan max 1250 euro budget en Shimano 105, en niet al te extensief gebruik. Ik heb Red Bull (Roseversand), Trek, Stevens voorbij zien komen. Ik word echter nu al gek van alle informatie op internet. Vandaar de vraag.
Belga Fietsen in Harkstede (iets ten oosten van stad Groningen, bij de molen). Die heeft meer vestigingen, maar Harkstede is gespecialiseerd in racefietsen. Best prijzig, vaak Italiaanse merken. Daar koop ik mijn derailleurs.

Race - ATB - Trekking
Hoofdweg 31, 9617 AB Harkstede
Telefoon: 050-40 40 789

www.belgafietsen.nl
raceatb@belgafietsen.nl
willem.megens schreef:Sorry, want geheel off-topic, maar als ik een racefiets wil aanschaffen: tot welke winkels zou ik me het beste kunnen beperken? Ik denk aan max 1250 euro budget en Shimano 105, en niet al te extensief gebruik. Ik heb Red Bull (Roseversand), Trek, Stevens voorbij zien komen. Ik word echter nu al gek van alle informatie op internet. Vandaar de vraag.

Er zijn drie dingen belangrijk, de maat, de maat en de maat ;)


105 groep: niks mis mee.
Wielen: Ik zou altijd voor een fiets gaan met gewone shimanonaven, 32 spaken en een gewone velg, ipv een stel winstpakkers met cool spaakdesign en oneindig gelazer bij gebruik
Budget is prima voor een niks aan de hand butted aluminium frame met carbon voorvork, full carbon zou ik laten staan.

Denk van te voren na over wat voor verzet je wil, 53-11 is kewl maar als je dat echt rond krijgt zat je wel op een ander forum ;) Wil je een compactgroep, een triple of std 2 x 10? Wil de winkel een beetje meedenken zonder dat de kassa op tilt slaat (verzet, stuurbreedte, type zadel) ? Is de fiets compleet of zit er maar een bidonhoudertje op,
Ik heb de 2009 catalogus van Rose voor mijn neus liggen en voor 1250 heb je toch al een heel behoorlijke fiets. Als ik het zo bekijk heb je voor 1250 de keuze tussen 3 type fietsen, alledrie grotendeels afgemonteerd met Ultegra. Een triple blad heeft een meerprijs van 50 euro, daarvoor hoef je het dus niet te laten. Ik denk dat je bij Rose veel waarde voor je geld krijgt.
Op naar de winkel in Bocholt voor een testritje :D
Willem,

Als je echt heel goed weet wat de voor jouw perfecte maat (framehoogte, lengte bovenbuis, lengte voorbouw etc.) is kun je alles via internet afhandelen.
Mis je die ervaring op racefiets gebied: ga naar een erkende racefietsendealer, bij voorkeur eentje die eveneens een (amateur)wielerploeg (co-)sponsort. Vaak zijn deze racespecialisten ook zelf fervent wedstrijdrijders.
Je kunt er dan vanuitgaan dat deze je juist op de fiets zal zetten.

Succes!
Ik heb in het na jaar met hetzelfde vraag gezeten, rose werd afgeraden door mijn locale fietsboer omdat ze niet echt stijf zou zijn ( of meer waarschijnlijk hij wou een fiets aansmeren!!!).

Maar ik heb me toch laten ompraten om een trek 1.7 te kopen voor 1100 eurie. Afbeelding

Ik heb ondertussen 1500km mee gereden en ben erg blij mee (het is moeilijk om veel mee te fietsen met zo veel fietsen in de schuur, vandaar dat ik ook mijn ligfiets heb verkocht).

Hij is mooi (vind ik!), strak en gaat als de brandweer (misschien helpen de kleuren mee :wink: ) ik ben tot nu toe ook erg tevreden met 105, we zullen het zien na nog een paar duizend kilometers (maar eerst mijn vittorio 6500km in de VS laten rijden :lol: )

Let goed op dat je een nieuwe model krijgt en niet oude (winkel) voorraad (of een flink korting vragen)
Als je op zoek bent naar een racefiets van max. 1250 euro voor niet al te extensief gebruik, zou ik niet al te moeilijk doen over het merk. De merken die je noemt (vergeet ook het Duitse Cube niet), maken volgens mij prima fietsen waar je je geen buil aan valt. Zorg dat er minimaal Shimano 105 op zit. Als het meezit kun je voor dat geld zelfs Ultegra krijgen, of een mix van beide. Ik zou geen Compagnolo groep nemen: moeilijker verkrijgbaar en (heb ik me laten vertellen) duurder dan Shimano qua cassette, kettingen e.d.

Wat te doen:
- maat bepalen en rekening houden met racegeometrie (mijn racer en vakantiefiets hebben dezelfde framehoogte, maar de racer heeft een 2 cm kortere bovenbuis)
- paar goede racespecialisten zoeken (helemaal eens met wat hierboven over sponsorende fietsenzaken wordt gezegd). (Overigens vind ik het ook belangrijk dat ik de mensen van de fietsenzaak prettig vind, daar een goed gevoel bij heb).
- aanbod vergelijken (prijs-kwaliteit/groep verhouding), maar ook de fiets kiezen die je mooi vindt
- geen hogere wiskunde maken van de keus
Pedalero schreef: - paar goede racespecialisten zoeken (helemaal eens met wat hierboven over sponsorende fietsenzaken wordt gezegd).
sponsoren is handel, de fietsenzaak met de 'mooiste' deal komt op het shirt. Wil niet zeggen dat jij ook een mooie deal krijgt (de club staat ook wel eens raar te kijken) , of dat de sponsor verstand van fietsen heeft.

Uiteraard zijn er ook sponsorende wielerzaken die gek van wielrennen zijn, maar ik zou eerst eens rondvragen

(Overigens vind ik het ook belangrijk dat ik de mensen van de fietsenzaak prettig vind, daar een goed gevoel bij heb).
+1 ;)
Ik heb in het na jaar met hetzelfde vraag gezeten, rose werd afgeraden door mijn locale fietsboer omdat ze niet echt stijf zou zijn ( of meer waarschijnlijk hij wou een fiets aansmeren!!!).
Lijkt me inderdaad een verkooppraatje, wie weet komen de frames van Trek en Red Bull wel uit dezelfde frame fabrieken in China of Taiwan. :lol:
Ik zou ook eens naar een Stevens kijken, deze kun je vaak dichtbij huis testen omdat er een dealernetwerk in Nederland is.
whave schreef:
Ik heb in het na jaar met hetzelfde vraag gezeten, rose werd afgeraden door mijn locale fietsboer omdat ze niet echt stijf zou zijn ( of meer waarschijnlijk hij wou een fiets aansmeren!!!).
Lijkt me inderdaad een verkooppraatje, wie weet komen de frames van Trek en Red Bull wel uit dezelfde frame fabrieken in China of Taiwan. :lol:
Dit weet ik wel bijna zeker maar voor z'n bedrag vind ik het toch fijn om makkelijk garantie vragen te stellen als het me lukt om de fiets te slopen :lol: En voor de rest zijn de fietsen bijna hetzelfde ook helemaal 105 op de 2009 model, wat me erg goed bevalt.
Dit weet ik wel bijna zeker maar voor z'n bedrag vind ik het toch fijn om makkelijk garantie vragen te stellen als het me lukt om de fiets te slopen :lol: En voor de rest zijn de fietsen bijna hetzelfde ook helemaal 105 op de 2009 model, wat me erg goed bevalt.
In ieder geval goed dat je Trek bevalt, ik vind ze over het algemeen ietwat aan de dure kant. Voor diegene die voor postorder gaan is deze ook nog een optie:
http://www.vortrieb.com/showroom.php?ca ... MS&seite=4
whave schreef:
Dit weet ik wel bijna zeker maar voor z'n bedrag vind ik het toch fijn om makkelijk garantie vragen te stellen als het me lukt om de fiets te slopen :lol: En voor de rest zijn de fietsen bijna hetzelfde ook helemaal 105 op de 2009 model, wat me erg goed bevalt.
In ieder geval goed dat je Trek bevalt, ik vind ze over het algemeen ietwat aan de dure kant. Voor diegene die voor postorder gaan is deze ook nog een optie:
http://www.vortrieb.com/showroom.php?ca ... MS&seite=4

De meeste 2009 Trek race fietsen zijn goedkoper dan vorige omdat er geen innovatie in zit, ze hebben gewoon een ander kleur schema gekregen (en de achter derailleur is 105 geworden). Dus een nieuwe 2009 is goedkoper dan de nieuwe 2008 die in de winkel staat(ze hebben die ook geprobeerd om aan te smeren :wink: )
Bedankt voor alle informatieve reacties! Ik zie dat er tussen 1000 en 1250 voldoende aanbod is.

En de wielen? Ik ben zelf licht en zal er geen 500 km/wk (over kasseien) op gaan fietsen. Welk merk biedt dan >ondergrens kwaliteit?
willem.megens schreef:En de wielen? Ik ben zelf licht en zal er geen 500 km/wk (over kasseien) op gaan fietsen. Welk merk biedt dan >ondergrens kwaliteit?
Mavic, Shimano
Ieder merk voldoet wel aan de ondergrens, belangrijker is het type (en daarmee de kwaliteit van de naaf, spaak en velg). Mavic bouwt bijvoorbeeld hele goede velgen, maar over de naven en de spaken (oude cosmics, ksyriums) ben ik minder te spreken, Shimano bouwt goede naven, maar de systeemwielen (RS-10 bijvoorbeeld) zijn slap en van niet al te beste kwaliteit.

Maar goed, bepalend is ook je budget en het doel. Als je rustig rondjes wil rijden op een goede ondergrond, dan kun je jaren plezier hebben van een goedkope wielset, die vaak standaard bij een fiets in jouw prijsklasse wordt geleverd.
Wil je wat meer (uitgeven), ga dan voor een setje handgespaakt of de duurdere systeemwielen.*

Succes!

*) na ervaringen met Mavics en Shimano-wielen ben ik redelijk verslaafd aan de Easton setjes. Vaak wat zwaarder, maar behoorlijk onderhoudsvrij en duurzaam. Als je de set los gaat kopen, kun je voor 150-175 euro een Easton setje vinden.
Zoals Marten al zei: kies voor de wielen iets traditioneels. Dus gewone velgen, gewone naven en gewone spaken (en dan genoeg daarvan, zeker achter). Als deze wielen versleten zijn kun je altijd nog een setje handgebouwde wielen laten maken bij een goede wielbouwer in plaats van een dozenschuiver.
Ik heb geen idee wat je met deze fiets precies wilt doen, maar ik wil je toch op een alternatief wijzen: een audax/brevet fiets. Dat zijn fietsen die er op het oog uitzien als racefietsen, maar gebouwd zijn op lange ritten zoals [i]in extremis[/i] Parijs Brest Parijs. Het grootste verschil is remmen met een diepere drop (max 57 mm ipv 49 mm) waardoor er ook iets bredere en dus veel comfortabelere banden op passen (30-32 mm max met spatbord, in plaats van 25-28 mm zonder spatbord). Ook is de geometrie iets comfortabeler en het stuurgedrag rustiger. Tenzij je heel erg competitief wilt rijden is zo'n audax fiets eigenlijk leuker. Hier een voorbeeld in ongeveer jouw prijscategorie: http://www.thorncycles.co.uk/audaxmk3.html
Wim
m-gineering schreef: Er zijn drie dingen belangrijk, de maat, de maat en de maat ;)

Klopt, ik heb na 2 jaar woon-werkverkeer op de racefiets het (on)ding weer verkocht omdat het echt niet lekker zat. Dat het nog zolang duurde, komt omdat ik niet beter wist, dacht dat een sportieve zit automatisch afzien betekent.
Volgens mij moet ik mijn keuzemogelijkheden gaan beperken. Thorn is mooi, maar ik ga niet met bagage fietsen (alleen zadeltasje en rugzakje). Koga etc is me veel te duur. Ik kom uit op de volgende fietsen van vergelijkbare prijs. Uiteraard ("maat maat maat") ga ik niet via internet bestellen en overjarige modellen hebben mijn aandacht.

Weet een kenner misschien wat de beste optie zou kunnen zijn?

Stevens
http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... ent#inhalt
Steuersatz: FSA 8 Integrated 1 1/8", Cartridge
Bremsen: Shimano 105 BR-5600
Rohrmaterial: Aluminium 7005DB Superlite smooth
Gabel: Carbon T-Blade II, 1 1/8" Aluschaft
Kurbelsatz: Shimano 105 Hollow FC-5603, 50-39-30
Schaltung h: Shimano 105 RD-5600GS
Umwerfer v: Shimano 105 FD-5603
Kette: Shimano 105 CN-5600
Cassette: Shimano 105 CS-5600 12-25
Systemlaufräder: Shimano WH-RS10, 16 | 20 L, 24mm Profil
Reifen: Continental Ultra Race, 700x23C, faltbar
Lenker: Oxygen Driver Anatomic Alu 6061DB
Vorbau: Oxygen Driver, 31.8mm, 6°, stainless bolts
Sattel: Oxygen Cyrius
Sattelstütze: Oxygen Driver 280mm
Schalthebel: Shimano 105 ST-5600
Bremshebel: Shimano 105 ST-5600
Gewicht: 8.8 kg

Red bull
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=18079
Rahmen: WCW 7005 T6 Superlight Aluminium, triple-butted
Rahmengrößen: 49 / 51 / 54 / 56 / 58 / 60 / 62 cm
Gabel: PRO Straight Carbon
Steuersatz: Xtreme Pro, integriert
Laufradsatz: Mavic Aksium
Zahnkranz: Shimano 105, 11 - 23 (oder nach Wunsch), 10-fach
Reifen: Michelin Pro3 Race, 700 x 23 c
Tretlager: Shimano 105 black, wahlweise 2-fach 53/39, 3-fach 52/39/30 (Aufpreis € 50,-) oder Compact 50/35
Umwerfer: Shimano 105 black
Schaltung: Shimano 105 black
Brems-/Schalthebel: Shimano 105 black STI
Bremsen: Shimano 105 black
Sattelstütze: FSA SL-250
Sattel: fi´zi:k Aliante Delta
Lenker: FSA Wing Pro Compact, Oversize
Vorbau: FSA OS-150, Oversize
Gewicht: ca. 8,2 kg

Groetjes,
Willem
willem.megens schreef:Volgens mij moet ik mijn keuzemogelijkheden gaan beperken. Thorn is mooi, maar ik ga niet met bagage fietsen (alleen zadeltasje en rugzakje). Koga etc is me veel te duur. Ik kom uit op de volgende fietsen van vergelijkbare prijs. Uiteraard ("maat maat maat") ga ik niet via internet bestellen en overjarige modellen hebben mijn aandacht.

Weet een kenner misschien wat de beste optie zou kunnen zijn?

Stevens
Red bull
lijken op papier redelijk gelijkwaardig, ik zou ze gaan bekijken. Lijkt het frame wat, kan het achterwiel er fatsoenlijk uit, hoe lopen de kabels, dat soort details