Recente ervaring met Scottish Rail:
Website en folders vermelden dat fietsvervoer op alle treinen mogelijk is, maar dat reserveren raadzaam is. Zo gezegd zo gedaan. Drie dagen voor de bewuste treinreis voor het traject Inverness-Glasgow een telefonische reservering proberen te maken. Resultaat: er is geen plek voor de fiets op de rechtstreekse trein. De hele dag niet. Wat dan wel? Een reis van Inverness via Aberdeen naar Glasgow. Een paar honderd km en een paar uur extra reistijd. Nou ja, dat moet dan maar. Kosten: slechts 18 pond p.p. Dus gereserveerd en met credit card betaald.
Komen we in Inverness, blijkt er op het oog best wel plek in de rechtstreekse trein te zijn. Maar ze willen volgens mij gewoon niet dat we in die drukke trein gaan. De vriendelijke mevrouw bij de balie zegt dat de rechtstreekse trein eigenlijk iets van 40 of 45 pond zou kosten, en de omweg via Aberdeen eigenlijk meer dan 70 pond. We hebben dus een bargain. We kiezen eieren voor ons geld, en gaan met 12 (!) deel-/reserveringskaartjes in de warme boemel naar Aberdeen.
Moraal van het verhaal: reserveer ruim van tevoren, en wees je bewust van grote prijsverschillen.
Oja, misschien is de lokale fietsbus een optie: die hebben we in Ullapool, Inverness en nog noordelijker zien rijden.
Website en folders vermelden dat fietsvervoer op alle treinen mogelijk is, maar dat reserveren raadzaam is. Zo gezegd zo gedaan. Drie dagen voor de bewuste treinreis voor het traject Inverness-Glasgow een telefonische reservering proberen te maken. Resultaat: er is geen plek voor de fiets op de rechtstreekse trein. De hele dag niet. Wat dan wel? Een reis van Inverness via Aberdeen naar Glasgow. Een paar honderd km en een paar uur extra reistijd. Nou ja, dat moet dan maar. Kosten: slechts 18 pond p.p. Dus gereserveerd en met credit card betaald.
Komen we in Inverness, blijkt er op het oog best wel plek in de rechtstreekse trein te zijn. Maar ze willen volgens mij gewoon niet dat we in die drukke trein gaan. De vriendelijke mevrouw bij de balie zegt dat de rechtstreekse trein eigenlijk iets van 40 of 45 pond zou kosten, en de omweg via Aberdeen eigenlijk meer dan 70 pond. We hebben dus een bargain. We kiezen eieren voor ons geld, en gaan met 12 (!) deel-/reserveringskaartjes in de warme boemel naar Aberdeen.
Moraal van het verhaal: reserveer ruim van tevoren, en wees je bewust van grote prijsverschillen.
Oja, misschien is de lokale fietsbus een optie: die hebben we in Ullapool, Inverness en nog noordelijker zien rijden.