Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano shifter weer kapot - Forum Wereldfietser

Shimano shifter weer kapot

Hallo,

ik wou morgen vertrekken voor mijn fietsvakantie naar Engeland, maar vanavond bleek de achterderailleur-shifter (Shimano SL-M511) niet meer (op) te willen schakelen.

Nog geen jaar geleden had ik hetzelfde probleem met mijn toen 1 jaar oude Santos: de shifter schakelde niet meer. Mijn ouders hebben toen bij de lokale fietsenzaak een nieuwe gekocht en opgestuurd. Nu na nog geen jaar tijd is de nieuwe ook kapot!
Ik vrees dat ik de bon niet meer heb... Mijn vraag is: komt dit vaker voor en is Shimano onbetrouwbare troep? Of heb ik heel veel pech?
(Nog) Geen paniek!

Probeer/check eerst het volgende:

-Controleer de spanning van je kabel; schakel naar het kleinste tandwiel achter en kijk hoe de spanning van de binnenkabel is, stel deze zonodig bij.
-Smeer je kabels; teveel weerstand -door vuil of een geknikte buiten/binnen kabel- kan je shifter om zeep helpen.

Als dit allemaal O.K. is weet ik alleen nog het volgende:

Het inwendige van de shifter goed volspuiten met WD40 o.i.d. wil ook nog wel eens -tijdelijk- helpen.

Succes!
Hoi pedalman,

bedankt voor je reactie. Ik had de kabel al gedemonteerd om te kijken of daar het probeem zat, dat was helaas niet zo.

Vorig jaar heb ik het kastje zelf opengehaald tijdens een tocht in Noorwegen en nadat ik hem bijna helemaal uit elkaar had gehaald bleek onderin een heel klein veertje te zijn gebroken...

Wat ik mij ook nog afvraag: bij voorkeur koop ik niet weer een Shimano shifter na deze 2 vervelende ervaringen. Ik zie bijv. SRAM grip-shift schakelaars, ook voor 9 speed, die volgens de sites compatibel zouden zijn met Shimano derailleurs. Zou dit een goed alternatief kunnen zijn? Het idee om voor een 3e keer een inferieure Shimano derailleur te kopen zie ik niet echt zitten, vooral omdat ik ook nog van plan ben naar Marokko te fietsen waar het waarschijnlijk lastiger wordt om goede fietsenzaken te vinden...
Jeroen Postema schreef:Ik zie bijv. SRAM grip-shift schakelaars, ook voor 9 speed, die volgens de sites compatibel zouden zijn met Shimano derailleurs. Zou dit een goed alternatief kunnen zijn?
Ik fiets al bijna 6 jaar met SRAM Rocket (grip)shifters op mijn reisfiets. Op mijn stadsbarrel heb ik al 9 jaar SRAM 5.0 draaischakelaars.
Nog nooit een enkel probleem mee gehad.
Verder voordeel: indien nodig met één haal van het grootste naar het kleinste tandwiel en natuurlijk ook weer terug. Vóór ook natuurlijk, maar dat is maar een haaltje.... van binnen- naar buitenblad of weer terug.
Als je fiets een keer omvalt (met of zonder jou erop..) is de kans dat je shifters daardoor naar de *!&/#% zijn ook véél kleiner :D

De SRAM Rocket (Shi*mano compatible) bevalt mij uitstekend!
Hoi Dick,

bedankt voor je antwoord. Omdat ik een vlinder-stuur heb denk ik dat ik toch bij de gewone shifters blijf en niet voor een draai shifter kies.

Inmiddels heb ik ontdekt dat ook bij deze shifter een veerdje dat helemaal onderin zit, gebroken is.

Ik vraag mij nu het volgende af: als ik een nieuwe Deore 9 speed shifter koop, zit er dan weer hetzelfde breekbare veertje in? En als ik bijv. een Deore LX derailleur koop, heeft deze dan ook dit veertje?
Jeroen Postema schreef:Ik vraag mij nu het volgende af: als ik een nieuwe Deore 9 speed shifter koop, zit er dan weer hetzelfde breekbare veertje in? En als ik bijv. een Deore LX derailleur koop, heeft deze dan ook dit veertje?
Je hebt gewoon pech en Shimano heeft gewoon een paar slechte series van die veertjes gemaakt of laten maken.
Ik heb het ook eens gehad met een LX-shifter na 30.000 km. Daarbij teken ik aan dat het merendeel van die km's hier in het heuvelland heb gefietst waar je elke 100 meter wel een keer schakelt.
Met shifters die ik daarna heb gekocht heb ik vooralsnog geen problemen. 1x LX ca. 25000 km en 1x Acera ca. 16000 km. Ook een kennis had eens een fiets met van die goedkope acerashifters en hij had ook nooit problemen op dat vlak.
Leon
Jeroen Postema schreef:Omdat ik een vlinder-stuur heb denk ik dat ik toch bij de gewone shifters blijf en niet voor een draai shifter kies.
Draai shifters gaan dus uitstekend samen met een vlinderstuur, geen probleem.... :lol:
Wat wel een probleem kan worden: SRAM heeft de Shi*mano compatible Rocket niet meer op de website staan, wel de (goedkopere/lagere kwaliteit) Attack.
De Rocket moet nog wel te krijgen zijn: B.v. Snel biedt ze nog aan als optie. Ik heb ze daar als eerste montage genomen in 2003.
Hoi Dick,

ik zal er eens over nadenken of het een goed alternatief is en of het ook past met de remhendel.

Ik bedacht mij trouwens net, dat mijn 1e fiets (een Batavus) een soortgelijke shimano shifter had van een iets goedkopere serie en 7 speed ipv 9. Deze was ook vrij snel defect (na zo'n 2 jaar).
Ik schakel denk ik wel meer dan een gemiddeld persoon, bij elk stoplicht schakel ik bijv. helemaal terug naar het grootste blad.