Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luchthaven Praag - Forum Wereldfietser

Luchthaven Praag

Hoi allemaal,

Op 14 juni vlieg ik van Praag terug naar Brussel met mijn fietsje. Het is de eerste keer dat ik met m'n fiets op het vliegtuig stap, dus zit een beetje in de stress, vooral ook omdat ik alleen vlieg. Ik was liever met de trein teruggegaan, maar wegens beperkte fietsplekken en ik die echt maandag op het werk moet zijn, kon het niet anders.

Is er iemand die al vanaf Praag gevlogen heeft en die info heeft over:

-hoe je je fiets op de luchthaven krijgt
-hoe goed er inpakmateriaal voor je fiets verkrijgbaar is op die luchthaven

Alvast heel erg bedankt!

An
Hoe je er moet komen weet ik niet An. Wat ik wel eens doe is kijken in Google earth of ik kleine wegen kan vinden naar het vliegveld. Dus of fietsen over niet al te drukke wegen mogelijk is.
Wat inpak materiaal betreft, daar zou ik zelf voor zorgen. Dus gewoon Praag ingaan voor een fietsdoos. In Tsjechië heb je aardig wat fietswinkels dus dat moet niet moeilijk zijn. Tot over een week!
Hoi Blanche,

Bedankt voor de info!

Fiets jij dan met fietsdoos en al naar het vliegveld? Dat lijkt me namelijk niet zo simpel?

Groetjes,

An
Annetje schreef: Fiets jij dan met fietsdoos en al naar het vliegveld? Dat lijkt me namelijk niet zo simpel?
Geen dank An,

Yep ik vouw hem op en dan met een snelspanner achterop mijn fiets. Zorg dat je Hol pijpje bij je hebt om je voorvork te beschermen als je je voorband eruit haalt. Hiermee kan je je fiets in een kleinere doos stoppen. Kijk anders ook even naar het filmpje over het inpakken van een fiets van John. Douwe en ik gebruiken wel niet zoveel beschermingsmateriaal als John en zijn dus iets sneller klaar.

http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/2943790 . Uiteraard zijn er meer methoden om je fiets in het vliegtuig te krijgen.

Je kan ook even kijken of er een trein rijd naar het vliegveld.
Hallo An,

Met welke maatschappij vlieg je?
Elke maatschappij heeft zo zijn eigen eisen ten aanzien van het verpakken van fietsen, sommige eisen een doos en bij de ander is een fietshoes voldoende. Ik geef de voorkeur aan een fietshoes.
Op mijn site
http://www.fietsvakantielinks.nl
staan onder het item "Fiets en Vliegtuig" een aantal links naar tips vervoer in het vliegtuig
Blanche schreef:Annetje schreef:
Fiets jij dan met fietsdoos en al naar het vliegveld? Dat lijkt me namelijk niet zo simpel? Geen dank An,

Yep ik vouw hem op en dan met een snelspanner achterop mijn fiets. Zorg dat je Hol pijpje bij je hebt om je voorvork te beschermen als je je voorband eruit haalt. Hiermee kan je je fiets in een kleinere doos stoppen. Kijk anders ook even naar het filmpje over het inpakken van een fiets van John. Douwe en ik gebruiken wel niet zoveel beschermingsmateriaal als John en zijn dus iets sneller klaar.http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/2943790 . Uiteraard zijn er meer methoden om je fiets in het vliegtuig te krijgen. Je kan ook even kijken of er een trein rijd naar het vliegveld.
O ja en vergeten om te zeggen.
Wij halen ook niet de derailleur eraf zoals John. Zorg dan wel dat ie zo dicht mogelijk tegen je achterwiel aanstaat voordat je hem inpakt. Je voorwiel aan je fiets laten en in de doos doen kan natuurlijk ook.

Goede vlucht!
Hey An,

In dit specifieke geval zou ik me voor kunnen stellen dat er mensen zijn die de 2de week met Jim mee rijden en die een doos mee zouden willen nemen. OK het is voor deze mensen ook een beetje gesleep maar ze kunnen hem op de camping droppen waar Jim wacht, en waar wij dan 's avonds aan komen.

Maar waarschijnlijk kun je in Praag ook wel een goede doos vinden, het is alleen jammer dat je dan in zo'n mooie stad moet lopen stressen om dat allemaal te regelen. En we hebben een hele week om je 's avonds cursus te geven hoe je je fiets uit elkaar moet halen :wink: - Of je nu een doos en een hoes gebruikt zorg voor wat kleine spanbandjes zodat je bijv. je voorwiel aan je frame vast kunt zetten. Je maakt er dan zo'n soort pakketje van (afhankelijk van de grootte van de doos)

Afbeelding

LET OP: Op deze foto zit het voorwiel fout/te laag ... dit kan een deuk in de onderbuis veroorzaken.
Pathfinder_II schreef:Hey An, In dit specifieke geval zou ik me voor kunnen stellen dat er mensen zijn die de 2de week met Jim mee rijden en die een doos mee zouden willen nemen. OK het is voor deze mensen ook een beetje gesleep maar ze kunnen hem op de camping droppen waar Jim wacht, en waar wij dan 's avonds aan komen.Maar waarschijnlijk kun je in Praag ook wel een goede doos vinden, het is alleen jammer dat je dan in zo'n mooie stad moet lopen stressen om dat allemaal te regelen.)
Stressen?
Volgens mij zit er in Tsjechië op elke straathoek wel een fietsenwinkel dus dat zal weinig stress worden. Bovendien zijn er ook andere inpak materialen zoals stevig lastic met of zonder combinatie van stukken karton. Dus An geen stress :>
Jullie zijn allemaal geweldig! Ik voel me al veel meer op mijn gemak. Blij dat ik als kneusje met jullie ervaren wereldfietsers mee mag! :D

Ik neem normaal heel weinig gereedschap mee (ik kan er toch haast niks mee :lol: ) en dacht nu enkel een pedaalsleutel extra nodig te hebben. Mis ik iets of klopt dat? En die spanbandjes e.d., waar halen jullie die? Ik heb alleen van die mega-spanbanden en tape momenteel, zal dus nog es langs de winkel moeten!

Groetjes,

An
Ik ben op het vliegveld van Praag geweest, maar dat was in 1981 in het toen nog communistische Československo. Het regende die dag heel hard met pijpenstelen. Ik hield een taxi aan, het was een Lada en mijn fiets kon in de kofferbak. Geen probleem. Ik denk dat het ongeveer 25 km was van het oude centrum. Opgestegen aan boord van een Illyoesin-18, een viermotorige proppellervliegtuig van het Poolse LOT. De bagageruimte zat achterin het toestel, door een raampje in een tussendeur zag ik mijn fiets daar liggen (zonder doos).

Afbeelding
Dit is 'em, de Illyoesin-18 van LOT.