Additionally, paste this code immediately after the opening tag: barstje -scheurtje ?! - Forum Wereldfietser

barstje -scheurtje ?!

Hallo,

Ik heb een Koga Lightspeed model 2007. Nu is er precies een "scheurtje" ontstaan in het frame ter hoogte van het balhoofd.

3 foto's:

http://users.telenet.be/spaey/basp/fiets/web01.jpg
http://users.telenet.be/spaey/basp/fiets/web02.jpg
http://users.telenet.be/spaey/basp/fiets/web03.jpg

Vraag: Is het nodig én wat zijn de mogelijkheden om dit te laten herstellen?

mvg, Bart
basp schreef:Hallo,

Ik heb een Koga Lightspeed model 2007. Nu is er precies een "scheurtje" ontstaan in het frame ter hoogte van het balhoofd.

3 foto's:

http://users.telenet.be/spaey/basp/fiets/web01.jpg
http://users.telenet.be/spaey/basp/fiets/web02.jpg
http://users.telenet.be/spaey/basp/fiets/web03.jpg

Vraag: Is het nodig én wat zijn de mogelijkheden om dit te laten herstellen?

mvg, Bart
Onderweg zou ik er een slangenklem omheen zetten, thuis zou ik de garantievoorwaarden bestuderen
Marten bedoelt dat je een nieuw frame nodig hebt. Tenzij dit het gevolg is van een ongeval of zo is dit natuurlijk totaal onaanvaardbaar. Zoiets mag niet gebeuren. Laat de fietsenwinkel dit maar uitzoeken met Koga. Koga zal wel een nieuw frame willen geven, maar de winkel zal de boel dan nog moeten overzetten. Laat de winkel het maar uitvechten met Koga wie dat overzetten moet betalen.
Wim
Ik heb dezelfde fiets, en weet nog uit de garantievoorwaarden dat er levenslange garantie op het frame zit (twee jaar op de onderdelen en geen op de draaiende onderdelen (tenzij fabricagefouten)).

Aangezien dat deel het frame is, kan je gewoon teruggaan naar de winkel waar je de fiets gekocht hebt en vragen om een nieuw frame. Ik denk niet dat ze daar erg moeilijk over kunnen doen.
stef schreef:Ik heb dezelfde fiets, en weet nog uit de garantievoorwaarden dat er levenslange garantie op het frame zit (twee jaar op de onderdelen en geen op de draaiende onderdelen (tenzij fabricagefouten))
Gegeven de reactie van Marten is het frame onherstelbaar kapot.

Wie heeft deze garantie gegeven?
Als het om Koga gaat dan heb je daar geen zaken mee gedaan. In dat geval is deze garantie is niet op de consument van toepassing.

De garantie (van Koga) neemt niet weg en is verder wel een sterk argument bij de lbs dat het product niet voldoet aan hetgeen je ervan mocht verwachten.
Duidelijk geval van garantie die de lbs moet verstrekken. Zonder kosten dat is duidelijk wettelijk bepaald.
Je hebt wel degelijk garantie op het frame, mits je de eerste eigenaar van de fiets bent. En aangezien deze van 2007 is lijkt me het waarschijnlijk dat dat het geval is. Succes met alles en hoop dat je je fiets niet te lang kwijt bent (heerlijk fietsje heb toevallig dezelfde, zonder scheurtjes).

Interessant is dat ik net het frame van een een koga tour-racefiets van bijna 20 jaar heb laten checken (ivm opknappen). Mijn fietsenmaker vertelde me dat als er iets mis was geweest met het frame ik een nieuwe had gekregen. Ook al was ik niet de eerste eigenaar...
Wie heeft deze garantie gegeven?
Als het om Koga gaat dan heb je daar geen zaken mee gedaan. In dat geval is deze garantie is niet op de consument van toepassing.
In de garantievoorwaarden die ik bij m'n fiets heb gekregen (op papier), staat dat dat de voorwaarden zijn, en dat ik me voor garantieperikelen moet wenden tot "uw kogadealer" (waar je de fiets gekocht hebt dus).

Die Kogadealer is slechts tussenpersoon en die wordt vergoed door Koga voor alle mogelijke kosten die opduiken bij het afhandelen van de garantieperikelen. (dat was toch het geval met mijn kapotte zadelpen)
Nee zo zit het niet: de dealer is geen tussenpersoon, maar jouw primaire contractpartner. Het is voor de dealer fijn dat Koga achter zijn spullen staat, maar eigenlijk maakt dat jou niet uit. Voor jou geldt dat de dealer moet zorgen dat het in orde komt. In dit geval kan dat ook relevant zijn omdat Koga vermoedelijk wel een nieuwe frame beschikbaar stelt, maar de onderdelen ook nog omgezet moeten worden. Als Koga dat niet aan de dealer vergoedt (geen idee), dan kan die zich daar dus niet achter verschuilen.
Wim
nins schreef:Interessant is dat ik net het frame van een een koga tour-racefiets van bijna 20 jaar heb laten checken (ivm opknappen). Mijn fietsenmaker vertelde me dat als er iets mis was geweest met het frame ik een nieuwe had gekregen. Ook al was ik niet de eerste eigenaar...
De opdracht die je aan je lbs gaf impliceerde dat je bereid was om te betalen voor het overzetten van de onderdelen.
Verder is het zo dat de lbs bij Koga een garantieclaim indient. Koga doet blijkbaar niet moeilijk. De lbs is zo eerlijk om het frame kosteloos aan je door te spelen. Jij zou dan waarschijnlijk een tevreden klant zijn geweest die het arbeidsloon betaalt. Maar dit is dus geen volledige garantie. Je hebt een gratis onderdeel gekregen en dat is wat anders dan kosteloos herstel van een mankement.

Met de kanttekening dat ik je woonplaats niet kan zien. Misschien woon je wel in België. Daar is het consumentenrecht anders dan in Nederland.

Leuker wordt de casus wanneer iemand bij een praticulier een 2e hands fiets koopt. In Nederlands recht is allen sprake van koper en verkoper. De verkoper heeft de garantieverplichting. In dit geval heeft de koper ook onderzoeksverplichting want van een 2e handsfiets kun je gebreken verwachten. Dus wat nu als je de fiets koopt en zorgvuldig de checklist van M-gineering doorloopt? Je constateerd geen gebreken en wat later zit er een scheur in je frame. Je zou dan garantie kunnen claimen bij de verkopende partij (en bij niemand anders!).

Gelukkig kent het Nederlands recht ook het principe van redelijkheid en billijkheid. Want je zal als Jan met twee linker handen een nieuw frame moeten leveren en alle onderdelen overzetten :roll: . Voordat je nu als verkoper het zweet van je voorhoofd wist.:wink: Opmerkingen van de verkoper als prachtige fiets, goed onderhouden, zo goed als nieuw maken een eventuele garantieclaim wel degelijk sterker.
Verder gelden er drie reden om ieder koop ongedaan te maken (te ontbinden) te weten: dwang, dwaling en bedrog. Juridisch is er spraken van bedrog als je een fiets verkoopt die ouder is dan je hebt verteld. (De vraag hoe oud is deze fiets komt best vaak voor op dit forum)
Een vriend van mij had een Koga waar na 9 jaar een scheur in de zitbuis kwam. Hij heeft de fiets naar de fietsenmaker teruggebracht en daar via Koga inderdaad kosteloos een nieuwe frame gekregen. Er wel wat onderdelen die niet meer paste en die heeft hij moeten betalen.
Lijkt mij niet meer dan logisch.

Opvallend trouwens dat die alu frames niet zo lang mee gaan, je zou toch anders mogen verwachten.
Waarom zou je verwachten dat alu frames langer mee gaan (als dat is wat je bedoelt te zeggen)?
Wim
Wim schreef:Waarom zou je verwachten dat alu frames langer mee gaan (als dat is wat je bedoelt te zeggen)?
Wim
Inderdaad, dit is net de reden waarvoor ik niet zo snel voor alu zou kiezen...
Na een jaar of twee jaar scheuren van zo'n gerenommeerd merk verwacht je anders. Mijn Alu cannondale gaat al sinds 1991 mee en doet nog steeds goede zaken.

Ik heb ook genoeg gebroken stalen frames gezien, dus dit gaat niet om de discussie alu en staal, maar het kwaliteitsimago van koga.
luddo schreef:Na een jaar of twee jaar scheuren van zo'n gerenommeerd merk verwacht je anders. Mijn Alu cannondale gaat al sinds 1991 mee en doet nog steeds goede zaken.

Ik heb ook genoeg gebroken stalen frames gezien, dus dit gaat niet om de discussie alu en staal, maar het kwaliteitsimago van koga.
Cannondale is dan denk ik ook nog steeds het beste in alu kaders denk ik. Cannondale is er groot mee geworden. Koga is groot geworden met andere legeringen, die ze nu helaas bijna niet meer gebruiken (Randoneur buiten beschouwing genomen)
Hallo,

Ik ben vandaag naar de fietsenwinkel geweest: Koga komt de fiets daar volgende week ophalen én de huidige onderdelen worden op een nieuw frame gemonteerd in de fabriek(onder garantie). Dit zou alles samen 5-6 weken
duren.

Hopelijk komt alles dus tegen half juli terug in orde...

Bedankt voor de reacties!

mvg, Bart
Heel netjes.
Wim
Dus een warme douche voor Koga
Nou ja, behalve dat het natuurlijk niet had mogen gebeuren.
Wim