Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke video camera? - Forum Wereldfietser

Welke video camera?

Best Vimeo fans,

Ik vind het leuk om WFer filmpjes te kijken. Ik vond het erg leuk om tijdens mijn laatste reis een video van te maken. Maar het film kwaliteit van mijn foto toestel ik niet het beste (kodak m753).

Dus ik ben aan het twijfelen of het de geld waard is om redelijk goedkoop video toestel ook mee te nemen.

Zijn er mensen die een tip hebben voor een leuk ding die niet te duur is, leuk filmpjes maakt en het liefst ook compact en lichtgewicht is. Of is het goedkoop segment van het markt toch niet veel beter dan de film functie van een digitaal camera?

Een proefje van de kwaliteit van de m753
Ik heb onlangs voor video opnames vanaf de helm of fiets een soort James Bond camera, de zgn. flycamone aangeschaft:
Afbeelding

Van de kwaliteit moet je je niet veel voorstellen, die is slechter dan de filmpjes van een digitale camera, ongeveer de kwaliteit van een mobieltje, maar het ding is erg licht en compact (30 gram) en mbv een SD kaart kan er in principe uren worden gefilmd. De lithium accu is echter na 30 minuten leeg (kan mbv usb via pc, lichtnet of naafdynamo worden opgeladen in ca 1u). Middels klitteband is het cameraatje overal aan te bevestigen.

Een voorproefje is te zien op http://picasaweb.google.nl/wizardofoh.n ... 6559293218 8)
Hoi Shane,

Zelf heb ik sinds december een HD camera de canon HF 100 (maar nog geen voorbeelden). Daarvoor filmde en fotografeerde ik met een een compactcamera Canon powershot A720. Klein en makkelijk hanteerbaar, je haald het zo uit je zak of fietstas om al fietsend te filmen. Voor de kwaliteit zie :

http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/1817664
http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/1817664
http://vimeo.com/1816962

Hopelijk zien we snel meer films in de videogroep de Wereldfietser op vimeo!
@ Tovenaar : leuk ding maar niet wat ik zoek, maar bedankt.
@ Blanche : De kwaliteit van jouw filmpjes is idd prima, wel het overwegen waard om een "beter" 2 in 1 toestel te kopen.

Misschien zoiets?
laatst kwamen zowel nikon en canon met digitale reflex fototoestellen die ook in HD video kunnen opnemen, voor onder de 1000eur. Kwaliteit van bijvoorbeeld de canon 500D ziet er echt wel goed uit. Misschien wel een optie?
ottovds schreef:laatst kwamen zowel nikon en canon met digitale reflex fototoestellen die ook in HD video kunnen opnemen, voor onder de 1000eur. Kwaliteit van bijvoorbeeld de canon 500D ziet er echt wel goed uit. Misschien wel een optie?
Ziet er idd mooi uit, maar dankzij mijn nieuwe tent,rohloff en 2 maanden onbetaald verlof, gaat de begroting het niet redden.Ik dacht zelf tussen 200-300 eurie, daarmee hoop ik wat verbetering te krijgen zonder te gek te doen.

Foto's en filmpjes maken vind ik wel leuk maar het is niet mijn werk of hobby dus ik wil niet te gek doen. Maar bedankt voor de tip, misschien over een paar jaar als voorbereiding voor de volgende reis, of als de sponsors betere beelde willen zien :lol:
Ook te duur maar in dit rijtje is de Pentax K-7 heel veelbelovend
ottovds schreef:laatst kwamen zowel nikon en canon met digitale reflex fototoestellen die ook in HD video kunnen opnemen, voor onder de 1000eur. Kwaliteit van bijvoorbeeld de canon 500D ziet er echt wel goed uit. Misschien wel een optie?
Deze lijkt me ook wat en kan zelfs HD opnemen, vraag me af of dat echt lukt? Maar je SD kaart zal zo vol zitten :wink:
Shane schreef:Deze lijkt me ook wat en kan zelfs HD opnemen, vraag me af of dat echt lukt? Maar je SD kaart zal zo vol zitten :wink:
Voor HD filmen heb je dan ook zwaardere kaarten nodig en in een zwaardere klasse (minimaal klasse 6) Shane :wink:
Blanche schreef:
Shane schreef:Deze lijkt me ook wat en kan zelfs HD opnemen, vraag me af of dat echt lukt? Maar je SD kaart zal zo vol zitten :wink:
Voor HD filmen heb je dan ook zwaardere kaarten nodig en in een zwaardere klasse (minimaal klasse 6) Shane :wink:
De panasonic DMC-TZ7 kan in HD en de grootste beschikbare capaciteit in class6 is 32GB. Deze kaart is ook van panasonic en kortelings verkrijgbaar.
Het toestel is een echte aanrader. Grote zoom en ook nog eens filmen, ideaal voor een fietsvakantie en brengt slechts 250 gr extra op de schaal.
Venturi300 schreef:De panasonic DMC-TZ7 kan in HD en de grootste beschikbare capaciteit in class6 is 32GB. Deze kaart is ook van panasonic en kortelings verkrijgbaar.
Het toestel is een echte aanrader. Grote zoom en ook nog eens filmen, ideaal voor een fietsvakantie en brengt slechts 250 gr extra op de schaal.
Dat lijkt me ook een heel interessante camera. Heb je al voorbeelden beschikbaar?
jim
Boven je budget Shane, en te zwaar voor Jim, maar misschien wel iets voor de ambitieuze fotografen en filmers: de nieuwe Panasonic Lumix GH1. Het is een micro four thirds formaat camera, dus de kwaliteit ligt op het niveau van de subtop in DSLR, maar dan zonder spiegelzoeker en een goede live view zoeker in plaats daarvan (en dus lichter en kleiner, en ook kleinere lenzen). Filmen gaat in HD, en je kunt tijdens het filmen afstand veranderen, zoomen etc. Kortom net een beetje meer video functies dan de video van DSLR camera's. Misschien zijn er al ervaringen mee.
Wim
Net naar de prijs van de de 32gb class 6 SD kaartjes, slik. Maar de kleiner noname kaartjes vallen nog wel mee.

De tz7 ziet ook erg mooi uit, maar ik ga voor de tz5 ipv met prijs(toch 100euro goedkoper voor maar een paar miljoen pixels :lol:) , ik was toch nog niet van plan om HD te gaan maar misschien dat ik een class 6 in de VS ga aanschaffen.

Ik ga ook kijken of deze wil ombouwen tot fiets statief d.m.v een paar tiewraps

Afbeelding

Bedankt allemaal voor het mee denken, over 3 maanden beginnen mijn serie filmpjes op vimeo te verschijnen :lol:
Als fietsstatief ben ik momenteel aan het kijken aan een systeempje van RAM mounting systems. Die zijn bekend van hun GPS-houders, maar met dit modular systeem kan je ook een camera aan je stuur monteren.

16 GB kaartjes beginnen al redelijke prijzen te krijgen.
Shane schreef:Net naar de prijs van de de 32gb class 6 SD kaartjes, slik. Maar de kleiner noname kaartjes vallen nog wel mee.
Afgelopen december maar 2 kaartjes gekocht in de hoop dat ze later goedkoper zouden worden. Vandaag weer een kaartje van 16 MB gekocht....ze zijn zelfs gemiddeld 10 euro duurder geworden :| Maar goed ik kan nu wel 3 x 2 uur filmen....kan ik eindelijk timelabs maken. 8)

Shane ik wacht vol verwachting je filmpjes af. Ik zie je in http://www.vimeo.com/groups/wereldfietser
Sorry van even off-topic te gaan, want dit is verre van wat je zoekt, maar denk dat het jullie misschien wel kan interesseren

Ik ga nog niet aan het filmen, maar ik ga wel proberen mijn landschapsfoto's in beweging te krijgen door timelapse en heel veel editen in After Effects. After effects is zowat de Photoshop van de video. Maar goed, aangezien After Effects een groot deel van mijn opleiding inpalmt zal dat niet voor iedereen weggelegd zijn. Technisch zal ik veel beperkter zijn als bij een echte videocamera, maar daar staat dan wel RAW 2K kwaliteit tegenover. Dat is de opvolger van HD 1080p . Als je een videocamera wilt met deze kwaliteit, verkoop je huis dan maar...

Ondertussen spaar ik al het geld van mijn foto-verkoop voor een canon 5D mII . Vandaag kreeg deze camera een firmware-update waardoor je er in full-HD compleet manueel ( of half automatisch) mee kunt filmen. Echt wat ik wil.

Dit zal denk ik de eerste camera zijn die professionele kwaliteit kan bieden, en zijn stroom toch kan krijgen uit 6 AA batterijtjes (met batterygrip, opladen via zon en SON). Denk dat dit de weg is om mijn foto- (en video-) werk op fietsreis op hoger niveau te krijgen.

Het zou toch heerlijk zijn om een documentaire te maken tijdens een fietsreis naar Azië (of weet ik waar), helemaal van op de fiets. Dan niet over de fietsreis, maar over de lichte veranderingen in het landschap, de mensen, noem maar op...

In een stuur-statief geloof ik momenteel nog niet. Ik ben me nu aan het verdiepen in verschillende steady-cam systemen, maar het gewicht speelt dan snel zijn tol. Spijtig, want ik vind echt dat shots tijdens het fietsen een must zijn.

Ik denk dat een kleine camera (zoals die dat ze in de helmen steken op TV) de enige oplossing zou zijn om deftig te kunnen fietsend op te nemen. Maar dan moet je wel rekening houden met een lagere kwaliteit aan een zeer hoge prijs.

Enfin, zo weten jullie ook waar ik van droom.
WB500 van samsung is ook een goede koop gebleken voor mij. Die is namelijk te laden via USB ;-)
Het is een 10MP groothoek-camera moet 10x optiesche zoom en optische en digitale beeld stabilisatie en je kunt er heel mooi HD filmpjes mee opnemen.
En toch zo compact 8)
Geheugen: SD
Prijs: Zie tweakers.net onder pricewatch voor de beste prijs ;-)
Reboli schreef:WB500 van samsung is ook een goede koop gebleken voor mij. Die is namelijk te laden via USB ;-)
en je kunt er heel mooi HD filmpjes mee opnemen.
Voorbeeldje graag,
jim
ottovds schreef:Kwaliteit van bijvoorbeeld de canon 500D ziet er echt wel goed uit.
Laat maar eens een voorbeeld zien, dan kunnen we goed vergelijken,
jim
jimvdberg schreef:
ottovds schreef:Kwaliteit van bijvoorbeeld de canon 500D ziet er echt wel goed uit.
Laat maar eens een voorbeeld zien, dan kunnen we goed vergelijken,
jim
Heb zelf de camera niet, maar ik ga uit van de volgende review:
http://www.dpreview.com/previews/canoneos500d/

even googlen en ik vind ook nog dit:
http://www.dpnotes.com/canon-t1i-500d-m ... p-samples/

De 500D kan met batterygrip (optioneel) trouwens ook op AA batterijen werken. Super handig als je met zon of SON wilt opladen.